Sikeres hibajavítás az űrben

Eltávolították a Discovery hővédő csempéi közül kitüremkedő tömítéseket, amelyek veszélyt jelenthettek volna a Nemzetközi Űrállomásról visszatérő gép biztonságára. A NASA szerint gondot jelenthet a pilótafülke alatt felfedezett sérülés is: a hőszigetelés 50 centiméter hosszan és 10 centiméter szélességben felszakadt.

MN-összeállítás
2005. 08. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány perc alatt távolította el tegnapi űrsétáján Stephen Robinson űrhajós azokat a tömítéseket, amelyek a július 26-i startkor felpúposodtak a Discovery űrrepülőgép hővédő csempéi között – adta hírül a CNN. Az űrhajózás történetében példátlan vállalkozást az tette szükségessé, hogy a NASA nem tudja megítélni, mekkora veszélyt jelentettek volna a hét asztronautára a kitüremkedő tömítések. A feltételezés szerint nem kívánatos turbulenciát okozhattak volna, amikor a Discovery belép a Föld atmoszférájába, s ettől túlhevülhetett volna a jármű. Wayne Hale, az űrrepülőgép-program helyettes vezetője elmondta: a korábbi missziók idején is találkoztak fellazult tömítésekkel, de ezeket csak a gépek földet érése után fedezték fel, így még azt sem lehetett megállapítani, hogy a légkörbe való belépés előtt vagy az után keletkezett a gond.
*
Stephen Robinson asztronautát az űrrepülőgép tizennyolc méter hosszú robotkarja tolta a sikló burkolatához, az eszköz másik végét a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS) rögzítették. Robinson szerint a feladat könnyű volt, de nagy körültekintést igényelt, mert egy vigyázatlan mozdulat újabb sérülést okozhatott volna a hővédő pajzson. Eileen Collins parancsnok az űrséta előtt azt mondta: elsősorban nem a tömítések gondja foglalkoztatja, s némi aggodalommal várja az augusztus 8-ra tervezett hazatérést – írta a BBC.
Azt, hogy mitől tart a parancsnok, Stephen Robinson mondta el az AFP-nek: a pilótafülke alatt megsérült a hővédő pajzs. A hőszigetelés 50 centiméter hosszan és tíz centiméter szélességben felszakadt, valószínűleg a gépről a start idején leváló törmelék miatt, s egyelőre várják a NASA erről szóló döntését is. Az űrkutatási ügynökség illetékesei korábban nem beszéltek erről a gondról, Robinson nyilatkozata után azonban azt közölték, hogy mérnökcsoport elemzi a helyzetet, s ha szükséges, újabb űrsétán próbálják meg ezt a bajt is orvosolni.
A döntés egy-két napon belül várható, de Wayne Hale a tőle megszokott könnyedséggel már előre iszik a medve bőrére. Szerinte a NASA mérnökeinek meggyőződése, hogy nem fenyeget az űrkabin túlzott felmelegedésének veszélye, ha a légkörbe húszezer kilométeres óránkénti sebességgel belépő Discovery elhullatja ezt a jókora szigetelődarabot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.