Ma még nem tudni, hogy kizárják-e a további pályázatokból a kartellgyanúba keveredett autópálya-építő cégeket, annak ellenére, hogy a közelmúltban rekordösszegű, összesen 7,043 milliárd forintos bírsággal sújtotta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa a Betonút Rt.-t és másik négy sztrádaépítő céget. Ugyanis a közbeszerzési törvény csak azt mondja, hogy kizárható, de nem kötelezően kizárandó az a vállalkozás, amelyet öt évre visszamenőleg valamikor a GVH vagy a bíróság jogerősen elmarasztalt.
Mint azt lapunk korábban megírta, a GVH ez év februárjában indított vizsgálatot a 2002 augusztusában kiírt autópálya-tender ügyében. Akkor az M7-es balatonszárszói, az M3-as görbeházai és az M7–M70-es Becsehely–Letenye közötti autópálya-szakasz megépítésére lehetett pályázni.
Ezt követően a GVH versenyfelügyeleti eljárást indított annak tisztázására, összejátszott-e a pályázat öt nyertes cége a munkálatok felosztásában. A múlt héten a GVH bejelentette: a versenykorlátozó megállapodás – kartell – gyanúja miatt indított versenyfelügyeleti eljárásban bizonyítottnak találta, hogy az érintett öt útépítő társaság – a Strabag Rt., a Betonút Rt., a Hídépítő Rt., az Egút Rt. és a Debmút Rt. – versenykorlátozó módon felosztották egymás között a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által 2002 végén zárult nyílt közbeszerzési eljárás során négy autópálya-szakaszra kiírt, 128 milliárd forint értékű megbízást.
A hivatal szerint a cégek érdekegyezséget kötő kartellként vettek részt a pályázatokon, s mindezt figyelembe véve a GVH a Strabag Rt.-nek 2,468 milliárd forint, a Betonút Rt.-nek 2,212 milliárd forint, a Hídépítő Rt.-nek 1,371 milliárd forint, az Egút Rt.-nek és a Debmút Rt.-nek 496-496 millió forintos bírságot rótt ki. Bár a cégek fellebbezéssel a bírósághoz fordulnak, a több mint hétmilliárdos bírságot 30 napon belül be kell fizetniük.
Berényi Lajos, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta: teljességgel mindegy, hogy a közbeszerzési törvény májusi módosítása előtt vagy után írták-e ki a tendert, ugyanis abban nem történt változás, hogy a pályázatot kiíró joga eldönteni, kizárja-e öt évig a GVH vagy a bíróság által jogerősen elítélt vállalkozásokat az újabb kiíráson való részvételből. Az elnök hangsúlyozta: amenynyiben ebben a konkrét esetben a Nemzeti Autópálya Rt. úgy dönt, hogy újabb tendert ír ki, amelyből kizárja az elmarasztalt cégeket, úgy ezt köteles a pályázati felhívásában közzétenni, de a jogszabály arra nem kötelezi a kiírót, hogy kizárja ezeket a vállalatokat a további részvételből.

Ma dönthetnek arról, hogy lesz-e újabb munkaszüneti nap Magyarországon