Nagyobb testvér

Pósa Tibor
2004. 07. 31. 16:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ vizsgált televízióiban a tavalyi évadban, amely 2003 szeptemberétől 2004 áprilisáig tartott, húsz százalékkal nőtt a bemutatott valóságshow-k száma. 1501 ilyen műsort számoltak össze az Eurodata TV munkatársai, akik az Egyesült Államok, Francia-, Spanyol-, Svéd-, Német-, Olaszország, Hollandia, Nagy-Britannia és Ausztrália különböző csatornáit követték nyomon. A jelzett országokban a legkülönfélébb műfajokban – a szórakoztató műsoroktól a tényeken alapulókon át a fikcióig – alkalmazták a fent említett műsortípust.
Némi örömre adhat okot, hogy a felmérésből úgy tűnik, a legvadabb valóságshow-k kezdenek teret veszíteni. A szakértők szerint egyre kevesebb az olyan brutális műsor, amilyet például az egyik japán csatorna mutatott be: alsónadrágra vetkőzött, zsírral és különféle húsokkal bekent férfit kutyákkal üldöztettek a Külváros című „szórakoztató” show-ban.
Ma már viszont bevett szokás a valóságshow-k világában lefogyni (két hónap alatt) egyenes adásban, szabályozni a szívverést stresszhelyzetekben, vagy épp bogarakat vacsorázni – a jelölt fejéhez vágva gyengeségét. „A tévénézők helyzete alapjában szadista, ha elfogadjuk Freudnak azt az állítását, hogy a szadizmus a hatalom kifejeződésében áll, amely egy olyan személy ellen irányul, aki nekünk csak tárgy” – fejtette ki egy valóságshow-król írott könyv szerzője, Francois Jost a L’Express magazinnak. „Az exhibicionizmus és a voyeurség kölcsönösen függ egymástól” – jegyezte meg ugyanennek a francia hetilapnak nyilatkozva Gérard Bonnet pszichoanalitikus, aki arról beszélt, hogy miért vállalják a jelentkezők a megaláztatásokat a televíziós műsorokban.
Nem is a jó ízlés, hanem a sokat szidott hirdetők azok, akik megakadályozhatják egyes műsorok elfajulását. Ugyanis a tévénéző-fogyasztót taszító show nemcsak a szemétláda jellegű műsort, hanem magát a csatornát is lejáratja. Így könnyen előfordulhat, hogy általában véve is zuhan a nézettség, ami elriasztja a hirdetőket. Emiatt a valóságshow-k ma már – többnyire előre megszerkesztett adásokról van szó, amelyeket nagyrészt felvételről sugároznak – a legjobban ellenőrzött műsorok közé tartoznak.
Bertrand Villegas, a WIT (World Information Tracking) nevű vállalkozás vezetője, amely a világ tévéműsorait figyeli és elemzi, is hasonló véleményen van: a televízió védjegyét, azaz eladhatóságát kockáztatja az, aki bizonyos határokat áthág, amire egyre kevesebbszer kerül sor. A vállalkozás mintegy harminc „fizetett tévénézőt” foglalkoztat az egész világon. Az ő dolguk kiválasztani és rögzíteni a térség adott műsorait, amelyekből tendenciákra következtetnek a párizsi irodában, összevetik az egyes adások sikerét, nézettségét.
„Mintegy évtizede figyelhető meg a tévéműsorok globalizációja, mégpedig a valóságshow-k berobbanásával – állapította meg Villegas. – A különböző tévécsatornák nem akarnak kísérletezni, inkább más társaságoktól veszik át a biztos siker receptjét vagy annak egyes elemeit. Ha egy ügyfél bármilyen adást kér tőlünk a föld másik sarkából, azt 48 órán belül lefordítva rendelkezésére tudjuk bocsátani.” Havonta kétszázötven–négyszázötven új műsorról – ebbe beletartozik mindenféle adás – kapnak hírt megfigyelőiktől.
A WIT ügyfélköre azonban hétpecsétes titok. Ha elemzést is kér a megrendelő a kazettához – milyen nézettséggel, milyen időpontban, milyen költséggel fut –, azt is megkapja. Van, aki arra kíváncsi, milyen a sikere egy vetélkedőnek sárga háttér előtt. Más a világon a legtöbb pénzt hozó adományozó műsorát követné.
Az Eurodata TV felméréséből az is kiderült, hogy a valóságshow típusú műsorok elárasztják az egész tévés repertoárt. Feltűnnek a női műsorok között csakúgy, mint a férfiaknak szánt autóépítési kalauzban, de ma már a pályaválasztás is lehet egy ilyen adás témája. Az amerikai NBC-n nagy sikerrel megy – átlagban húszmillió néző követi a valós állásbörzét – az a sorozat, amelyben Donald Trump milliárdos keres munkatársakat. A Tanonc „Ki vagy rúgva!” felkiáltása valóságos nemzeti szólóigévé vált az Egyesült Államokban.
