Jelentős hiányt okoz évről évre a MÁV Rt.-nél, hogy a közszolgálati vasúti személyszállítás költségeit a megrendelő nem téríti meg teljes mértékben. Az állam ugyanis megrendeli a szolgáltatást a MÁV Rt.-től, a menetdíjbevételek, s a termelői és fogyasztói árkiegészítésként nyújtott támogatások a költségek mintegy hetven százalékát finanszírozzák. A hiány pótlására, illetve a napi működés fenntartására a vasúttársaság piaci alapú hitelt vesz fel, így nemcsak a kölcsön visszafizetése jelent egyre nagyobb problémát, hanem a kamatterheké is: a MÁV minden eddiginél jobban eladósodott, a fejlesztésekre pedig nem jut pénz. Az EU ugyanakkor kötelezővé teszi, hogy a megrendelő a menetdíjjal nem fedezett költségeket is térítse meg, így hazánkban is teljesen új alapokra kell helyezni az állam–MÁV-szerződés közszolgáltatási részét. Az eredeti tervek szerint az új szerződést május végén írták volna alá a felek, információink szerint erre előreláthatólag e hónap közepén kerül sor.
Az eddigi egy összegű támogatás helyett normatív alapon, a menetrendben szereplő személyszállító vonatcsoportok szerint állapítja meg a közlekedésért felelős tárca a menetdíjjal nem fedezett költségeket. Az új állam–MÁV-szerződés rögzíti, hogy naponta mennyi vonatpárt közlekedtethet a vasúttársaság, sőt még a férőhely-kihasználtságot is meghatározzák. A MÁV-nak garanciát kell adnia a minőségi szolgáltatásra, amennyiben ezt a vasúttársaság nem teljesíti, az állam elállhat a teljes körű finanszírozástól. A MÁV az általa elkészített menetrend alapján tesz majd a tulajdonosnak javaslatot, amit vélhetőleg többszöri egyeztetést követően fogadnak majd el a felek. Külön meghatározzák majd a vonatcsoportokat, így a jövőben a helyi, az elővárosi, a normál távolsági, illetve a kiemelt távolsági szerelvények menetdíjjal nem fedezett költségeit térítheti meg az állam. A vasúttársaságnak ugyanakkor lehetősége lesz arra, hogy piaci alapon közlekedtessen személyszállító vonatokat, ezek fenntartását azonban a költségvetés semmilyen formában nem téríti meg.
Számítani lehet arra, hogy a MÁV személyszállítással kapcsolatos kiadásait a jelenlegi műszaki háttér mellett nem tudja finanszírozni a költségvetés sem idén, sem pedig 2005-ben. Az új közszolgálati szerződés is arra épül, hogy azokat a költségeket lehet megtéríteni, amire a nemzetgazdaság helyzete lehetőséget teremt. A MÁV hálózatán naponta 2500 személyszállító vonat közlekedik, így az új költségtérítési rendszer miatt néhány vonalon csökkenhet a szerelvények száma.
A MÁV Rt. 2003. évi vesztesége 33,1 milliárd forint volt, ez a horribilis összeg nagyrészt a személyszállítás és a pályahasználat menetdíjjal nem fedezett költségeiből adódott össze. A vasúti pályák használatával kapcsolatos költségeket szintén új szerződés szabályozza majd, a teljes körű finanszírozás ebben az esetben az állam részéről egyelőre nincs napirenden, így a bevételek és a ráfordítások közötti különbözetet a MÁV-nak kell kigazdálkodnia, továbbra is hitelből.

Orbán Viktor kemény szavakkal illette a volt vezérkari főnököt