Jegyárat emelne a Volán

Egyelőre nem várható tarifaváltozás a helyi és a helyközi közlekedést biztosító huszonnégy Volán-cég járatain, a társaságok azonban továbbra is indokoltnak tartanák a viteldíjak év közbeni emelését. Értesüléseink szerint ez ügyben tárgyalások folynak a Volán-társaságok, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a Pénzügyminisztérium (PM) vezetői között.

Putsay Gábor
2005. 07. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kőszegi Márk, a PM szóvivője lapunknak megerősítette ennek tényét, ám mint közölte, megállapodás még nincs a tarifaváltozásról. Az autóbusz-vállalatok leginkább az üzemanyagárak emelkedését nehezményezik, ugyanis bevételeikből még kevesebb pénzt tudnak működésük fenntartására fordítani, nem beszélve a járműfejlesztésről. A gázolajárak idén január 1-jétől június 15-ig 8,1, július 12-ig 12,8 százalékkal emelkedtek, erre pedig nem nyújt fedezetet az év eleji 4,5 százalékos jegyáremelés. A társaságok féléves eredménykimutatása is igazolta a viteldíjak emelésének szükségességét.
*
A pénzügyi tárcánál leginkább kiadási oldalról közelítik meg ezt a kérdést, díjemelés esetén ugyanis az eddiginél nagyobb mértékű fogyasztói árkiegészítést kellene biztosítania az államnak a társaságok számára, amit a költségvetés jelenlegi helyzete aligha tenne lehetővé. Fogyasztói árkiegészítés címén kapnak költségtérítést a Volán-társaságok az állam által meghatározott kedvezményes és szociális – például diák- és nyugdíjas- – jegyek után, ez az összeg teszi ki a huszonnégy Volán éves költségvetésének ötven százalékát. A megemelt jegyárak miatt minimális mértékben, de mindenképpen számolni kell az inflációgerjesztő hatással, továbbá azzal is, hogy egy éven belül tíz százalékkal, vagy azt is meghaladó mértékben emelkedhet a tarifa, ennélfogva az utasszám is csökkenhet. Figyelembe kell venni ugyanakkor a közösségi közlekedés térségfejlesztő, illetve népességmegtartó hatását is. Abban az esetben ugyanis, ha a Volánok a megnövekedett működési költségeiket nem tudják finanszírozni, mindez óhatatlanul a járatok csökkenéséhez vezet, ami leginkább a kis lélekszámú és munkanélküliséggel sújtott térségeket hozza még inkább kedvezőtlenebb helyzetbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.