Változó vasúti közszolgáltatás

Az Európai Unió előírásainak megfelelően új normatívák alapján finanszírozza a jövőben az állam a közszolgálati vasúti személyszállítást. Brüszszel ugyanis kötelezővé teszi a tagállamok számára, hogy a vasúttársaságok részére a személyszállítás költségeit teljes- körűen meg kell téríteniük.

Putsay Gábor
2004. 06. 08. 18:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős hiányt okoz évről évre a MÁV Rt.-nél, hogy a közszolgálati vasúti személyszállítás költségeit a megrendelő nem téríti meg teljes mértékben. Az állam ugyanis megrendeli a szolgáltatást a MÁV Rt.-től, a menetdíjbevételek, s a termelői és fogyasztói árkiegészítésként nyújtott támogatások a költségek mintegy hetven százalékát finanszírozzák. A hiány pótlására, illetve a napi működés fenntartására a vasúttársaság piaci alapú hitelt vesz fel, így nemcsak a kölcsön visszafizetése jelent egyre nagyobb problémát, hanem a kamatterheké is: a MÁV minden eddiginél jobban eladósodott, a fejlesztésekre pedig nem jut pénz. Az EU ugyanakkor kötelezővé teszi, hogy a megrendelő a menetdíjjal nem fedezett költségeket is térítse meg, így hazánkban is teljesen új alapokra kell helyezni az állam–MÁV-szerződés közszolgáltatási részét. Az eredeti tervek szerint az új szerződést május végén írták volna alá a felek, információink szerint erre előreláthatólag e hónap közepén kerül sor.
Az eddigi egy összegű támogatás helyett normatív alapon, a menetrendben szereplő személyszállító vonatcsoportok szerint állapítja meg a közlekedésért felelős tárca a menetdíjjal nem fedezett költségeket. Az új állam–MÁV-szerződés rögzíti, hogy naponta mennyi vonatpárt közlekedtethet a vasúttársaság, sőt még a férőhely-kihasználtságot is meghatározzák. A MÁV-nak garanciát kell adnia a minőségi szolgáltatásra, amennyiben ezt a vasúttársaság nem teljesíti, az állam elállhat a teljes körű finanszírozástól. A MÁV az általa elkészített menetrend alapján tesz majd a tulajdonosnak javaslatot, amit vélhetőleg többszöri egyeztetést követően fogadnak majd el a felek. Külön meghatározzák majd a vonatcsoportokat, így a jövőben a helyi, az elővárosi, a normál távolsági, illetve a kiemelt távolsági szerelvények menetdíjjal nem fedezett költségeit térítheti meg az állam. A vasúttársaságnak ugyanakkor lehetősége lesz arra, hogy piaci alapon közlekedtessen személyszállító vonatokat, ezek fenntartását azonban a költségvetés semmilyen formában nem téríti meg.
Számítani lehet arra, hogy a MÁV személyszállítással kapcsolatos kiadásait a jelenlegi műszaki háttér mellett nem tudja finanszírozni a költségvetés sem idén, sem pedig 2005-ben. Az új közszolgálati szerződés is arra épül, hogy azokat a költségeket lehet megtéríteni, amire a nemzetgazdaság helyzete lehetőséget teremt. A MÁV hálózatán naponta 2500 személyszállító vonat közlekedik, így az új költségtérítési rendszer miatt néhány vonalon csökkenhet a szerelvények száma.
A MÁV Rt. 2003. évi vesztesége 33,1 milliárd forint volt, ez a horribilis összeg nagyrészt a személyszállítás és a pályahasználat menetdíjjal nem fedezett költségeiből adódott össze. A vasúti pályák használatával kapcsolatos költségeket szintén új szerződés szabályozza majd, a teljes körű finanszírozás ebben az esetben az állam részéről egyelőre nincs napirenden, így a bevételek és a ráfordítások közötti különbözetet a MÁV-nak kell kigazdálkodnia, továbbra is hitelből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.