Nem értek egyet az oktatási miniszterrel

Olvasóinktól
2005. 07. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar Bálintnak a tanárképzés átalakítását felvázoló elképzeléseivel, amelyeket a lap június 23-i számának Kétciklusúvá válik a tanárképzés című cikke ismertetett, nem értek egyet, mint ahogy Pokorni Zoltánnak A Fidesz fejlesztési javaslatai című, májusban megjelent cikkében kifejtett, a tanárképzés megújítását elutasító álláspontjával sem (ahogy ezt a június 3-i lapszámban A bolognai képzési rendszer szükségessége cím alatt kifejtettem).
A felső tagozatos és a középiskolai tanárok képzésének a miniszter által javasolt egységesítése az iskolák életét csak közvetve ismerő bölcsészdoktor véleménye. Persze a két képzéstípust nem kell egymástól elválasztani, de nem is szabad kötelezően összekötni. Másrészt a tanárképzést a tanítóképzéstől sem szabad mereven elválasztani akkor, amikor épp Magyar Bálint iniciatívája nyomán nagy szükség lenne idegen nyelvet is oktató tanítókra, továbbá olyan, a 4–6. osztályban különösen sikeres pedagógusokra, akik a szaktanítás egy-egy tárgyában (leginkább a magyarban vagy a matematikában) kedvenc osztályukat továbbvihetik, és személyiségükkel megkönnyíthetik a gyerekek átállását a szaktárgyak szerinti tanulásra.
A képzés gyakorlati jellegét egyetlen kiegészítő gyakorlati félév beiktatása lényegesen nem erősíti meg. Ehhez a gyakorló- tanítást már korán kellene elkezdeni, és a főiskolai, egyetemi előadásokkal párhuzamban folyamatosan kellene végezni, ahogy azt június 3-i, Pokorni Zoltán elképzeléseire reagáló levelemben kifejtettem. Az alapképzés semmiképpen sem lehet egyszakos, ez ugyanis nem felel meg az általános iskolai munka szükségleteinek, de fel kell ölelnie azokat a szaktárgyak tanításához szükséges alapvető didaktikai ismereteket, amelyek a tudásanyaggal szoros kapcsolatban állnak. Viszont a kétéves magiszterképzésben, ha a pedagógusképzés sokoldalú (pszichológiai, szociológiai stb.) követelményeinek eleget akarunk tenni, nincs idő mindkét tantárgy tudományos színvonalú – vagyis nem csak a közoktatásban alkalmazható – elsajátítására. Ugyanakkor egy tantárgyban a mai gyermeklétszám és „tanárkereslet” mellett, a hallgatók jövőbeli elhelyezkedési lehetőségeinek a kiszélesítése érdekében, feltétlenül szükség van ilyen tudósképzésre.

Gergely Péter
nyugalmazott tanár, Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.