Megfúrják az óceán medrét

A tengerfenéktől hétezer méteres mélységig eljutva, a Csendes-óceán alatti földkéreg megfúrására készül egy japán kutatócsoport. Az eddigi rekord alig több mint 2100 méter volt. A jövő hónapban kezdődő akciónak elsősorban nem a rekord megdöntése a célja: leginkább a mélyben lakozó élet nyomait keresik, valamint adatokat, segítséget remélnek a földrengések pontosabb megjósolásához is.

MN-összeállítás
2005. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Át akarják fúrni a Csendes-óceán alján a földkérget japán kutatók, hogy mintákat vehessenek az alatta lévő rész, a földköpeny felső rétegeiből – adta hírül a Guardian. A vállalkozás azért is páratlan a maga nemében, mert az eddigi tengerfenéken elért rekordhoz, a 2111 méterhez képest jóval mélyebbre, hét kilométerig szeretnének a mélybe jutni. Nemcsak új rekordot állítanának föl, hanem a térséget gyakran sújtó földrengések természetéről is adatokat próbálnak gyűjteni. Mindez azért is fontos, hogy megértsék, miként működik pontosan, illetve jön létre a szökőár. Pillanatnyilag a legfejlettebb (japán) előrejelző szolgálatok körülbelül tíz perccel a földmozgások előtt képesek megjósolni a készülő természeti jelenséget.
A jokohamai földkutatási intézet, a Deep Earth Exploration munkatársai azt is remélik, hogy élet nyomait is megtalálják a földköpenyben. Erre állítólag van esélyük, mert egyes baktériumok például szélsőségesen magas hőmérsékleten is megélnek. – Hiszünk benne, kell ott lennie életnek – erősködött Asahiko Taira, a miszszió vezetője. – Hasonló a küldetésünk, mint a Mars expedíciónak.
Az Integrated Ocean Drilling Programme (integrált óceánfúrási program) nevű vállalkozásban az Egyesült Államok és az Európai Unió is részt vesz.
Miután a misszióhoz kiszemelt hajóóriást, a Chikyut felkészítik a hosszú küldetésre, a kutatócsoport műszerekkel megkeresi a Csendes-óceán fenekén azt a részt, ahol a legvékonyabb a földkéreg, majd várhatóan a jövő év elején kezdenek a fúráshoz.
Akár egy évbe is beletelhet, amíg a szerkezet átjut a kemény külső burkon, és behatol a földköpenybe.



A Chikyu. A csapat a fúrásokat a többnyire olajkutatásokhoz használt Chikyu hajóval végzi majd. Ez az 57 500 tonnás monstrum kétharmad akkora, mint a Titanic volt. Nagasaki kikötőjében készítik fel a jövő év elején kezdődő próbatételre. Mivel a hajó a víz színén lebeg a fúrónyalábnak a tervezett hétezer méter mellett a vízfelszín és óceánfenék közötti távolságot is át kell hidalnia. Ez kedvező esetben két és fél kilométer lesz. Mindezzel együtt a Chikyuról mélybe nyúló szerkezet a New York-i Empire State Buildingnél huszonegyszer magasabb lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.