Mi a MAGYAR?

MN
2005. 07. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dohányzásról
A dohányzás, mely ma már oly szenvedéllyé vált, hogy többé a római néppel nem panem et circensest kiáltana a nép, a fejedelmi korban csak névről volt ismeretes. Európát nem oly régen boldogítja, mert Amerika felfedezése gazdagítá vele a világot. Nicot mint füvész 1560-ban ismerteté; Drake 1586-ban kötött ki pipázva Plymouthnál; s 1633-ban IV. Murat szultán még halállal bünteti a pipázó törököt; a szivart csakis 1830 körül hozá be Paris. S ha Apor a múlt század elején elmondhatá, hogy semmi nyájasság, ha nincs tubák-piks vagy pfei-tubák – holott még gyermekkorában csak a kocsisok, darabontok pipáztak –, úgy mi is azt mondhatjuk a szivarról.
Egyébiránt a dohányzás kezdete Erdélyben 1658-ra esik, mint a mikor négy évig füstölték dohánnyal és porral Erdélyt a törökök. Egyelőre a papi székek keményen tüzeltek ellene; minek természetes következménye lett a titokban pipázás, mi számtalan égéseket vont maga után. 1670-ben a törvényhozás is síkraszállt: kimondaték, hogy valaki a hazába hozná vagy vele kereskednék, veszesse dohányát s minden vele található vagyonát; ki pedig vele élne, ha jószágos, 50, ha egyházhelyű, 12, ha nemtelen, 6 ft-ot fizessen. De úgy látszik, a pipatűz a törvényczikk ellenére is tovább harapódzott; honnan 1683 mártiusában Segesvárott mint haszontalan és káros szer prescriptiójára új törvényczikk kél; de csakis a büntetés szelídítése kedvéből látszatik újra szőnyegen; mert ekkor már nemesre csak 12 forint büntetés szabatott, míg a népen 6 forint meghagyatott. E törvényczikk már termesztése ellen is szót emel, úgy a portubák ellen is. E sem használt, miért is a fennebbi törvényt 1686-ban megújíták: hihetőleg az akkori szolgabíró restellte büntetni a pipázót, míg maga ment elöl a pipázásban. Honnan a tilalmazás 1688-ban tehát még keményebbet hoztak: mely azokra, kik dohányt vetnek, földjük vesztését szabá; azokra pedig, kik szívják, főtisztekre 200, regálistákra 50, birtokosokra 30, egyházhelyi nemesre 12, jobbágyra 6 forint vete. De ugyan e törvényczikk magyarázza meg a sebes harapódzása okát is, midőn azt mondja: „megtiltottuk ugyan, de a büntetéssel a tisztek abutáltak, s midőn a szegény embereket exequálták volna is, egyfelől a szegény embernek marháját hajtották, másfelől a pipa a szájokban volt”. Így küzde a törvényhozás az élettel. A nemzeti fejedelmek után alkotott főkormányszék a dohányárulást egy görögnek haszonbérbe adja, tehát bizonyos monopolium kezdődik: s mégis a népen egy, két, három forintot csikortak a tisztviselők, míg a gazdagabb körökben a pipázás egész hazában széltibe folyt. Mígnem 1702. márt. 21-én gr. Bethlen Miklós kancellár a főkormányszékhez hathatós iratot intézett, melyben megírta, hogy emberi és isteni jogszerűség ellen van, hogy a szegény népet büntessük, míg a dohány haszonbérbe adása s folytonos pipázás által a hatalmasok a törvényt eltörlötték. Minek következése lőn, hogy a dohánytilalom határok közé esett, vagyis a pipázás csakis az utczán és gyúlékony épületek között kezdett tiltatni.

Vendégfogadásról, vendégszeretetről
„Ha jösztök, lesztek, ha hoztok, esztek.”
E felirat volt olvasható egy kapun a forradalom után. Ha valamely nolentes volentes protegalni, ismertetni akaró turista meglátta volna, s nem tudja, hogy ott Demanx fordítója s illetőleg bővítője lakik: most mind beszélhetnénk magyar vendégszeretetről; mind idézhetnők Bethlen Miklóst, ki a XVII. század közepén azt írja egy franczia úrhölgynek, miszerint: Magyarországot és Erdélyt az ember egy pénz nélkül keresztülutazhatja, s nemcsak a jobb házaknál, hanem még a népnél is terített asztal vár reája. (…)
Szállást kérni úri háznál megbántás lett volna. Csak egyenest behajtattak. (…) Éjjel-nappal szívesen láttak mindenkit, annyira, hogy a kaput csak czifraságnak tarták. S a lovagkor e szokása annyira korunkra jött, hogy Sebessy Istvánról, Udvarhelyszék királybírájáról beszélik, hogy 1848-ban amint hazamegy, kapuját betéve találja; mi ez? kiált fel fiaihoz, hetvenkét év alatt még nem láttam betéve e kaput, hagyjátok nyitva, míg élek; aztán nem bánom, tegyétek be, ha meghalok.
Mikor a magyar a másikhoz lépett, barátságosan kezet szorított. S ezen szokás oly általános, hogy maga a király, ha magyar úr ment hozzá, vele kezet szorított. A férfiak émelyítő csókolódását civilisatoraink hozák be, a hová behozhaták.
Szemelvények Kővári László Magyar családi s közéleti viseletek és szokások a nemzeti fejedelmek korából című munkájából (1860)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.