Árkádiában élni

Lőcsei Gabriella
2004. 07. 31. 16:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Este. Az udvaron, az egyik fa tövében fiatalasszony szoptatja gyermekét. Társa fáradtan, a fához támaszkodva figyeli őket. Az új magyar festészet egyik legtisztább, legszebb alkotása ez a kép – írta Szőnyi István 1934-ben készült művéről egyik méltatója. A pár esztendővel korábban festett Zebegényi este című festménynek is egy kisdedét tápláló asszony van a középpontjában. Köröttük a falubeliek láthatók, férfiak, asszonyok. Csodálják a gyermeket, a békét, az életet. A valóságos Árkádiát. A nyugalom szigetét, hová nem törnek be sem a „dórok”, sem a „rómaiak”, de a vidéki életformát felemésztő világvárosiasság sem. És nem háborgatja őket a pénz és a gépek uralma, az egyre jobban támadó tömegkultúra. A festő, mikor katonai uniformisát végre levethette, mindenütt kereste ezt a földi paradicsomot, az aranykort, Árkádiát. Oda vágyott, hogy a halált, a betegséget, az országnyi sebeket feledje, akár a barátai. Kereste a Sajó mentén, Budakalászon és Kecskeméten… Nagybányára, hol egyszer már meglelni vélte, nem mehetett. A XX. századi magyar festészetnek irányt mutató szabadiskolát a trianoni határmódosítás után egy darabig kerülnie kellett a magyarországi tehetségeknek. Aztán eljutott a Dunakanyarba, Zebegénybe Szőnyi István, s ott megtalálta, amit keresett. Az ideálvilágot, ahol az állandóság és a rend új szintéziséről és a legújabb európai festészetről is lehetett gondolkodni. Így nyilatkozott e felismeréséről később: „megnősülve kikerültem Zebegénybe, ahol azután megtaláltam a művészetem kibontakozásához szükséges minden élményt. A táj és az emberek összefüggő, elválaszthatatlan egységét láttam itt meg olyan miliőben, mely nagyon megfelelt elgondolásaimnak.”
A száztíz esztendeje született Szőnyi István ahhoz a boldogtalan nemzedékhez tartozott, amelyiknek bimbózó ifjúságán brutálisan gázolt keresztül az első világháború. A barbarizmus, ahogyan a teoretikusok mondták, amely az európai ember erkölcsi pusztulását hagyta maga után. És: kultúrájának alkonyát, a „szellemtelenség” korát. Levertséget, gyökértelenséget, hitetlenséget. A találkozás Zebegénnyel magánemberi válságából is, művészi tanácstalanságából is segítette kilábalni a Szőnyi István nevű, huszonnyolc esztendős fiatalembert. Rövidebb-hosszabb budapesti tartózkodásaitól eltekintve voltaképpen élete végéig ott töltötte azután szomorú s víg napjait. Pár hónap után még római ösztöndíját is veszni hagyta, úgy vágyódott új otthona, szerettei s kedves faluja után. Művészetének állandó témája lett a táj és lakója, természet és ember ideális kapcsolata. A bukolikus hangulatú vidéken, Szőnyi Nagybányáján, ahogyan kollégái nevezték Zebegényt, egyre fontosabb lett számára a hétköznapi élet minden lényeges tartozéka: a kétkezi munka, a család, a gyermek. A saját családja, a saját gyermekei mindenekelőtt.
Személyes Árkádiájának közvetlen színterei, háza, kertje, műterme ma emlékmúzeum. Felidézője s kiállítótere mindannak, ami ezt a magyar képzőművészet történetéből kihagyhatatlan fejezetet, Szőnyi István életművét ihlette. A kerek évfordulón, 110. születésnapján azokból a munkáiból rendeztek a művész előtt tisztelgő kiállítást az emlékház munkatársai, Klemmné Németh Zsuzsa és Köpöczi Rózsa, amelyek a valóságos árkádiai életet jelenítik meg, nem a mitológiabelit. Tereferélő falusi embereket, fürdőző gyermekeket, testvéreket, rokonokat, a hétköznapok univerzumát. A kiállított képek egy része a Szőnyi István Emlékmúzeum tulajdona, más részüket nagy nevű országos gyűjtemények, a Magyar Nemzeti Galéria, a Budapesti Történeti Múzeum adta kölcsön az október 15-ig megtekinthető tárlat számára. Nem akármilyen gesztus ez részükről, a vidéki kis intézmények semmibe vételének, mesterséges elsorvasztásának idején. Hogy mivel magyarázható e párját ritkító, műtárgykölcsönző nagyvonalúság? Talán mert azok is tisztában vannak ennek a „falusi” kamara-kiállításnak a jelentőségével, akik a XX. századi magyar piktúra e jelentős alkotásait Zebegénybe utaztatták. Tudják, hogy nem csak Szőnyi István életművét állítják új megvilágításba e 38 képet felmutató tárlat révén, de a XXI. századi barbarizmusoknak kiszolgáltatott emberek előtt is felcsillanthatják a reményt általa: nincs olyan lehangoló kor és élet, amelyben ne találhatná meg bárki a maga Árkádiáját. A saját falujában, a saját családjában, gyermekei körében, odaadással végzett munkájában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.