Erkölcs és balerkölcs a médiában

Csontos János
2005. 07. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerencsére búcsút mondhatunk azoknak az időknek, amikor a balliberális véleményformáló értelmiség a függetlenség álorcáját öltötte. A rendszerváltozás forgatagában ilyesminek még be lehetett dőlni, ám miután e „függetlenek” többszörösen kormányra kerülve, a saját maguk által hirdetett magasztos elveket sokszorosan és gátlástalanul áthágva megmutatták valódi természetüket; köznevetség tárgyává válna, aki újfent a szellemi-politikai függetlenség talmi mítoszával kísérletezne. Az emberek lassan kezdenek a csalárdul koreografált Centrum-jelenség mögé látni, s talán eszükbe jut a bibliai intés: a langyosakat kiköpi az Úr.
Itt van például Bolgár György, a Klubrádió, az ATV, a Népszava és a Metro újság megmondóembere. Valaha ő volt – úgymond – a közszolgálati etalon: szóba se jöhetett, hogy a médiatörvényben emlegetett politikai kiegyensúlyozottság jegyében esetleg jobbközép irányultságú váltótársa legyen az állítólag a jobboldal által „megszállt” közrádió Beszéljük meg! című interaktív műsorában. Függetlensége abban csúcsosodott ki, amikor a Magyar Rádió élő adásában minősíthetetlenül szapulta a Magyar Rádió vezetőit. Ezt a világ bármely demokráciájában illojalitásnak, nem pedig függetlenségnek nevezik, s azonnali, két lábbal való kirúgatást von maga után. Távoznia kellett neki is, csakhogy ez a távozás közös megegyezéssel, tisztes végkielégítéssel történt. Bolgár ezek után kicsit varázsolt az igekötővel, s átvitte a műsort a Klubrádióba. (Mester Ákosnak és Bölcs Istvánnak ennyi sem tellett a szellemi közvagyon részét képező 168 Óra márkanévvel.) Itt érdekes módon már nem volt elvi akadálya a váltótársak beiktatásának. Azóta – feledve független etalon voltát – Bolgár is rendre „a mi oldalunkról” beszél: vagy azelőtt színlelt, vagy most. Akárhogy is nézem: ez nem annyira szakmai, mint inkább erkölcsi kérdés.
Az igazán széles spektrumú – szeptember tizenegyedike megverselésétől az erotikus kuriózumok ecseteléséig terjedő szépirodalmi aktivitást is mutató – szerző legutóbb úgy fogalmazott egy publicisztikájában: „Az elmúlt alig több mint fél évben Orbán Viktor minimum három olyan dolgot csinált vagy mondott, illetve olyasmi derült ki róla, ami miatt Hegyeshalomtól nyugatra azonnal távoznia kellett volna a politikai életből.” Azt most hagyjuk, hogy mondjuk Gyurcsány Ferenctől találunk-e az elmúlt fél évből legalább három mondást vagy cselekedetet, ami miatt a Lajtától nyugatra nem kellene távoznia – figyeljünk inkább arra: Bolgár erkölcsbíróként lép fel olvasóközönsége előtt. Hivatkozik egy normára (az erkölcs mindig normakövetés), amihez viszonyítja a silánynak érzett valóságot. A hivatkozott norma ugyan képlékeny (Kurt Waldheimet meghurcolták állítólagos SS-múltja miatt, de a jelenlegi osztrák pénzügyminiszter egyelőre túlélte, hogy állampénzen utazgatott barátnőivel); ám a biztos pont a képletben maga a bíró: Bolgár erkölcsi magaslatról méri meg és találja könnyűnek a szerinte kéthavonta hibázó Orbánt.
És itt el is érkeztünk a liberalizmus e végtelenül torz magyar formájának legordítóbb ellentmondásához. A hazai baloldali véleményformálók ugyanis – lezseren meghazudtolva a szabadelvűség alaptermészetét – megfellebbezhetetlen dogmákat alakítottak ki maguknak; s e végső igazságokat vulgarizált formában folyton szajkózzák. Egyik ilyen dogma, hogy a konzervativizmus (azon belül is különösen a keresztény valláserkölcs) azért rossz, mert egyrészt tekintélyelvű, másrészt – kínosan közösségközpontú lévén – értelmetlenül korlátozza az egyéni szabadságjogokat; útjában áll a liberális laissez faire embertípus korlátlan önmegvalósításának. Három alapvető gondjuk van a kereszténydemokráciával: a krisztusi szeretetelv ellentmond a piac mindenhatóságának; a bárminemű kiválóságon alapuló tekintély demokratikus volta megfosztja regnáló véleményformáló elitjüket a politikai ellenlábasok diabolizálásának populista fegyverétől; az erkölcsi etalon (például a tízparancsolat) elismerése pedig sérülékennyé teszi saját kinyilatkoztatásaikat, hiszen ezzel a mércével az ő szavaik és cselekedeteik is egzaktul megméretnek. Lehetetlenné válna a kettős mérce arcátlan alkalmazása, sőt hosszabb távon a gazdasági, kulturális és médiaegyensúlytalanság művi eszközökkel való fenntartása is.
