Porszemek, galaktikák

Szepesi Attila
2004. 07. 31. 16:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Rózsadombon, amely állítólag a török bektasi dervistől, Gül Babától kapta a nevét, egy öreg bérházban él a festő, a közeli napokban századik születésnapját ünneplő Lossonczy Tamás. Idők tanúja – ahogy barátja, Weöres Sándor mondaná. Elüldögél zsúfolt szobájában, tüneményes tollrajzokkal, játékos kollázsokkal és papírszobrokkal bíbelődik. Aztán belekapaszkodik a botjába, mert a száz esztendő – és nem éppen idilli száz esztendő! – támasztékot kíván („hogy unom már az öregséget!” – mondta egyszer baráti társaságban), és a huszonkét falépcsőn felballag műtermébe, ahol félbehagyott festményei várják.
Évtizedek óta ugyanúgy kopog léptei alatt az öreg falépcső, és míg felér a műterembe, van ideje az elmúltakon tűnődni. Hajdani barátain, József Attilán és Hamvas Bélán. Piet Mondrian műtermén, amelyben ifjú piktorként megfordult. Weöres Sándoron, aki versben köszöntötte: „Körök, spirálisok, / a határtalanság perpetuum mobiléi, / forogjatok irgalmasan / egy ember körül, / aki titeket magába fogad, / mint a gyűrű a végtelent, / Tamás a neve, / a kételkedő, / aki a sebre tapintott / és többé nem kételkedik… / aki a mennybolt tövében, / mennyboltjával forogva / cselekszik.” Kilencvenéves volt, amikor megkapta a Kossuth-díjat. Abban az esztendőben (1994-ben) készítette el a római metró egyik varázslatos freskóját. Az olaszok tudják, ki Lossonczy Tamás!
A nálunk tán némiképp pejoratív mellékzöngéjű piktor kifejezést nem én oktrojálom rá, szívesen használja magára, ahogy a színészkirály is előszeretettel nevezte magát komédiásnak. Elfogadja ezzel, hogy annak az ősi, szakrális művészetnek a folytatója, amely az elemi világot szimbólumokban jeleníti meg. Képein körök feszengenek – nap- és holdjelképek. Pontok sűrítik maguk köré az imaginárius teret. Spirálisok, galaktikus emblémák és szeszélyesen kacskaringózó vonalak járják táncukat. Három-, négy- és sokszögű ábrák ékelődnek a síkba meg az áttört terek titokzatos dimenzióiba. Őssejtek és robbanó csillagok – a makro- meg a mikrokozmosz motívumai. Ám mivel a gigantikus és a parányi tér eme fragmentumai egymást tükrözik, nem mindig tudható, épp melyikbe kalauzol bennünket a mester. Ahogy azt is csak sejteni lehet, ha lehet, hol húzódik a rusztikus mindennapok és az álmok közötti határmezsgye.
A Lossonczy álmodta téridőben ki-ki tetszése szerint közlekedhet. Itt-ott mintha az aranykor vagy épp a sötét kor, a Káli-juga pokolbogyrai tárulnának fel előttünk. Kristályvarázslatok vagy épp mindent elemésztő tüzek. Egyik régi, 1971-ből datált képén, amely a Tűz és föld sejtelmes címet viseli, mintha a tektonikus erők működését látnánk. Gomolygó, lüktető, egymást átható veres, fekete és zöld alakzatok fortyognak ámuló szemünk előtt. Vízerek és aranyrögök lapulnak itt-ott a zárt tér redőiben. A Nap féme, az arany mintha „érne”, ahogy azt az alkimisták képzelték el valaha. Rettenetes nyomás alatt súrlódnak és formálódnak az őselemek. A fortyogó láva kőbe dermed, a kövek és az ásványok, miként a vajúdó aszszony méhében a csecsemő – ez is alkimista hasonlat! – a felszín felé törnek. És ebben a pokoli gomolygásban, ahogy az ősvilági természet titokzatos műhelyében, mintha a törékeny élet is születőben volna. Vagyis az élet legősibb formája – mint Hamvas Béla mondta – a féreg. (A féreg, sőt a férgek kedvelt motívuma Lossonczy Tamásnak. A Nehézkességünk legyőzése című képén például ott kunkorog riasztóan egész sereg kisebb-nagyobb féregszerű alakzat – a lélek belső, félálomi világának jelképeként.)
