Az európai Airbus és az amerikai Boeing egymásra licitálva jelentették be orosz vállalatokkal kötött megállapodásaikat a Moszkva közelében rendezett MAKS légiszalonon.
A két repülőgépgyárnak nincs egyszerű dolga, ha gépeket akar értékesíteni Oroszországban, hiszen a repülőgépeket a belföldi gyártók védelmében akár 40 százalékos importvám is terhelheti. Mindketten helyzetben akarnak lenni viszont arra az esetre, ha a vámok csökkennek.
Az Airbus szerdán jelentette be az Irkut Corporation orosz repülőgépgyártó szövetséggel kötött egyezményét, amelynek alapján az oroszok részt vesznek az Airbus A350-es fejlesztésében, s az Airbus 10 százalékos részesedést szerez az Irkutban. Ez a program évi hárommilliárd dollár bevételt hoz az orosz iparnak – mondták az Airbusnál.
A Boeing azonnal igyekezett relativizálni az üzlet jelentőségét, mondván, hogy az A350-es még tervezési szakaszban van, s még el sem fogadta az Airbus igazgatótanácsa. Ezzel szemben a saját 787-es teherszállító gépéhez a részegységek egyharmadát már most is a Boeing moszkvai központja szállítja. – Több száz millió dollár értékben vásárolunk részegységeket Oroszországban – mondta a Boeing oroszországi képviselője.
A Boeing részt vesz a Szuhoj által tervezett RRJ (Russian Regional Jet) fejlesztésében is, amelynek a gyártását a tervek szerint 2008-ban kezdik meg. A Boeing 13 éve képviselteti magát Oroszországban, ahol jelenleg ezer mérnököt alkalmaz. – A Boeing nem vásárol magas hozzáadott értéket képviselő részegységeket Oroszországban, míg az Airbus vásárlásainak 40 százalékát ilyenek teszik ki – vágott viszsza az Airbus képviselője.
Erre a rekordra aligha vágyott a Real Madrid
