Ferenc József rántottája

Harmincötödik alkalommal adják át ma, június 26-án, szombaton Budapesten a Magyar Örökség Díjat. Az állampolgári javaslatok alapján megszavazott elismerést ezúttal Wigner Jenő elméleti fizikai munkássága, a vízilabdacsapat 1956-os olimpiai győzelme és helytállása, Berszán Lajos gyimesi iskolateremtő tevékenysége, a százesztendős Lutherania énekkar egyházzenei művészete, Örkény István írói életműve, a pécsi Zsolnay-gyár majolikaművészete, valamint Huszár Lajosnak a numizmatika terén kifejtett tudományteremtő munkássága kapja.

Lőcsei Gabriella
2004. 06. 26. 13:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pécsi üzem világhírét megalapozó első nemzetközi bemutatkozás, az 1878-as párizsi világkiállítás óta tudta a magyar csodaként emlegetett márkáról mindenki, hogy páratlan hatását a különböző irányokból összegyűjtött, egyénien alkalmazott forma- és motívumkincsével éri el. Zsolnay Vilmos gyárában megelőzték a kort, az értelmiségi gondolkozást, amely inkább csak az 1900-as évektől kereste eszméinek és esztétikai elveinek forrását egyidejűleg keleten és nyugaton, régi korok szépművészetében és a népművészetben. Huszonkét esztendővel később, 1900-ban a másik párizsi világkiállításon igazolást kaptak az emberek arról, mi mindent jelent(het) a világ számára a bátor összegzésekből teremtett új stílus és világlátás, az art nouveau, vagy ahogyan Ausztriától keletre nevezték: a szecesszió. Más népek, más kultúrák befogadását, a gyökerekhez való visszatérést, szellemi, erkölcsi s szépészeti megújulást, gyarapodást. Gazdagodást minden tekintetben. A Zsolnay márkanév dicsőségét megalapozó férfiú, Zsolnay Vilmos ekkor már nem volt az élők sorában. Elvitte a tüdőgyulladás, amelyet a párizsi kiállításra való lázas készülődés közben szerzett. Érdemeiről azonban holtában sem feledkezett meg a világ. Sőt valójában többen ekkor döbbentek rá, hogy ez a művészi ambíciókkal, tudományos kísérletező kedvvel, kereskedői érzékkel megáldott ember – akinek nemzetségfői tekintélye és meseszerű kedvessége is a segítségére volt, hogy a ráfizetéses kőedénygyárból, amelyet fivérétől átvett, világhírű manufaktúrát építhetett fel – az új kor előhírnöke volt. Ma már senki sem vonja kétségbe, végső soron abból a századfordulós forma- és eszmevilágból vezetett az út zaklatott XXI. századunk gondolkodásához és művészetéhez, amelynek a pécsi illetőségű Zsolnay Vilmos az egyik kiteljesítője volt.
A Zsolnay-gyárról és annak alapítójáról számos könyv íródott. 2003-ban, amikor Zsolnay Vilmosnak a 175., gyárának pedig a 150. születésnapját köszöntötték, különösen gazdag lett a választék. (Valamennyi kiadvány közül a legszebb és a legeredetibb a Corvina nagymonográfiája Csenkey Éva, Hárs Éva és Weiler Árpád tanulmányával, a kevéssé ismert Zsolnay-termékek fényképével, a gyár történetét, jelzeteit és sorozatait pontosan felsoroló függelékkel.) Egyetlen olyan kiadvánnyal nem találkozni, amely ne a gyáralapítónak, a névadónak tulajdonítaná a „zsolnayság” minden értékét, érdemét. Ellentétben a pécsi gyárnál valamivel öregebb másik világhírű porcelánmanufaktúránkkal, a herendi kézművesüzemmel, ahol voltaképpen mindig is a megrendelői igényekhez alkalmazkodó tervezői s kivitelezői közösség határozta meg a termékek jellegét, a Zsolnay-gyárban minden ötlet, technikai megoldás, forma és minta Zsolnay Vilmos fejéből pattant ki. Ha ötleteinek továbbfejlesztéséhez társakra volt szüksége, azokat is ő választotta ki. Méghozzá körültekintően: munkatársainak emberi kvalitásaira is ügyelt, nem csupán a szakmaira. Fél Európa jeles személyiségeivel kapcsolatba került, építészekkel, festő- és