Nyereséges céget ad el az állam?

A kormány még az idén értékesítené a Mahartból kiváló és az ÁPV Rt. tulajdonába kerülő Mahart Szabadkikötő Rt.-t; a tervezett bevétel nyolcmilliárd forint – értesült lapunk. A kabinet annak ellenére adná el az ország egyik legnagyobb logisztikai központját, hogy nyereségesen működik, és stratégiai elem a magyar külkereskedelemben. Jelentős bevételre számíthat az állam a Mahart-ingatlanok eladásából is, a Duna-Cargo Kft. pályázatán pedig ebben a hónapban hirdetnek eredményt.

Putsay Gábor
2004. 06. 11. 18:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén értékesítenék a kormány tervei szerint az ország egyik legnagyobb logisztikai központját működtető Mahart Szabadkikötő Rt.-t, az ÁPV Rt. a sikeres tranzakció érdekében külön privatizációs tanácsadónak adott megbízást. A Csepeli Szabadkikötőt üzemeltető társaság a Mahart teljes forgalmának egyharmadát adja, az ÁPV Rt. nyolcmilliárd forintnyi bevételre számít az értékesítést követően. Ugyan a privatizációs tanácsadó irányelvei határozzák majd meg, hogy a szabadkikötőt működtető társaságot milyen formában értékesítik, az egyik lehetséges megoldás információink szerint a cég részvényeinek az eladása. Ebben az esetben viszont megszűnik a kikötő országos közforgalmú minősítése, hiszen a hatályos jogszabályok szerint csak a magyar állam vagy a többségi állami tulajdonban álló társaság esetében tartható meg ez a státus. Ez azért fontos, mert – állami, európai uniós – fejlesztési pénzekhez csak így juthat a társaság. Az országos közforgalmi minősítés nélkül viszont a szakmai befektetők körében leértékelődik a kikötő. Egy másik lehetőség szerint egy meghatározott idejű koncessziós jogot értékesítene az állam, ezt viszont egy összegben fizetné ki az érdekelt társaság vagy konzorcium.
A szabadkikötő az európai fő közlekedési utak metszéspontjában található vízi, vasúti és közúti csomópont, az országos logisztikai hálózat része. Ez az elhelyezkedés hazánk nemzetgazdasága, valamint külkereskedelme számára stratégiai jelentőségű. A kikötőben rakják be például az ország gabonaexportjának jelentős részét, s egyre meghatározóbb a konténerforgalom is. Országgyűlési képviselők kérték számon a kormánytól, hogy miért van szükség a szabadkikötő értékesítésére, amikor évről évre nyereségesen működik, s kedvező piaci helyzete miatt a nemzetgazdaságnak stratégiai bázis. A kormány szerint valóban nyereségesen működik a kikötő, az értékesítést – a költségvetési bevételek gyarapításán túl – azzal indokolják, hogy a kikötő külső és belső infrastruktúrájának fejlesztéséhez tőkére van szükség, amivel a tulajdonos nem rendelkezik. A kikötőben ugyanis elavult az árumozgatáshoz szükséges technológia és a külső infrastruktúra, így egyre körülményesebben lehet megközelíteni. Szakemberek ugyanakkor rámutatnak, hogy éppen a külső infrastruktúra – a kikötőt megközelítő utak, vasút, közúti híd – fejlesztését nem lehet elvárni befektetőktől, az mindenhol állami feladat.
Az M-Ingatlan Rt.-be apportált Mahart-ingatlanok is értékesítésre kerülnek, ezek iránt elsősorban intézményi és pénzügyi befektetők érdeklődnek. A Mahart ingatlanvagyonának eladásából információink szerint 3,5 milliárd forintra számít az ÁPV Rt. Vélhetőleg még ebben a hónapban eredményt hirdet a Mahart a folyami áruszállítást ellátó Duna-Cargo Kft. értékesítésére kiírt pályázaton. Erre egyébként öt társaság és konzorcium adta be ajánlatát – ezek többsége nemzetközi vízi szállítással foglalkozó cég –, ám elképzelhető, hogy második fordulót is tart a Mahart. A kiíró feltételei szerint a vételáron kívül 7,2 millió euróval kell majd a győztes pályázónak megemelnie a Duna-Cargo alaptőkéjét. A folyami áruszállítás főként az elavult járműpark miatt veszteséges. Ez nagyrészt abból adódik, hogy a Mahart a nyugat-európai irányú megbízásait csak átrakással tudja biztosítani, mivel nincs megfelelő eszközparkja a Duna–Majna–Rajna-csatorán való közlekedéshez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.