Lóvásár az unióban

Lóránt Károly
2004. 06. 19. 16:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lóvásárhoz hasonlítja az európai sajtó azokat a zárt ajtók mögött folyó alkudozásokat, amelyekkel a Brüsszelben összejött kormányfők az Európai Unió bizottsági elnökét, vagyis az uniós miniszterelnököt kiválasztják. A mostani alkudozások egyben előrevetítik a kibővített unióban várható belső csoportosulásokat is. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a kibővített unióban a francia–német tandem vezető, ügydöntő szerepre törekszik, míg a britek, az olaszok és a lengyelek egy másik, a német–francia törekvéseket ellensúlyozó csoportot alkotnak. A versengésben a kisebb államok a mérleg nyelvét tölthetik be, legalábbis, ha a tanácsban történő szavazásnál a nagyobb országok megosztottak.
A bizottsági elnök körüli csatározások azért olyan élesek, mert az elnök kezében elég sok hatalom összpontosul. Kevés kivételtől eltekintve az Európai Unió gazdaság- és társadalompolitikáját meghatározó törvényjavaslatokat csak a bizottság terjesztheti elő, a parlament vagy a tanács legfeljebb felkérheti, de semmiképpen sem utasíthatja az Európai Bizottságot egy-egy törvényjavaslat beterjesztésére. Az unió vezető (és nem vezető) tisztségviselői ugyanis függetlenek. Mindenekelőtt a tagországoktól nem fogadhatnak el utasításokat, de a kezdeményezés tekintetében nagymértékben függetlenek az unió egyéb intézményeitől is. Igaz, akaratukat csak az Európa Tanács, illetve az Európai Parlament beleegyezésével tudják keresztülvinni. A bizottsági elnök visszahívása igen körülményes. Ha csak valamilyen komolyabb korrupció ki nem derül, mint például ami 1999-ben a Santer-bizottság bukásához vezetett, akkor az Európai Bizottság elnöke és tagjai öt éven keresztül a helyükön maradnak, míg az uniós elnökséget adó politikusok félévenként cserélődnek.
Az állandósság és az uniós törvények kezdeményezésének monopóliuma azt eredményezi, hogy az unió arculatát, fejlődési irányát leginkább a bizottság elnöke határozza meg, ezért ennyire fontos, különösen a nagyobb tagországok szempontjából, hogy ki tölti be ezt a posztot. A bizottság elnöke nemcsak a kormányfők számára kell elfogadható legyen, hanem az unió lakossága számára is. Az EU-t ugyanis állampolgárai felé elsősorban az állandó miniszterelnök és nem az öt év alatt tízszer megváltozó uniós elnökök képviselik. Az új európai miniszterelnökre különösen nagy feladatok várnak. Ezek közül a legfontosabb talán az lesz, hogy az EU ázsióját a polgárok szemében megemelje. Az első összeurópai választáson való alacsony részvétel és az euroszkeptikusok jelentős sikere ugyanis azt jelzi, hogy az unióval valami nincs rendben. A választópolgárok joggal elégedetlenek lehetnek az EU gyenge gazdasági teljesítményével, s az Európát jelenleg uraló pártok a választói akarattól igencsak távol eső politikáival. Ezért azután az új bizottsági elnöknek, az unió miniszterelnökének ugyancsak ki kell tenni magáért, ha azt akarja, hogy öt év múlva, a következő uniós választásokon az európai polgárok ne azt jelezzék: „Nem ilyen lovat akartunk!”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.