Vakvágányon az erdélyi sztráda

A román kormány 213 millió dollárnál nagyobb összeggel nem hajlandó idén finanszírozni az észak-erdélyi autópálya munkálatait, amely Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök szerint így is háttérbe szorítja a kabinetje által preferált dél-erdélyi sztrádát. Bukarest autópályával kapcsolatos álláspontja több szempontból ellentmondásos.

2005. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindössze 213 millió dollárt költ ebben az évben a Nagyváradot Brassóval összekötő autópályára a román kormány, holott erre a célra eredetileg 340 milliót irányzott elő. Ráadásul ezt az öszszeget is – amelyből százmillió dollár tavalyi adósság – úgy sikerült kicsikarnia az építéssel megbízott amerikai Bechtelnek, hogy egy héttel ezelőtt bejelentette: a finanszírozás akadozása miatt felfüggeszti a munkálatokat, alkalmazottai 35 százalékát pedig elbocsátja. Kormányforrások szerint az idei keretösszeg egy részét az egyelőre csupán virtuálisan létező dél-erdélyi autópályára szánt forrásokból vonják el, amelynek hatástanulmányát csupán a Temesvár–Arad szakaszra kezdték el megvalósítani. Calin Popescu Tariceanu román kormányfő a napokban roppant drágának nevezte a Bechtel-sztrádát, és nem zárta ki, hogy az előző bukaresti kormány által közbeszerzési eljárás nélkül az amerikaiaknak odaítélt 2,5 milliárd eurós szerződést felbontják a szállításügyi minisztérium által folytatott felülvizsgálat nyomán. Miközben a miniszterelnök azt állítja, a román gazdaság nem bír el két sztrádaépítést, szerinte az általa preferált, Aradot Bukaresten keresztül Konstancával összekötő dél-erdélyi autópálya költségeinek több mint 50 százalékát Brüsszel hajlandó finanszírozni. Egyébként a több mint hárommilliárd eurós költségű 4-es páneurópai folyosó 600 kilométeres romániai szakaszán bukaresti tervek szerint 20 kilométer és két kerülőút készülne el 2008-ig.
Érdeklődésünkre Bogdan Sgarcitu, a Bechtel kommunikációs igazgatója cáfolta, hogy a román kormány azért tekinti mostohagyereknek az észak-erdélyi sztrádát, mert az amerikaiak főleg az előző bukaresti kabinethez közelálló alvállalkozókkal dolgoztat. Sgarcitu szerint a társaság nem politikai alapon válogatta ki a beszállítókat. Ezt megerősítette lapunknak Kiss Szabolcs, az útjelző táblákat forgalmazó marosvásárhelyi Kiss Unicum Kft. tulajdonosa is, amelylyel több mint húsz alvállalkozóval együtt a Bechtel nemrég bontott szerződést.

Tiltakozás. Az Alfa Kartell szakszervezet tiltakozik az autópálya körül kialakult helyzet miatt. A cég a munkások több mint 90 százalékát kényszerszabadságra küldi. A Bechtel jelezte: ha a terv kivitelezésére a kormány továbbra sem folyósítja az összeget, akkor szeptembertől elbocsátják az alkalmazottakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.