Miközben tehát Bolgár erkölcsi alapon, egy (nyugat-európai) normára hivatkozva zárná ki a politikai mezőnyből Orbánt, feltehetőleg épp azért olyan engesztelhetetlen iránta, mert az Orbán által megszemélyesített erkölcsi rend alapvetően sértené Bolgár (és a Bolgárok) érdekeit. Ő és elvbarátai kárhoztatják, sőt gúnyolják az államférfiúi kiválóságon alapuló kétségtelen orbáni tekintélyt, politikai ellensúlyt állítani az Európában példátlan arányú médiahegemóniájuk ellenére sem képesek; de saját kiválasztott tekintélyeiket (Göncz Árpádot, Kis Jánost, a sógorát feladó Konrád Györgyöt s a tavalyi morális összeomlásig Demszky Gábort) körömszakadtáig védik – dühödtebben, mint ahogy a konzervatív ízlés valaha is megengedné. Így tehát a tekintélyellenességük is szelektív; ezért aztán a bosszantóan tekintélyes Sólyom László sem kerülheti el sorsát a Megbeszéljük kultúrájában: akkor is óhatatlanul a liberálisok első számú közellenségévé válna, ha öt éven át csak malmozna a Sándor-palotában.
Hogy az erkölcs a privatizáló-közpénzherdáló kormánypártoknak a legsérülékenyebb pontja, Achilles-ina, azt nem csupán az mutatja, hogy a potens politikai ellenlábast, Orbán Viktort a felhőkakukkvárra emlékeztető parlamenti vizsgálóbizottságban épp erkölcsileg próbálják szétzúzni (egyrészt törvényesen nem tudják, másrészt e választótábor csakis morálisan bontható meg); hanem az is árulkodik róla, ahogy a Népszabadság a Professzorok Batthyány Köre által készített Szent István-terv „média-erkölcsbíróságának” ötletét kezelte. Nem tudják, komolyan vegyék-e vagy sem – hiszen a tanulmányt ugyan Orbán rendelte, de mit sem tudni arról, beilleszkedhet-e egy ilyen „vének tanácsa” a hivatalos orbáni kormányzati filozófiába. A Népszabadság – amely találva érezheti magát, hiszen az ál-Teller-levéllel a rendszerváltozás utáni magyar sajtó morális mélypontját produkálta – szükségesnek is érzi az elővágást; meg bagatellizálná is a médianorma intézményesítésének ideáját. Szívesen állítaná be álmodozó professzorok életidegen fantazmagóriájának, de azért riadót fúj a saját tábornak: ha ezt mégis elkezdik megvalósítani, odalehetnek a mostani előjogok.
„A média egészét szigorú erkölcsi felügyelet alá kell helyezni, mert a sajtó az a terület, ahol a rendszerváltáskor megszerzett szabadsággal a legtöbbször visszaéltek. Ki kellene kényszeríteni az európai sajtóerkölcs érvényesülését.” Úgy van. Szó esik „egy olyan etikai minimumról, amely kötelező lenne mind az írott, mind az elektronikus sajtóban; a vétségek megtorlására pedig törvényi hatalmat kapna egy felügyelő testület”. Ez lehetne akár egy erkölcsileg megtisztított, kibővített hatókörű ORTT is, ám az új grémiumban nem a pártok delegáltjai, hanem „olyan nagy elismertségű intézmények képviselői kapnának helyet, mint a Magyar Tudományos Akadémia, az Írószövetség, a szakmai kamarák vagy az egyházak”. Pálinkás József szerint az új testület az elektronikus és az írott sajtóban is felügyelné a hiteles tájékoztatás érvényesülését.
A Népszabadságnak, amely épp most deklarálta, hogy büntetésből nem megy el többet egy „notórius hazudozó” fideszes képviselő sajtótájékoztatóira, ez kifejezetten rossz hír. Akárcsak az erkölcsbíró Bolgárnak: végképp különválna ugyanis erkölcs és balerkölcs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.