Rajk László, a keresztapa

2004. 06. 19. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Micsoda életerő kellett nulláról indulni, és mi minden volt már ott jelen a pár évvel később elterebélyesedő totalitarizmusból, amit akkor senki nem sejtett… De itt vannak a képek hátterében szinte mindenütt – talán sejtetve, hogy lesz itt még más is.” Almási Miklós esztéta fogalmazza meg ezeket a gondolatokat a Kor-képek, 1945–1947 című album előszavában. A háború utáni években járunk, amikor ugyan sitt és rom borít mindent, de az újra megtalált szabadság örömöt és lendületet ad a mit sem sejtő nemzetnek. A Magyar Távirati Iroda Rt. (MTI) fotóarchívumából válogatott kétszáz fénykép nem lehet a második világháború utáni három év pontos lenyomata, a fotóriporterek azonban, miközben protokollfelvételeiket készítették (a hátsó borítón Rajk László belügyminiszter feszít a gangon egy hatgyermekes család keresztapjaként), mégis „bele tudták írni” a képbe a korhangulatot.
Az MTI-ben 2002-ben kezdtek hozzá a fotótár digitalizálásához, ami a leletmentés mellett feldolgozást is jelentett. A ma már klimatizált tárolókban több mint tizenkétmillió negatívot őriznek a múlt század húszas éveitől, az MTI elődjének tekinthető Magyar Filmiroda Rt. fotószolgálatának megalakulásától kezdve. Az 1945 előtti anyag azonban sajnálatosan kicsi, a felvételek a háború alatt és után eltűntek. Páratlanul gazdag azonban az 1945 utáni gyűjtemény, az újjászervezett, a Magyar Kommunista Párt tulajdonában lévő Magyar Filmipari Részvénytársaság (Mafirt) fotótára (ezzel a tulajdonlással magyarázzák a kötet szerkesztői a féloldalúságot, vagyis hogy a kort elsősorban a kommunista párt szempontjából kellett a fotósoknak rögzíteniük), amely a továbbiakban archívumok államosításával, később vásárlásával is gazdagodott. Néha pedig politikai döntések nyomán szegényedett. A rendőrség az MTI 1956-os forradalom alatt készült teljes képanyagát elkobozta, mert a forradalmárok azonosításához használta.
Az egyre nehezebb anyagi helyzetben lévő, új piaci lehetőségeket kereső távirati iroda könyvkiadói vállalkozásának első darabja a Kor-képek, amely a Glória Press Kiadó gondozásában jelent meg hibátlanul szép, igényes formában. Az MTI vezetése nem titkolja azt sem, hogy további terveik vannak, a fotóarchívum folyamatos feldolgozása nyomán folytatják a legjobb felvételek közreadását, és a részvénytársaság megszerezte többek között a Ki kicsoda? sorozat kiadói jogát is.
E kezdő könyvpiaci szereplőnek tehát referenciakönyveként is tekinthető a három év történetét feldolgozó fotóalbum, amelynek anyagát Féner Tamás válogatta. A már digitalizált harmincezer felvételből az a kétszáz kerülhetett be a kötetbe, amelyik mind technikai, mind szakmai értékeit tekintve alkalmasnak találtatott. Nem volt könnyű a szerkesztők dolga, a képaláírások, a kísérődokumentumok elvesztek, így csak azonosítási kísérletek történtek. Nem mindig ismert a képen szereplő személy, illetve a fotós neve. A korszellem felidézését szolgálja, hogy a tematikus fejezetekbe rendezett képek előtt néhány újságcikkrészlet olvasható. Kinek nosztalgia, kinek irónia. Kinek pedig maga a boldog ifjúság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.