Mindössze 213 millió dollárt költ ebben az évben a Nagyváradot Brassóval összekötő autópályára a román kormány, holott erre a célra eredetileg 340 milliót irányzott elő. Ráadásul ezt az öszszeget is – amelyből százmillió dollár tavalyi adósság – úgy sikerült kicsikarnia az építéssel megbízott amerikai Bechtelnek, hogy egy héttel ezelőtt bejelentette: a finanszírozás akadozása miatt felfüggeszti a munkálatokat, alkalmazottai 35 százalékát pedig elbocsátja. Kormányforrások szerint az idei keretösszeg egy részét az egyelőre csupán virtuálisan létező dél-erdélyi autópályára szánt forrásokból vonják el, amelynek hatástanulmányát csupán a Temesvár–Arad szakaszra kezdték el megvalósítani. Calin Popescu Tariceanu román kormányfő a napokban roppant drágának nevezte a Bechtel-sztrádát, és nem zárta ki, hogy az előző bukaresti kormány által közbeszerzési eljárás nélkül az amerikaiaknak odaítélt 2,5 milliárd eurós szerződést felbontják a szállításügyi minisztérium által folytatott felülvizsgálat nyomán. Miközben a miniszterelnök azt állítja, a román gazdaság nem bír el két sztrádaépítést, szerinte az általa preferált, Aradot Bukaresten keresztül Konstancával összekötő dél-erdélyi autópálya költségeinek több mint 50 százalékát Brüsszel hajlandó finanszírozni. Egyébként a több mint hárommilliárd eurós költségű 4-es páneurópai folyosó 600 kilométeres romániai szakaszán bukaresti tervek szerint 20 kilométer és két kerülőút készülne el 2008-ig.
Érdeklődésünkre Bogdan Sgarcitu, a Bechtel kommunikációs igazgatója cáfolta, hogy a román kormány azért tekinti mostohagyereknek az észak-erdélyi sztrádát, mert az amerikaiak főleg az előző bukaresti kabinethez közelálló alvállalkozókkal dolgoztat. Sgarcitu szerint a társaság nem politikai alapon válogatta ki a beszállítókat. Ezt megerősítette lapunknak Kiss Szabolcs, az útjelző táblákat forgalmazó marosvásárhelyi Kiss Unicum Kft. tulajdonosa is, amelylyel több mint húsz alvállalkozóval együtt a Bechtel nemrég bontott szerződést.
Tiltakozás. Az Alfa Kartell szakszervezet tiltakozik az autópálya körül kialakult helyzet miatt. A cég a munkások több mint 90 százalékát kényszerszabadságra küldi. A Bechtel jelezte: ha a terv kivitelezésére a kormány továbbra sem folyósítja az összeget, akkor szeptembertől elbocsátják az alkalmazottakat.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban