Leszállítanák a MÁV tőkéjét

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselője a MÁV Rt. alapítói ülésén tegnap kezdeményezte a társaság 208 milliárd forintos jegyzett tőkéjének leszállítását 78 milliárd forintra. A technikai jellegű lépés azonban a MÁV egyre súlyosabb pénzügyi helyzetére nem jelent megoldást.

Putsay Gábor
2005. 08. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csökkentené a MÁV Rt. jegyzett tőkéjét a tulajdonos, ezzel azonban csak a törvényi feltételeknek felelne meg a vasúttársaság. Tegnap a MÁV Rt. alapítói ülésén a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) képviselője közölte az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjaival, hogy a tulajdonos 208 milliárd forintról 78 milliárdra csökkentené a társaság jegyzett tőkéjét. Minderről várhatóan jövő héten, augusztus 23-ig hoz döntést Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. A forráshiányos MÁV Rt. ugyanis felélte tartalékait, a gazdasági társaságokról szóló törvény viszont előírja, hogy ha a cég saját tőkéje a jegyzett tőke mértékének kétharmada alá csökken, a tulajdonosnak, illetve az alapítónak rendeznie kell az arányokat. Tóth Judit, a GKM szóvivője közölte, hogy a MÁV Rt. saját tőkéje nem változik, így a tulajdonos javaslata nem jelent pénzkivonást. Elmondta: az Országgyűlés november közepén fogadja el az új vasúti törvényt, ami rendezni hivatott a MÁV és az állam szerződéses viszonyát.
A pénzügyi helyzet rendezésének egyik formája lenne a saját tőke – ami a 2005. június 30-i adat szerint 104,25 milliárd forint – megemelése, az állam azonban még a közszolgáltatásból eredő kötelezettségeit sem teljesíti, nagyrészt ezzel függ össze a MÁV csőd közeli helyzete. Emlékezetes, hogy Kóka János tavaly év végén határozott ígéretet tett a MÁV pénzügyi helyzetének megoldására, eddig azonban a jegyzett tőke leszállításánál, illetve a legutóbbi hitelfelvételkor nyújtott állami garanciánál több érdemben nem történt. A jegyzett tőke csökkentése egyáltalán nem javítja a MÁV gazdasági helyzetét, az újabb – a cég mindennapi működését év végéig biztosító – hitel felvétele pedig az adósságállományt növeli, ami a vasúttársaság legnagyobb problémája. Ugyanakkor a közszolgáltatási szerződést még mindig nem írta alá a pénzügyminiszter, a személyszállítás esetében pedig a menetdíjakkal nem fedezett költségeket szintén hitelből biztosítja a MÁV. Értesüléseink szerint az állam által megrendelt szolgáltatások után 26 milliárd forintot kellene kifizetni. Az állami költségvetés éves szinten negyvenmilliárd forinttal járul hozzá a pályahálózat fenntartásához. Ezt az összeget idén és tavaly sem kapta meg a MÁV.
A Fidesz tegnap közleményben tudatta: idén legalább 75 milliárd forint lesz a hiány a csőd szélén álló MÁV-nál. Bizonytalan, hogy miből lehet majd a megrendeléseket kifizetni, és a vagyonkiárusítás mekkora kárt okoz a társaságnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.