A manicheusok titkát és a gnosztikusok mindentudását újra átélő angol költő-látnok, William Blake álomképei ezek, aki A menny és pokol házassága című versében a teremtés kettősségét, egyszerre szent és infernális jellegét vizionálja. Vagy a mi elfelejtett költőnk, Vályi Nagy Ferenc varázslatai, aki ódát írt a mindenség teremtőjéhez, de a pocsolyában hemzsegő tüneményes parányokhoz is.
Blake kortársai leírták, hogy az extravagáns poéta hol egy száraz kóró zörgését, hol egy poszméh döngicsélését fülelve hangolta rá magát a teremtés ritmusára, hogy megértse, mit súgnak az angyalok. Kósza neszekből, hullámverésből és szelek zúgásából hallgatta ki a mindenség titkos muzsikáját. Mivel viszont a festő nem a hangok, hanem a látvány megragadottja, ugyanígy – mutatis mutandis: képi áttűnéseikkel – hatnak rá a világ motívumai. A napsugárnyalábban vibráló porszemek és a mennybolt csillagai. A kristályok csillámló síkjai meg a fűszálak. A gyökerek fény-árnyék tánca. Fakérgek és ásványi szivárgások.
A gravitáció a látomásban érvényét veszíti. Még 1946-ban vetette papírra Lossonczy Tamás: „A kép valósága éppen olyan valóság, mint akár az emberi test, a szobor, a tenger, egy gyárépület, valamely műszaki termék vagy zenemű valósága…” Ki kellett ezt mondania, és nem árt megismételni ma sem. Cézanne-t idézi: „Kevés a mondandóm, valóban a festészetről többet és jobban beszélhetünk szemtől szemben a tárggyal, mintsem merőben okoskodó elméleteket fejtegetve… Nem szeretem a tudományos légvárakat. A tudomány művelőit pedig mindenki halálos komoly, munkájukban örökösen elmélyedő embereknek képzeli. Ez csak féligazság. A tudósnak bátran kell játszania az általa kutatott témakörben.”
A művészet – „az élet értelme”, ahogy másutt sarkítva kimondja – komoly játék. Nem ábrázol, hanem teremt. Képpé varázsolja a láthatatlant. Ami ennél kevesebbel megelégszik, nem teljes értékű művészet. A Metropolitan Múzeumban sétálgatva fogalmazódik meg benne: „Seurat, Gauguin, Van Gogh, Manet, Monet után Toulouse-Lautrec keserű képei, szomorú prostituáltjai, vágtató lovai. És jöjjön az ellentét: az angolok szép portréi. Csupa hízelgés ez a piktúra: szépített, elegáns emberek érdemrendekkel, gyalog, lovon, távcsővel, vadászpuskával. Gyönyörű, kifogástalan nők és férfiak bravúros előadásban, de én az egészet nem adnám egyetlen Claude Monet-ért! Belefárad az ember az ilyesmibe, mennyivel jobb például az etruszkokkal beszélgetni…” Az etruszkokkal beszélgetni, ez kulcsfontosságú. Mert Lossonczytól, a magyar nonfiguratív piktúra emblematikus alakjától mi sem áll távolabb, mint a fafejű doktrinerség. Baráti társaságban egy alkalommal ifjabb festőtársát némi malíciával „geometriába fulladt festőnek” mondta. Ő is geometrizál, ha a kép úgy kívánja – Platón szerint ez az istenek legfőbb tudománya! –, ám ha a mű mást kíván, más eszközhöz kell nyúlni! Tudni kell ugyanis, hogy „se történelmi korszak, se irányzat, csak a meghatározatlan művészi érték számít. A ma divatos modern holnap avulttá válik, ha belül üres, értéktelen.” Ezt sem lehet eleget hangsúlyozni.
Hogy festőnk mekkora utat járt be, szinte kimondhatatlan. A ferencvárosi polgárcsalád sarja Ambrus Zoltán Midasz királyának légkörében nőtt fel. A Képzőművészeti Akadémián előbb a tisztes, ám unalmas Bosznay István diákja, később a nyitottabb, izgalmasabb Vaszary Jánosé. A mesterséget kitűnően elsajátítja, ám szemléletét nem az akadémia rajzpadjai, hanem párizsi útjai formálják. Először 1926-ban jár a fény városában. Lebilincselik Matisse, Picasso, Chagall, Braque munkái. 1929-ben, újabb útja során látogatja meg Párizsban Piet Mondriant a Rue du Départ-beli műtermében.
