Öt év eltiltás is adható kartellezésért

Hunyor Erna
2004. 07. 30. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma még nem tudni, hogy kizárják-e a további pályázatokból a kartellgyanúba keveredett autópálya-építő cégeket, annak ellenére, hogy a közelmúltban rekordösszegű, összesen 7,043 milliárd forintos bírsággal sújtotta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa a Betonút Rt.-t és másik négy sztrádaépítő céget. Ugyanis a közbeszerzési törvény csak azt mondja, hogy kizárható, de nem kötelezően kizárandó az a vállalkozás, amelyet öt évre visszamenőleg valamikor a GVH vagy a bíróság jogerősen elmarasztalt.
Mint azt lapunk korábban megírta, a GVH ez év februárjában indított vizsgálatot a 2002 augusztusában kiírt autópálya-tender ügyében. Akkor az M7-es balatonszárszói, az M3-as görbeházai és az M7–M70-es Becsehely–Letenye közötti autópálya-szakasz megépítésére lehetett pályázni.
Ezt követően a GVH versenyfelügyeleti eljárást indított annak tisztázására, összejátszott-e a pályázat öt nyertes cége a munkálatok felosztásában. A múlt héten a GVH bejelentette: a versenykorlátozó megállapodás – kartell – gyanúja miatt indított versenyfelügyeleti eljárásban bizonyítottnak találta, hogy az érintett öt útépítő társaság – a Strabag Rt., a Betonút Rt., a Hídépítő Rt., az Egút Rt. és a Debmút Rt. – versenykorlátozó módon felosztották egymás között a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által 2002 végén zárult nyílt közbeszerzési eljárás során négy autópálya-szakaszra kiírt, 128 milliárd forint értékű megbízást.
A hivatal szerint a cégek érdekegyezséget kötő kartellként vettek részt a pályázatokon, s mindezt figyelembe véve a GVH a Strabag Rt.-nek 2,468 milliárd forint, a Betonút Rt.-nek 2,212 milliárd forint, a Hídépítő Rt.-nek 1,371 milliárd forint, az Egút Rt.-nek és a Debmút Rt.-nek 496-496 millió forintos bírságot rótt ki. Bár a cégek fellebbezéssel a bírósághoz fordulnak, a több mint hétmilliárdos bírságot 30 napon belül be kell fizetniük.
Berényi Lajos, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta: teljességgel mindegy, hogy a közbeszerzési törvény májusi módosítása előtt vagy után írták-e ki a tendert, ugyanis abban nem történt változás, hogy a pályázatot kiíró joga eldönteni, kizárja-e öt évig a GVH vagy a bíróság által jogerősen elítélt vállalkozásokat az újabb kiíráson való részvételből. Az elnök hangsúlyozta: amenynyiben ebben a konkrét esetben a Nemzeti Autópálya Rt. úgy dönt, hogy újabb tendert ír ki, amelyből kizárja az elmarasztalt cégeket, úgy ezt köteles a pályázati felhívásában közzétenni, de a jogszabály arra nem kötelezi a kiírót, hogy kizárja ezeket a vállalatokat a további részvételből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.