Forráshiányos cégek, milliárdok píárra

Miközben az uniós pályázatok nyerteseinek a szerződéskötés után 3-4 hónapot kell várniuk, mire az elnyert összegekhez hozzájutnak, s likviditási gondjaik miatt faktoringcégek segítségét veszik igénybe, melyek megelőlegezik számukra azt, a kormány 2,5 milliárdos kampánnyal népszerűsíti a nyertes uniós pályázatokat. Érdekessége ennek a PR-propagandának az is, hogy éppen a választások előtt teljesedik majd ki.

Dénes Zoltán
2005. 08. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Széles körű, s az uniós elvárásoknak megfelelő tájékoztatási hullámot indítunk, mivel az uniós pályázati rendszer mára érkezett olyan fázisba, hogy elég kommunikálható konkrétumot tartalmaz – magyarázta tegnapi sajtótájékoztatóján Baráth Etele európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter a 2,5 milliárd forintos összköltségű reklámkampány okát. A népszerűsítés érdekessége, hogy a 2008-ig rendelkezésre álló összegből mintegy 2 milliárd forintot 2006-ban költenek el – éppen az országgyűlési választások idején. Erre reagálva Nógrádi Zoltán fideszes országgyűlési képviselő elmondta: nem kétséges, hogy a két és fél milliárd forintot a szocialista–liberális kormányzat a választási kampányára fogja költeni. Felháborítónak nevezte, hogy miközben a kormány mélypontra juttatta az EU magyarországi népszerűségét, most éppen annak pénzeiből akarja saját imázsát fényezni. A tájékoztatón kiderült, az öszszeg 75 százaléka uniós forrás, 25 százaléka hazai hozzájárulás. A pályázatok sikerességét bizonyítandó, Baráth arra hívta fel a figyelmet, hogy a 2004 és 2006 közötti időszakra rendelkezésre álló 677 milliárd forintos fejlesztési keret 77 százaléka gazdára talált, s 2008 végéig felhasználható. Ugyancsak sikerként értékelte, hogy július végére „már” 28 milliárd forintot fizettek ki. Mindeközben az eredetileg 2004–2005-re tervezett kifizetések összege megközelíti a 200 milliárd forintot.
A kifizetések terén mutatkozik egyébként a legtöbb probléma, ugyanis több hónap is eltelhet, mire a vállalkozók hozzájutnak a pályázaton elnyert pénzhez. Ezzel kapcsolatban a Pályázatírók és Tanácsadók Országos Szövetségének elnöke aggodalmát fejezte ki, mivel az uniós támogatások kifizetései rendre késésben vannak.
Maróczi Imre felhívta a figyelmet, hogy a cégek helyzetét nehezíti az is, hogy a pályázat leadásától akár egy év is eltelik a szerződéskötésig, s ehhez adódik az a plusz 1–3 hónap, amíg számlájukra utalják az elnyert összegeket. Likviditási problémájuk áthidalására ezért egyre gyakoribb, hogy a cégek az elnyert összegekhez faktorálás útján jutnak hozzá. Vitárius Balázs, a faktorálással is foglalkozó Navigator Pénzügyi és Gazdasági Kft. munkatársa lapunknak elmondta: az uniós pályázatok nyertesei utófinanszírozással juthatnak pénzükhöz, ami legalább 90 napos átfutási időt jelent, ám ha az összeget faktorálják, 5-10 munkanapon belül hozzájuthatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.