Fény a falakon

Európai Kulturális Örökség díjjal jutalmazták a gyügyei (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) gótikus református templom és a mádi zsinagóga (Tokaj-Hegyalja) helyreállítóit. Az Europa Nostra szervezet pályázatára az építészeti helyreállítás kategóriába száztizenhárom pályázat érkezett, tizennyolcat tüntettek ki, köztük a fent említett két magyarországit, valamint két másik magyar vonatkozásút. Oklevéllel jutalmazták az 1879–1881 között épült eperjesi színház helyreállításának tervezőit. A fődíjat a segesvári Hegyi templom építész-statikus-restaurátor csapatának ítélték oda.

Ferch Magda
2005. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú ideje minden évben sikert aratnak a hazai örökségvédők az Europa Nostra pályázatán. Az idei elismeréseket a szervezet elnöke, a dán Henrik herceg adta át Bergenben, Haakon király XIII. századi palotájában, Norvégia leghíresebb középkori világi épületében – tudtuk meg Winkler Gábor építésztől, egyetemi tanártól, aki Magyarországot képviseli az Europa Nostra tanácsában. A gyügyei templom oldalfalában elhelyezett érmet július 10-én leplezik le, a mádi zsinagógát július 12-én jelölik meg az Europa Nostra díj bronzérmével.
Gyügye alig háromszáz lelkes település Magyarország északkeleti csücskében. Gyönyörű gótikus kis templomát az Állami Műemlék-helyreállítási és -restaurálási Központ (ÁMRK) munkatársai varázsolták újjá Kaló Judit építész, Radovics Krisztina és Janó Irén faszobrász-restaurátor vezetésével, példás csapatmunkával. Az épület történetét régóta kutató Gere László régész megállapítása szerint az eredetileg boltozatos szentélyű templom a XIII. század végén, illetve a XIV. században épülhetett. A XVI. századig katolikus, a reformáció óta református templomként szolgált. A falu 1767-ig Újlak filiája volt, ettől az időponttól lett anyaegyház. A különválás emlékét őrzi az ekkor készült kazettás, festett famennyezet, a szószékkosár és a nyugati karzat, amelyet 1833-ban bővítettek észak felé. Akkor, 1833-ban kapott koronát a szószék, akkor bontották le a szentélyt és a templomhajót elválasztó diadalívet is. A karzat északi felén, a pad mögött megmaradt egy 1762-ben készült falképtöredék, a nyugati kapu fölött pedig szintén töredékesen egy kétfejű sas, ami arra utal, hogy a környéken lévő középkori templomok többségéhez hasonlóan a gyügyei is festett lehetett valamikor.
Az évszázadok során megszűnt a templom eredeti karaktere. A magas tetőt ellaposították, csak a kötőgerendákat hagyták meg, ehhez rögzítették a famennyezetet. Szerencsére a csapolási helyekből – az írott források, a megyei és az erdélyi analógiák segítségével – az építész ki tudta következtetni, milyen lehetett az eredeti tetőszerkezet. Hiányzott a sekrestye (a régészeti kutatás pontosan feltárta az alapjait), ajtaját befalazták, ahogy a szentély falfülkéit is. A szentély hajdani boltozata megsemmisült, a résablakokat egy méter szélesre megnagyobbították. A csarodai templom kapujával rokon bélletes nyugati kaput leszűkítették. Hiányzott a szószék alja, az úrasztala. A falakat kemény cementvakolat fedte, a lebontott diadalív helyén csupasz deszka éktelenkedett a festett kazetták között. Az épület beázott, penészedett, a famennyezetet rovarok pusztították.
