Törmelékek váltak le a Discoveryről

Apró darabok váltak le a Discovery űrrepülőgépről, amely kedden indult útnak a Nemzetközi Űrállomásra. Egyelőre nem lehet tudni, megsérült-e a jármű. A NASA vezetői szerint – bár még további vizsgálatokat tartanak szükségesnek – nem kell aggódni az űrhajósok életéért.

MN-összeállítás
2005. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A NASA vezetői Amerika nagy napjának mondták július 26-át, amikor a floridai Kennedy Űrközpontból útnak indították a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) a Discovery űrrepülőgépet, de a professzionalizmus diadalának nevezett vállalkozás sikere miatti örömöt már néhány perccel a start után aggodalom váltotta fel.
A fellövést rögzítő felvételek tanúsága szerint az űrjármű hővédő csempéjéből leválhatott egy darab, közel a hajtómű orr-részéhez. Egy nagyobb tárgy – talán a habszigetelés része – a külső üzemanyagtartály környékéről hullott le, de remélik, hogy magát az űrrepülőgépet nem sértette meg.
Mivel 2003 februárjában éppen a külső üzemanyagtartályról az indításkor leváló habszigetelés, illetve az emiatt megsérült hővédő pajzs okozta a már hazafelé tartó Columbia felrobbanását, a NASA mérnökeinek minden okuk megvan a nyugtalanságra. Egyelőre azonban azt hangsúlyozták, még korai volna kijelenteni, veszélyben volt-e a gép a felbocsátáskor. Ennek megítéléséhez több adatra van szükség – mondták tegnap az AP-nek.
A Discovery indításának minden mozzanatát több mint száz korszerű kamera rögzítette, a képek mégsem elég élesek ahhoz, hogy pontosan megállapíthassák, mi történt – írta a BBC. A brit közszolgálati médium értesülése szerint a start idején egy madár is nekiütközött a külső üzemanyagtartálynak. Ezt a CNN beszámolója is megerősítette, hozzáfűzve, hogy az indítás után két és fél másodperccel bekövetkezett ütközés nyilvánvalóan nem tett kárt a Discoveryben. A NASA illetékesei szerint a jármű jobb oldaláról levált darabka alig négy centiméteres. Pontos helye csak akkor vált láthatóvá, amikor a két szilárd töltetű gyorsítórakéta levált.
A CNN emlékeztetett arra, hogy a Columbia balesete után a NASA óriási energiát fordított a biztonsági kockázat csökkentésére. Idézte az űrkutatási ügynökség szakembereit is, akik úgy kommentálták a baljós eseményeket: elkerülhetetlen, hogy a fellövéskor törmelékek váljanak le az űrrepülőgépről, de mindent megtettek, hogy ezek mennyisége minimális legyen, s hogy idejében észlelhessék is a történteket a tennivalók pontos meghatározása érdekében.
Az ITAR-TASZSZ-nak nyilatkozó Anatolij Perminov, a Roszkozmosz orosz űrkutatási ügynökség igazgatója a kincstári optimizmust képviselte. Azt mondta: amerikai kollégái azt gondolják, hogy csak egy papírdarabka röpködött a felvételeken, mert a fellövés előtt papírral zárják el a kipufogónyílásokat, nehogy a kilövő- állványon várakozó szerkezetbe idegen tárgyak kerüljenek. Véleménye szerint a kamerák sem láttak mást, s a misszió nincs veszélyben, az ügyet csak az újságírók fújták fel. Ám még ő sem mulasztotta el hozzátenni: tisztábban lehet majd látni, amikor a Discovery kiköt az ISS-en, és alaposan megvizsgálják az űrjárművet. Vlagyimir Szolovjov, az orosz földi irányítóközpont repülésirányítóinak vezetője úgy vélte tegnap, hogy feltehetőleg ismét eljegesedett szigetelőhab-darabok váltak le az üzemanyagtartályról, de ezek nem sértették meg az Discovery külső burkolatát – jelentette az MTI. „Semmi szörnyűség nem történt. Az űrrepülők indításakor mindig keletkezik jég az üzemanyagtartályon, de erre csak a Columbia tragédiája után kezdtek nagyobb figyelmet fordítani” – mondta Szolovjov. Nyikolaj Anfimov, a NIIMAS űrhajózási vállalat vezetője szintén azt hangoztatta, hogy a szigetelőhabhoz hasonló tárgy nem sértette meg az űrrepülőgép burkolatát. Ha mégis károsodtak a hővédő pajzs csempéi, akkor a hibát ki lehet javítani, hiszen az amerikai szakemberek kidolgozták az ehhez szükséges technológiát, s a múlt tapasztalataiból okulva a Discovery pótcsempéket és ragasztóanyagot is vitt magával.
Az űrhajósok első munkanapjukon megpróbálták kideríteni, nem károsodott-e az űrjármű a fellövéskor. Ebben az űrsikló tizenöt méter hosszú, érzékelőhöz kapcsolt robotkarja volt segítségükre. A manőver nagy figyelmet igényelt, nehogy a robotkar megsértse a sikló sérülékeny burkolatát. Paul Hill repülésirányító, aki a houstoni ellenőrző központban kísérte figyelemmel a kockázatos vállalkozást, az AP-nek korábban azt mondta: ha a robotkar bajt okozna, neki más munka után kell néznie. Az eredmény egyelőre nem ismeretes.
A Discovery asztronautái mindenesetre a terveknek megfelelően készülődtek az ISS-sel való mai találkozásra. Stephen Robinson és Soichi Noguchi újra tesztelték a felszerelést, amelyet az űrséták alkalmával használnak majd, Eileen Collins parancsnok és James Kelly pilóta pedig a pályaadatokat ellenőrizték, nem szorul-e korrekcióra a haladási irány.
A NASA vezetői azt remélik, vasárnapra lesz elég információjuk ahhoz, hogy eldöntsék: javításra szorul-e a Discovery, s hogy megoldható-e a feladat az űrsikló asztronautái számára – adta hírül a CNN. Ha kiderül, hogy a károsodás mértéke vagy fajtája ezt nem teszi lehetővé, a hét űrhajósnak az ISS-en kell maradnia, amíg az Atlantisszal értük küldhetik a mentőcsapatot.