A valóságshow-kban új tendencia a „twist”, vagyis az az eljárás, amelyben a szerkesztők megcsavarják, megfordítják a műsor menetét. A mi „nagy ő” történetünkhöz hasonlót sugároz a brit Sky: húsz férfi küzd egy ragyogó szépségért, akiről nem tudják, hogy brazil transzszexuális (A Nő – kis extrával a magyar Viasaton is látható). A nagyközönség ennek a fordítottját figyelheti Amerikában, ahol homoszexuálisok közül kell párt választania egy leánynak. Olaszország, Hollandia kedvenc műsorai közé tartozik az átalakítóshow, amelynek három hónapja alatt a résztvevők nem nézhetnek tükörbe, így kell fizikailag a legjobban hasonlítaniuk egy neves személyiséghez. Franciaországban igen népszerű Az építkezés, amelyben kilenc pár újít fel egy házat, amely természetesen a győztesé lesz. Az M 6, amely elsőként vette át a Nagy Testvér egyik változatát, és évről évre javít helyén a francia tévéadók között, most Közös bérlők címmel indított valóságshow-t, amelyben egyetemisták együtt bérelt lakásban élnek.
De találunk még olyan témakörökben is valóságshow-kat, mint az állattartás, a táncoktatás vagy a sportolás. Bár rengeteg nézőnek már a mostani is sok, ehhez az őrülethez képest nálunk valóban csak módjával létezik ez a tévéműsortípus.
Azonban nem biztos, hogy ez a jövőben is így marad.
A hazai kereskedelmi tévétársaságok terveiből az ilyen típusú műsorok növekvő arányára következtethetünk. Annyit már tudni lehet, hogy ősztől valóságshow-dömping lesz az RTL Klubon, és a versenytárs TV 2 is tervez újabb valóságshow-kat. A Viasat 3 egyelőre csak külföldi sikersorozatokat vásárol, saját produkcióról még nem beszélnek.
Az RTL Klub tervezi a már ismert Survivor újabb kiadását, de elkezdi a Kísértés című saját produkció sugárzását is, és még az idén jelentkezik egy új műsorral. Ennek tartalmát titokban tartja a televízió, miként a készülő Való Világ 4. kezdési időpontját is. (A Survivor forgatókönyve nem változott, csak a feladatok különböznek az előző sorozat túlélési fogásaitól. A forgatás helyszíne a Dominikai Köztársaság, ahol a kamerák előtt tizennégy ember méri össze tűrőképességét.)
Négy fiatal pár – az új műsor, a Kísértés főszereplői – több facér fiúval és lánnyal a Yucatán-félszigeten lesz összezárva. Az ősztől karácsonyig tartó műsor nagy kérdése, hogy a szereplők megőrzik-e egymás iránti hűségüket.
Kolosi Péter programigazgató szerint a szereplők kiválasztásakor kifejezetten visszautasították a házaspárok jelentkezését. Meggyőződése, hogy az új műsor kiderítheti, ha egy kapcsolat alapjai esetleg nem szilárdak. „Ami nem biztos, hogy rossz dolog” – érvel az igazgató. A műsor érdekessége, hogy a szereplők nem nyereményért vetélkednek. „A főnyeremény itt az önmegismerés.”
A TV 2 tervez ugyan valóságshow-kat, de konkrétumokról még nem beszélnek. „Ennek időzített kommunikációs terve van” – tudjuk meg Poich Loránd programigazgatótól. A televízió inkább olyan műsorok gyártására hajlik, mint a sikeres Megasztár, de a reality műfaj klasszikusabb vonulatai iránt is érdeklődik. „Közel két éve más utat választottunk, mint az RTL. Arra törekedünk, hogy a kereskedelmi televíziózás kereteiben olyan irányt tartsunk, amely az érzelemre és az értelemre hat. Valóságshow-n nem föltétlenül azt kell érteni, amit a konkurenciánknál látni lehetett, hiszen a bulvárban is van minőségi kategória, amelyet mi megcélzunk” – vázolja fel elképzeléseiket a programigazgató.
A Viasat 3 PR-vezetője, Rényi Ádám saját produkciókról egyelőre nem beszél, noha szerinte ezek sincsenek még kizárva programjaikból. A csatornán folytatódnak a külföldön sikert aratott reality-műsorok magyar felirattal vagy alámondással. A Viasat az extrémebb, meglepőbb műsorokra vevő. Fut még a kaszkadőrmutatványokra építő Jackass, illetve az Ozzy Osbourne rocksztár családjának mindennapjait bemutató sorozat, valamint a TV 2-n sugárzott A nagy Ő-höz hasonló műsor is, a Nő – kis extrával című angol produkció. A nyár végén kezdődik egy párkereső műsor Arapara címmel, amelynek tétje rengeteg pénz, feltéve, ha a benne szereplő hölgy meg tudja győzni a családját, hogy oltár elé engedje egy visszataszító külsejű férfival.
Mindezek után ki ismerne lehetetlent?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.