A helyreállítók célja az volt, hogy – tudományos kutatásra alapozva – a XIV. századi építészeti megjelenést, berendezésében az 1767 és 1833 között kialakult képet mutassák be. Újra felépítették az eredeti tetőszerkezetet, a diadalívet, a sekrestyét (kiállítótér lesz majd), az ablakokat eredeti formájukban rekonstruálták, a nyílásokba Balogh Eleonóra ólmozott üvegei kerültek. A nyugati kapu leszűkített nyílásában megmaradt a berendezéssel egyidős ajtólap, amelyet megőrzésre érdemesnek ítéltek, ezért a kaput nem bővítették eredeti méretűre. A restaurátoroknak el kellett dönteniük, hogy az eredeti vagy az 1800-as években készült templombelsőt állítják helyre. Az utóbbi mellett döntöttek (a szószékkosár kivételével, amelynek megmaradt az eredeti festése), mert így teremtettek egységes hangulatot, és tiszteletben tartották a különböző időszakokban élt közösségek díszítőmunkáját is. Az 1767-es festett kazettás famennyezetet őskeresztény szimbólumok, növények, állatok és bibliai képek díszítik, bonyolult jelképrendszerét eddig nem sikerült megfejteni, de az biztos, hogy forrásvidéke az egyetemes kultúrában keresendő. Az ÁMRK farestaurátor-műhelyében dolgozó csapatnak sikerült olyan konzerválási módszert kifejlesztenie, amellyel meg tudta menteni az igen rossz állapotban lévő festést.
Sok szakember együttes munkájának eredménye, hogy mindenre kiterjedő figyelemmel – még a nyugati kapu kilincsére is jutott belőle – sikerült harmonikus egységet alkotni. Csak természetes anyagokkal dolgoztak, a tetőre kézzel faragott fazsindely került, a padlóra tégla. A fény egyenletesen szóródik a falakra, kiemelve a középkori kanálhátas vakolást. A pályázat az alkotók és a tulajdonos Tiszántúli Református Egyházkerület közös ügye volt. Varga Árpád lelkésznek és Kiss Ferenc polgármesternek is köszönhető, hogy a helybeli lakosok elfogadták a szakemberek véleményét, gyönyörű oltárterítőt hímeztettek, és nagyon büszkék megújult templomukra.
Ahogy a világörökség részeként számon tartott tokaj-hegyaljai Mádon is, ahol a település apraja-nagyja összegyűlt a kulturális és szakrális célokra egyaránt alkalmassá vált zsinagóga átadására. Mád a XVIII. században a magyarországi zsidó ortodoxia és haszidizmus egyik központja volt. Ma nincs zsidó vallású lakója. Temetőjében, amely az ortodox hívők zarándokútjának egyik állomása, két „csodatévő rabbi” nyugszik. Az 1795-ben késő barokk stílusban épült zsinagóga keleti falán megmaradtak a faragott imatáblák gazdag és ritka szöveganyaggal, amelyeket Komoróczy Géza olvasott le. A zsinagóga a mellette lévő, vele egykorú, emeletes, tornácos rabbiházzal és a zsidó temetővel egyedülálló együttest képez. (A rabbiház állaga egyre romlik, üresen áll, pedig alig van párja, mindenképpen felújításra volna érdemes.) A zsinagóga a település középpontjában áll, a gótikus katolikus és a késő barokk református templom mellett – jeléül annak, hogy ezen a helyen zsidók és nem zsidók békében éltek, együtt alakították valaha virágzó községüket. Az épület a háború után a magyar állam tulajdonába került, 1953-ban műemlékké nyilvánították, sokáig nem használták, csak a zempléni napok idején rendeztek benne hangversenyeket. Ma a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) kezeli. Az 1978-ban megkezdett helyreállítás óta újra rossz állapotba került, a mostani helyreállítás költségeinek jelentős részét a KVI fedezte, és hozzájárult a New York-i székhelyű Nemzetközi Műemlék-alapítvány (World Monuments Fund), valamint néhány magánember is. A munkálatokat Wirth Péter és Benkő Ágnes (Kánon Építészeti Stúdió) irányította, céljuk az volt, hogy a rendkívül gazdagon díszített épületbelsőt is helyreállítsák. Szerencsére maradt fénykép a berendezésről, ezért eredeti pompájában születhetett újjá az európai zsinagógaépítészet sajátos, úgynevezett lengyel–litván típusú változatát képviselő négyoszlopos, kilencosztatú épület, amelynek középső része, a prédikáló tér a leghangsúlyosabb. Vilniusban, Lembergben (Lvov, ma Lviv) hatalmas méretű ilyen típusú zsinagógákat emeltek, II. József türelmi rendelete után sorra épültek kisebb változataik a Monarchia más tájain is – tájékoztatott Dávid Ferenc művészettörténész, aki részt vett a rekonstrukciót megelőző kutatásban. Az akkori Magyarország területén tucatnyi volt belőlük, mára csak három maradt: a mádi, az apostagi (Wirth Péter és Benkő Ágnes ennek a felújításáért kapott 1988-ban Europa Nostra díjat) és a bonyhádi.
