Próféciák

Szepesi Attila
2004. 06. 19. 16:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudom, hallották-e hírét Ozymandiásnak. Shelley versében úgy bukkan elénk, mint hatalmas, megbillent kőmonstrum az ázsiai sivatagban. Körülötte por és pusztulás. Málló szobortalapzatán viszont ott büszkélkedik a felirat: én vagyok a világ ura, a nagy hatalmú Ozymandiás.
Németh Géza festményeiről mindig ez az egyszerűségében is szövevényes vers, a vers jelképrendszere jut eszembe. Egyszerűbben szólva: a kövek. Íveik és horpadásaik. Sokat sejtető mohazöld és hamuszürke tónusaik, amelyek, miként a Hamvas megírta sivatagi inka kő- jelképek, emberkéz alkotta ábrákat, pontokat és vonalakat, spirálisokat és titokzatos szárnyakat rejtenek.
Németh Géza, aki bejárta a fél világot vagy tán az egészet, hogy önmagához visszataláljon, ezúttal két gazdagon árnyalt képciklussal lep meg bennünket. A kiállítás összefoglaló címe, a Próféciák mindkét, nem is ritkán összesúrlódó rendszert jól foglalja össze a szó ozymandiási értelmében. A tér meg az idő, amelyek jelképes és sajnos sokszor nagyon is mindennapian rusztikus keresztjén élünk, egyszerre emlékekkel és sugallatokkal teljes, mézzel meg epével, korommal és vérrel.
A Próféciák ciklus emlékekkel átitatott jelen ideje, a madaras Kontamináció, a befelé fürkésző Sámán, a Táncoló angyal meg a sebzett Faun, a bohóc, valamint a Mágus, aki maga Mózes, továbbá a Szamuráj meg a Zöld madár, nos, e képek idősíkok szabdalta jelenvalósága talán azt vagy azt is sejtetni kívánja, bár a festők – hál’ istennek! – nem ideológiák fabrikálásával foglalkoznak, amit egyik versében Pilinszky így fogalmaz meg: „Talán este van, talán alkonyat. Egy bizonyos, későre jár!” Ám mivel a kezdet meg a vég a szakrális szemléletben összeér, nem mindig tudható, ki a bohóc vagy a próféta, a remete vagy a bolond. Hiszen egyívású a tótágast álló világ középkori élményrendszere meg a pillantását múlhatatlan jelképekre függesztő megvilágosulté, aki immár a második képciklus néven nevezettje, Buddha, ahogy a szellem grádicsain emelkedik fölfelé, lesz végül királyfiból a fény megajándékozottja, miként európai társa, epheszoszi Hérakleitosz is.
A francia bölcselő, René Guénon arról elmélkedik egyik esszéjében, hogy „a letelepedett népek leginkább vizuális szimbólumokkal, vagyis különféle alkotóelemekből összeállított képekkel dolgoznak. Viszont a nomád népek auditív jelképekkel.” Hozzáteszi később ez a különös, szufivá lett bölcselő: a letelepült népek plasztikus művészete a kristályosodás – ahogy ő mondja: „kövesedés” – irányába mutat, míg a nomádok hangzó művészete a légiesülés irányába. A gondolatsor azt sejteti: nekünk, akiknek az a kétes becsű ajándék jutott, hogy a XX. és a XXI. század fordulóján éljünk kőbe fagyott városainkban, ahol még az eredendően auditív költészet is könyvekbe kövesedik, inkább a szem élményévé válik, aminek muzsikává kéne lennie, nos, világunk „kristályosodása” nemcsak életünk valós terét szervezi körénk, hanem gondolataink és álmaink, szorongásunk és vágyaink szimbólumrendszerét is.
Ma hétszer annyian élünk a Földön, mint nagyszüleink korában. A világ ettől sűrűbben lakott lett, de nem föltétlenül élhetőbb. Kétségtelen tehát, hogy – Pilinszkyvel szólva – „későre jár”. Ám az is kétségtelen, hogy az ember – ez sosem volt, sosem lesz másképp – egyszerre kezdet és vég. Egyszerre zöld madár és táncoló angyal. Egyszerre Buddha és bohóc, sámán és faun, ahogy azt Németh Géza képei elárulják nekünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.