Idehaza Hamvas Béla és Kassák is felfigyel Lossonczy munkáira. Kassák „az absztrakt festészet egyik legkiforrottabb képviselőjének” mondja. Hamvas Béla pedig Forradalom a művészetben című, Kemény Katalinnal együtt írt könyvében méltatja művészetét, sőt a könyv borítóját is Lossonczy egyik konstruktív grafikájával díszíti.
A némiképp hosszúra nyúlt és ígéretes kezdet újra meg újra megnyaklott a történelem szörnyűségein. Lossonczy műveinek jelentős hányada a háborús bombázás áldozatául esett az úgynevezett Regent-ház pusztulásakor. 1948 és 1971 között nem volt önálló kiállítása! Hosszú esztendőkön át a Munkaügyi Minisztérium 18. Faipari Szakmunkásképző Iskolájában tanít. Derűvel viseli a mellőztetést. Kortársai némelyike, még a jelentősebbek közül valók egyike-másika is, hajlandó némi engedményre, szelíd megalkuvásra. Lossonczy nem. Ahogy Veszelszky, Gadányi, Szegedy-Maszák, Tóth Menyhért vagy Bene Géza, a maga útját járja. Tisztában van azzal, amit Fülep Lajos így fogalmazott meg: a magányos ember útja messzebbre visz, mint az ilyen-olyan csoportoké. Az igazi művész nem idomulhat. Nem festhet tetszetőset. Kincstári szörnyűséget vagy a divathoz alkalmazkodó
giccset. Nem alkalmazkodhat semmiféle „elváráshoz”. Az igazi művésznek – ahogy már fentebb idéztük – az etruszkokkal kell beszélgetnie. Hogy Lossonczy mindezt pontosan tudta, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egyik-másik világhírre vergődött kortársát röviden „giccsőrnek” szokta mondani. „Eszembe jut Saint-Simon vagy Lampedusa… Úgy féltek a sikertől, mint a tűztől.” Mert a mai siker alkalmi, és devalválhatja a művet. Főként igaz ez a mi világtájunkra, ahol a művészetben gyakran még ma is a XIX. század mentalitása az úr.
Ilyen-olyan művecskék és művészek jönnek-mennek, ám – mutatis mutandis – az etruszkok művészete megmarad. Mert nem a lélek szeszélye, hanem a szellem teremtette. Ahogy Lossonczy remek vásznai sorát is. Köztük például az 1942-ből datált Világégést, amelynek imaginárius, hamuszürke terét aranyszín és vérveres lángok szabdalják össze. Az 1970-ből való remeklés, A sötétség szelleme is korunk emblémája. Billent, furcsa építményei, amelyek egy amorf, veres szörnyalakból nőnek ki. A sötét kor, a hinduk Káli-jugájának levegője járja át a művet. A festmény komor sugallataival épp ellentétes az 1960-as évek elején alkotott Élővilág. A kép függőleges, a szellemvilág vertikumát sugalló formájában pasztellszínű alakzatok tenyésznek. Veresek, lilák, sárgák. Ahogy a mester nevezetes „pacsirtás képén” is, amelynek csak a címében szerepel a város- és faluszélek kedvesen futkosó, bóbitás madara, a képen csak az a miliő sejthető, amelyben a hangja fel-felharsan: a zöld fű meg a csillámló víztükör. A festmény középpontjában egy tojásforma alakzat látható. Itt a kép sugallatának megfelelően fehér, míg más Lossonczy-képeken – festőnknek kedvelt motívuma a „középponti tojás” – hol koromfekete, hol lila vagy éppen haragoszöld.
A Lossonczy-mű azt sugallja, hogy korunk nem az idill ideje, ám méltósággal, rezignált tisztánlátással mégis élhető. De ahhoz, hogy derű költözzön belénk, nem elég látnunk a világ tarka örvényeit, hanem magunkban is meg kell teremtenünk a hasonmásukat. Hogy a sötétség szellemei, amint azt a festő számtalan képe sugallja, itt gomolyognak körülöttünk, sőt bennünk is, eltitkolni kár volna. Aki ezt teszi, magát veti martalékául a pokol erőinek. A sötétséget nem eltitkolni kell, hanem a szellem erejével átvilágítani.
A teremtés véget nem érő, manicheus küzdelmébe enged bepillantanunk festményein a százesztendős Lossonczy mester, akinek képei – ahogy azt Fábián László írja: – „sajátságos élettel megterheltek, vidámak, játékosak, örömteliek, csípősek, gonoszkodók, förtelmesek, alattomosak és sápítozók… Menny és pokol, Isten és a sátán, mivel az embernek mindkettőből jutott, sarkantyúzzák minduntalan vásznaihoz.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.