Marsjárók a Planetáriumban. A vörös bolygó felszínét kutató amerikai Spirit és Opportunity járművek mérethű makettje látható mától a TIT budapesti Planetáriumában – olvasható a Mars Society internetes oldalán. A Marson 2004 januárja óta kutató Roverek pontos mását a Maxon Motors magyarországi leányvállalata készítette el. A cég fontos szerepet játszik a Mars-kutatásban, a Rovereket ugyanis különleges Maxon-motorok irányítják. Mindkettőre harminckilenc jutott. A bemutató, amelyen az érdeklődők megismerkedhetnek a Mars felszínét kutató robot geológusok felépítésével és működési elveivel, augusztus 2-ig látható. Hétköznaponként fél tizenegytől délután négy óráig, a hét végén pedig reggel kilenctől délután ötig.




Bajkonur turistákra vár. Űrturistákat toboroz a Roszkozmosz orosz űrkutatási ügynökség, amely Hold körüli utazást kínál a jelentkezőknek. A Szojuz űrhajó fedélzetén kirándulóknak 100 millió dollárt (mintegy 20 milliárd forintot) kell fizetniük a páratlan élményért, amelyben a tervek szerint másfél-két éven belül lehet majd részük. A kalandra vágyók egyhetes alapkiképzést is kapnak majd a kazahsztáni Bajkonurban. A Roszkozmosz a bevételeit szeretné növelni a turistacsalogató vállalkozással. A világon eddig két üzletember vett részt űrutazáson: az amerikai Dennis Tito és a dél-afrikai Mark Shuttleworth fejenként 20 millió dollárt (négymilliárd forintot) áldozott arra, hogy ellátogathasson a Nemzetközi Űrállomásra. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.