szobrászművészekkel. Büszke volt szülőföldjének múltjára, de a jelenére is, a nemzeti értékeket fő helyen szerepeltető modernizációban boldogan vállalt feladatot. Kerámiái kiváltották a kor kiemelkedő építészeinek érdeklődését, Steindl Imrétől Schulek Frigyesig, Hauszmann Alajostól Lechner Ödönig mindenki szívesen dolgozott vele, s hogy a világvárossá terebélyesedő Budapestnek oly sok sajátosan magyar középülete lett, az bizony a Zsolnay-gyár érdeme is, nem csak a tervezőké. A merészséget, hogy ősi, ázsiai motívumokat, színes paraszti dekorációt illesztettek komoly rendeltetésű épületek homlokzatára, fogadóhelyiségeibe, kapuboltozata fölé, nem minden esetben méltányolta a sajtó és a hivatalosság. Ferenc József például, aki az uralkodó nevével jelzett rendjellel is kitüntette Zsolnay Vilmost, amikor az Iparművészeti Múzeumba lépve az épület kerámiadíszítményeit megpillantotta, állítólag így kiáltott fel: Mi ez, tojásrántotta? A szokatlan jelenségek iránt megnyilvánuló, szinte menetrendszerű hazai értetlenség okozta lelki sebekért azonban sokszorosan kárpótolhatta az alapítót a világ számos pontjáról feléje áramló elismerés és a gazdasági siker. Nemkülönben az a ritka szerencse, hogy családjának apraja-nagyja mellette állt, és lelkesen részt vállalt a gyár munkájában. Gyermekek, vők, unokák. Kiköltöztek a gyár területére, együtt éltek a gyárral, a gyárért mindannyian. Az alkalmazottak is tudták, hol a helyük, mi a szerepük a gyár kiteljesedésében. Zsolnay Vilmos házat építtetett munkásai számára, gyermekeik taníttatását is vállalta. Valószínűleg ez a családiasság is közrejátszott abban, hogy a gyáralapító halála után, a hanyatlásnak induló Monarchia megváltozott gazdasági és társadalmi körülményei között is szinte zökkenőmentesen folyt az élet a pécsi gyárban.
„Csak” a háborúkat és a megszállásokat sínylette meg „a” Zsolnay, az első és a második világháborút, majd az azt követő „béke” harmadik évében elrendelt államosítást. Ez utóbbit talán helyrehozhatatlanul. A tervtár és a laboratórium dokumentációját széthordták, a gipsznegatívokat összezúzták, a magyar csodának nevezett Zsolnay-porcelán titkainak azóta sem akadtak a nyomára. Ami 1948 után a gyár életében lezajlott, voltaképpen nem volt más, mint küzdelem a megmaradásért. Azt gyártottak, amit el lehetett adni. Tömegcikkeket, edényt, ipari szigetelőket. A belföldi igényeket akarták kielégíteni meg a szocialista tábor lakosságát. Egyedi tervezésű, művészi tárgy alig-alig került ki a korongozók, díszítőfestők kezei közül, ha mégis, nem biztos, hogy olyan sajátosan új és eredeti változat született, mint amilyen a Zsolnay Vilmos, majd az őt követő fiú, Zsolnay Miklós igazgatása alatt álló manufaktúrában. A sors különös fintora, hogy miközben idehaza „takaréklángon” folyt a termelés a szép időket megélt gyárban, külföldön, főként az Egyesült Államokban egyre keresettebbek lettek a Zsolnay Vilmos idejében készült kerámiák. Áruk az art nouveau vezéralakjaitól, Tiffanytól vagy Majorelle-től származó műremekek árával vetekedett, vetekszik ma is. A régi Zsolnay-tárgyak reneszánszának mi, XXI. századi emberek is tanúi lehetünk, a magángyűjteményekből előkerülő figurák, tálak, vázák, virágtartó edények milliós nagyságrendű ára is jelzi, arra az „önmagát soha le nem záró tudásra, amely az értelemből táplálkozik, de az érzelmekre hat”, és amely a Zsolnay-műtárgyak világra jöttének a létfilozófiája volt, modern korunk is módfelett vágyik. Erre is utal a kitüntető cím, a Magyar Örökség Díj, amelyet a százötvenegy éves gyárnak ma nyújtanak át.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.