Népek, tanítók

George W. Bush elnök beiktatási beszéde szerint a legfontosabb külpolitikai feladatának tekinti, hogy a „szabadság lángját” hordozza körbe a világban. A történelemben, sőt Amerika történetében sem új e „barbárok” ellen fellépő, világjobbító agresszivitás.

2005. 01. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia konvent 1792 novemberében – nem sokkal az emberi jogok egyetemes nyilatkozatának megszületése után – minden idők legnagyobb horderejű hadüzenetére szánta el magát, természetesen a forradalom szent hármas jelszava nevében. Eszerint a francia nemzet minden olyan népet ellenségének tekint, amelyik elutasítja a szabadságot és az egyenlőséget, vagy lemond ezekről az eszmékről, illetve fenn kívánja tartani az uralkodók és a privilegizált osztályok hatalmát, netán egyezkedni szándékozik velük. Másrészt kötelezettséget vállal arra, hogy addig nem köt békét, és nem teszi le a fegyvert, amíg nincs helyreállítva azoknak a népeknek a szuverenitása és függetlensége, amelyek területére a köztársasági csapatok bevonultak, és amíg nem hoztak létre az egyenlőség alapján nyugvó szabad és demokratikus rezsimet. Közismert, hogy akkor a világot döntően királyok és privilegizált osztályok irányították. A francia forradalom belső harcai megakadályozták ennek az egyetemes érvényű hadüzenetnek a beváltását, a nemzeti borotva a hazai ellenséget likvidálta akkoriban. Alig fél évvel később éppen a Danton javaslatára elfogadott, a belügyekbe való be nem avatkozás elvén alapuló határozattal a konvent hatályon kívül helyezte korábbi döntését.
A vezető brit politikusok énképét – Corelli Barnett történész álláspontja szerint – már a XIX. században meghatározta az a felfogás, amely szerint ők jelentik az emberi nem legértékesebb produktumát, amelyet magasabb rendű erkölcsisége különleges missziókra predesztinál. Nem tekinthető véletlennek, hogy William Gladstone életrajzírója szerint a korszak egyik legbefolyásosabb brit politikusa egyenesen az isteni akarat eszközét látta önmagában. William Langer amerikai történész úgy vélte, ebből a mélyen gyökerező meggyőződésükből, miszerint ők az uralkodó faj, fakad az a küldetéstudatuk, hogy feladatuk a világ megjavítása. A Hitler elől az Egyesült Királyságba menekült Eric Voegelin az ötvenes évek elején így summázta az oxfordi politikai filozófusok világképét: számukra az emberiség koncentrikus körökből állt; a körön kívül az „elátkozottak” vagy a „barbárok” voltak megtalálhatók, belül a nyugati civilizáció, amelynek centrumában az angolszász demokráciák helyezkedtek el.
Az Egyesült Államok esetében is ugyanez a küldetéstudat öltött testet az 1823-ban meghirdetett Monroe-doktrínában, amelyben Washington az egész kontinens feletti felügyeleti igényét jelentette be. Szintén nem számít újdonságnak, hogy az amerikai elnökök általában rendkívül közeli kapcsolatban álltak az égi hatalmakkal, s olykor akár isteni sugallatra cselekedtek. William McKinley 1898-ban ezzel magyarázta, hogy nehéz szívvel, de végül is elvállalta, hogy „… az egész szigetvilágot birtokba vegye, nevelje, civilizálja a filippínókat, és felemelje őket primitív állapotukból…” A nemes cél érdekében az amerikai csapatok természetesen leverték e civilizációs missziót akadályozó ellenállást. A Fülöp-szigetek megszállása óvatos becslések szerint is mintegy 200 ezer bennszülött életét követelte.
Ernst-Otto Czempiel német politológus 1989-ben az Egyesült Államok külpolitikáját meghatározó tényezőkről írt tanulmányában nem véletlenül mutatott rá arra az amerikai elitben mélyen gyökerező meggyőződésre, miszerint a saját, két évszázada kipróbált alkotmányában lefektetett alapértékekben véli megtalálni azt a mércét, amely megfelelően szabályozhatja a népek és nemzetek együttélését ezen a földön. Ezek az értékek jelentik az amerikai külpolitika alapjait s egyben legfontosabb exportcikkét is. E messianisztikus felfogás közepette aligha számít, hogy az éppen „megnevelendő” nemzetek milyen civilizációs szinten állnak, s milyen – gyakran évezredes – kultúrával rendelkeznek.
Tegyük hozzá, az sem, hogy berendezkedésük mennyire felel meg az amerikai elvárásoknak. Hiába fogalmazta meg például 1945-ben Ho Si Minh szinte szó szerint az 1776-os amerikai függetlenségi nyilatkozat alapján Vietnam önállóságát: ez nem akadályozta meg Washingtont abban, hogy a japánok elűzése után előbb a franciákat támogassa gyarmati hatalmuk helyreállításában, majd miután Párizs nem boldogult a feladattal, maga tegyen erre kísérletet.
A magasan szárnyaló elvek és a mindennapokban gyakorolt pragmatizmus összefonódását talán semmi sem jelzi jobban, mint a háborút mint a politikai viták eldöntésének eszközét elvető 1928-as Briand–Kellogg-paktum sorsa. Hiszen éppen a fő békeőrré előlépett amerikai külügyminiszter, Frank Kellogg – aki a paktumért 1929-ben Nobel-békedíjat kapott – jelentette ki, hogy a megállapodás nem érinti a Monroe-doktrína érvényének fenntartását, mert arra kiterjed Washington önvédelmi joga. E nyilatkozatból kitapintható paktumértelmezésben Argentína, Bolívia, Salvador és Uruguay az amerikai imperializmus változatlan továbbélését látta, így ezek az államok távol maradtak a szerződés aláírásától.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.