A nemzetközi összefogás szép példája a segesvári várnegyed legmagasabb pontján álló Hegyi templom (Bergkirche) 1992-től máig tartó rekonstrukciója, amelyet az Europa Nostra fődíjával jutalmaztak. A munkálatokat a budapesti Műegyetemen végzett kolozsvári Benczédi Sándor építész, műemléki szakmérnök irányította Fekete Márta, Balázs István és Máté László építész segítségével. A statikusok vezetője, Bodor Csaba (mindnyájan az Atelier M. munkatársai) a bukaresti Constantin Pavelescuval és a karlsruhei Jürgen Hallerrel együtt dolgozott. Pavelescu tervezte a boltozatok fölött, a tetőszerkezet alatti térben felállított merev fémtárcsa szerkezetet, amely a dinamikus terhelést veszi át a földrengéses zónában. A templom tartószerkezetét a karlsruhei egyetemi tanár, Jürgen Haller módszerével erősítették meg: a falakat meghatározott pontokon körben átfúrták, acélrudakat helyeztek el bennük, azok végére méteres acéllemez és nagy csavarok kerültek, így „húzták össze” a falakat. Részt vett a kutatásban Várfalvi János (budapesti Műegyetem) épületfizikus is. A nagyméretű falképeket Dan Mohanu, a Bukaresti Szépművészeti Egyetem falkép-restaurátor tanszékvezetőjének irányításával Romeo Gheorghita állította helyre. A középkori erdélyi ikonográfia megismertetésére szervezett posztgraduális kurzust a német Werner Schmidt vezette. A kő- és üvegrestaurálást magyarországi szakemberek végezték: Asztalos György és Konkoly György, illetve Gonzálesz Gábor és Füri Judit. A stallumokat és az oltárokat Mihály Ferenc, a budapesti Képzőművészeti Egyetem vendégtanára, az ÁMRK restaurátor-műhelyének Szovátán élő munkatársa újította fel. Az egész munkafolyamat „szellemi atyja” a Segesváron született, Kölnben élő Christoph Machat művészettörténész volt, aki a német Icomos szervezetet képviselte. A költségekből 2,5 millió eurót a müncheni Messerschmidt Alapítvány, 1,5 milliót a román művelődési minisztérium bocsátott a szakemberek rendelkezésére.
A XIII. századi román kori katolikus templomból többszöri átalakítás után jött létre a XV. század végére az a gótikus Hegyi templom, amely ma is áll Segesváron. Érdemi változtatást 1486 óta nem végeztek rajta, ekkor keletkezett utolsó datálható falképe – tájékoztatott Benczédi Sándor. A Bergkirche a lutheri reformáció idejétől a szászok evangélikus templomaként szolgált a XX. század hetvenes éveiig. Addigra rendkívül rossz állapotba került, ám épp ez volt az az időszak, amikor tömegessé vált a szászok emigrálása, így már nem tudták felújítani templomukat. A Hegyi templom élő múzeumként működik a jövőben, ami azt jelenti, hogy a környező szász templomokból ide mentik át a tárgyakat – a középkorban megszokott helyükre, az erre a célra felállított mellékoltárokra. Koncerteknek is helyet ad majd az épület, hiszen az akusztikája kiváló. Liturgikus funkcióját is visszakapta a templom, alkalmanként istentiszteletet tartanak benne, és passiójátékokat adnak elő. Jelenleg a külső falképeket restaurálják; az Europa Nostra érmét szeptember 4-én helyezik el a templom falán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.