A 2022-ben megtartott gyermekvédelmi népszavazás során a magyar választópolgárok elsöprő többsége világos állásfoglalást tett: elutasították, hogy a köznevelési intézményekben – a szülők előzetes tájékoztatása és hozzájárulása nélkül – olyan foglalkozásokat tartsanak, amelyek kiskorú gyermekek számára különböző szexuális irányultságokat mutatnak be – emlékeztetett a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS), miután a budapesti pride-on egy pedagógus azt nyilatkozta, rendszeresen tartanak LMBTQ-érzékenyítést az iskolában, és álláspontja szerint már óvodáskorban is szükséges volna az ilyen irányú tájékoztatás.

A KINCS ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a pedagógiai tevékenység meghatározó szerepet tölt be a gyermekek és a fiatalkorúak egészséges fejlődésében, ezért a közoktatási intézmények munkatársait fokozott felelősség terheli a 18 év alattiak védelme tekintetében. – Magyarország alaptörvénye ugyanis rögzíti, hogy a gyermekek testi, szellemi és erkölcsi fejlődésének védelme, valamint a gyermekek születési nemének megfelelő önazonossághoz való jogának védelme kiemelt jelentőségű alapvető jog – húzták alá.
A közvélemény-kutatások is azt jelzik, hogy a magyarok döntő többsége szintén elutasítja az ilyen típusú érzékenyítést, különösen annak iskolai vagy óvodai megjelenési formáit.
Következetesek a magyarok
A Századvég egy korábbi, 2021-es felméréséből kiderül, hogy a magyarok 73 százaléka ellenzi, hogy a köznevelési intézményekben a szülők hozzájárulása nélkül szexuális irányultságokat bemutató foglalkozásokat tartsanak kiskorúak számára.
A pszichológusszakma több neves képviselője szintén aggodalmát fejezte ki az életkori sajátosságokat figyelmen kívül hagyó érzékenyítő programokkal kapcsolatban.
Álláspontjuk szerint ezek az ideológiai alapú foglalkozások megzavarhatják a gyermekek természetes fejlődési folyamatait, különösen a nemi identitás alakulását.
– Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus több alkalommal rámutatott, hogy a 3–6 éves kor a nemi identitás rögzülésének szenzitív szakasza, melyben a gyermekek automatikusan az azonos nemű szülői mintát követik. Perczel-Forintos Dóra klinikai pszichológus szintén arról beszélt, hogy gyermekkorban az egyik legfontosabb tanulási forma az utánzás és a modellkövetés, aminek az alapja a szoros érzelmi kapcsolat a gondozóval. Az óvónő és a tanár a szülőhöz hasonlóan tehát tekintélyszemély, akinek szeretnének megfelelni, ezért elfogadják, amit mond, megteszik, amit kér, beépítik a személyiségükbe az általa adott mintát. Ezért ha érzékenyítő témájú programokat hoznak be az óvodákba, iskolákba, a gyerekek azonosulni fognak a tapasztalatokkal, beépítik őket a személyiségükbe – magyarázták.