Egy szép júliusi estén néhány száz háborgó, csalódott ember szállta meg Budapesten a Kisstadion környékét. Kezükben sötétbordó jegyet ráztak a pénztárablakok előtt, visszakövetelvén annak nem csekély árát. Liza Minnelli, a legendás Broadway-koreográfus, rendező, Bob Fosse Kabaré című filmjének Oscar-díjas csillaga valahol New York-ban vagy Kaliforniában pihente ki épp az előző hét végi kettős koncertjét, amit a Harrah’s hotellánc egyik szállodájában adott Atlantic Cityben. A tudósítások szerint óriási sikerrel.
De a magyar fővárosban egy másik kabaré-előadás díszletei düledeztek épp. A dühödt Minnelli-rajongók átmentek a Vörösmarty téri Gerbeaud-házhoz, ahol a budapesti koncertet szervező Movies and Fashion irodáját sejtették. Mire azonban a rászedett közönség odaért, már csak üres helyiségeket találtak, csupán az előadást büszkén hirdető plakát feszült konokul a bejárat fölött. Visszatértek hát Zuglóba, ahol a rendőrségen tettek feljelentést a csalásgyanús ügy miatt. A Kisstadionban pedig Bonnie Tyler fátyolos hangja szólt a pár száz nézőnek. Nekik talán mindegy volt, kit hallgatnak, vagy ingyen kapták a jegyet.
Azóta három hét telt el, a nyomozók nyomoznak, a Movies and Fashiont vezető Bona Ágnes ígérget, a napokban épp postafordultával szándékozik visszaváltani a fel nem használt jegyeket. Minnelli állítólag azért nem jött Budapestre, mert megtudta, hogy nem fogynak a belépők. Lehet. De ahogy a koncertszervező szakma néhány beavatottja mondja, ha valahogy, hát így nem szabad világsztárt hozni Magyarországra.
– Az olyan szintű hírességeknek, mint Liza Minnelli, mindig előre kell fizetni – magyarázza Besnyő László, a Koncertszervezők Szövetségének elnöke. – A felét a szerződéskötéskor, a másik részletet pedig az előadás előtt egy hónappal. Ha pedig ennek ellenére lemondja a fellépést, kártérítést kell fizetnie. Ez esetben, úgy tudom, szó sem esett ilyesmiről. Úgy vélem, itt inkább arról lehetett szó, hogy a szervezők nem utalták át a pénzt a művésznőnek. Ráadásul a jegyterjesztés is nagyon amatőr módon folyt, eleinte saját maguk akarták megoldani, de ez fizikailag lehetetlen. A helyszín kiválasztása sem vallott profizmusra. Liza Minnelli vagy színházba, de legfeljebb a Sportarénába illett volna.
De mi teszi a koncertszervezőt profivá? Besnyő László, aki huszonkét éve dolgozik ezen a területen, azt mondja, ezt a szakmát nem lehet tanulni, de nem is tanítják sehol. Az ember belevág, és vagy megveti a lábát, vagy kikopik. Jellemző, hogy csupán kilenc tagja van az általa elnökölt, két éve működő szövetségnek, szigorúan meghívásos alapon. A kiválasztás követelményei a megbízhatóság, a jó hírnév és a tiszta múlt. Ahhoz azonban, hogy valaki rendezvényszervező céget hozzon létre, semmiféle végzettség nem szükséges. Így sokan csak megalapítják a kft.-jüket, és megpróbálkoznak összehozni egy-egy előadást. Besnyő László szerint, ha a szövetségüket felruháznák valamiféle hatósági jogosítvánnyal, akkor talán adhatnának némi garanciát arra, hogy a közönséget ne tudják átverni a Movies and Fashionhoz hasonló dilettánsok. Viszont, mondja az elnök, nem eshetnek át a ló másik oldalára sem. Mert a szocialista rendszerben megszokott monopolhelyzet korlátozná a piacot. Augusztus elején tartanak épp közgyűlést. Akkor talán még három-négy céget bevesznek szervezetbe, és bizonyára szó esik majd az alapvető követelményrendszer felállításáról is.
Akik a Magyar Koncertszervezők Szövetségének tagjai, általában nagyok. Olyanok, mint a Showtime, a Sziget vagy a Multimedia Concerts.
Vannak azonban kisebb, de profi módon működő vállalkozások, amelyek tapasztalatukkal és hozzáértésükkel elkerülik a Minnelli-féle buktákat. Ilyen koncertszervező Podlovics Péter, aki gyakran hoz Magyarországra nálunk kevésbé ismert, de igen színvonalas jazz-, illetve blueszenészeket. Ő is úgy tartja, hogy már rég látszott a Movies and Fashion veszte. Mert annyira másképp csináltak mindent, mint ahogy szokás. Aki egy kicsit is jártas ebben a világban, az nem is gondolhatta, hogy ez komoly.
Podlovics Péter húsz éve rendez előadásokat. Eleinte külföldre járt, ott leste el a nála jobbaktól, hogyan kell ezt csinálni. Mint mondja, ha valakinek nincs a zsebében egy koncert egész költségvetése, mielőtt az első jegyet eladná, bele se fogjon a szervezésbe. Mert az felelőtlenség a művésszel és a közönséggel szemben is. A világsztárok szerződései pedig nagyon szigorúan előírják a fizetés módját, rögzítik a férőhelyeket, a nézőszámot, és soha nem utólag számolnak el a gázsival. Ez már Magyarországon is nagyon ritka.
– Ebben a szakmában azok maradnak meg, akik odafigyelnek a részletekre – jelenti ki Podlovics. – A megvilágítástól kezdve a hangosításon át addig, hogy van-e WC-papír a mosdókban. És a közönség is egyre igényesebb, nem szeretik, ha rosszat, silányat kapnak a pénzükért. De nem hiszem, hogy ezt pusztán anyagi alapon lehet művelni, szeretni kell hozzá a zenét is. Én például nem szervezek olyan előadást, amire magam nem mennék el. Az ügynökségek nagy részénél azonban a közönség igénye a döntő.
n
A közönség igénye pedig a Minnelli-koncert esetében az volt, hogy megtartsák, vagy legalábbis időben tudjanak róla, ha elmarad. Azonban a Movies and Fashion az utolsó pillanatig halogatta a döntést. Egy szombati előadást pénteken akármilyen indokkal arcátlanság lemondani. Bona Ágnesék azóta, mint a fantomok, eltűntek, telefonszámot cseréltek, még ügyvédjük is csak ritkán éri el őket. Nyilván félnek a becsapottak haragjától. Hogy őket maradéktalanul kártalanítják-e, vagy sem, az majd idővel kiderül. De az biztos: koncertet, rendezvényt nemigen szervezhetnek mostanában.

Megkötözve, fej nélkül hevertek az áldozatok - döbbenetes leleteket találtak a magyar régészek