Ügyészségi vizsgálat a reptéren

A bíróság első fokon érvénytelenítette a Budapest Airport Rt. privatizációs pályázatát, a Legfőbb Ügyészség pedig vizsgálatot rendelt el a repülőtér vagyonkezelésének ügyében. A reptéren sztrájkbizottságot alakítottak, s a szakszervezetek az Alkotmánybírósághoz fordulnak. A fejlemények leállíthatják a privatizációt.

Hunyor Erna
2005. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lelassulhat vagy teljesen leállhat a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. privatizációja, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság ugyanis érvénytelennek nyilvánította a társaság privatizációs pályázatát. Lapunk érdeklődésére a munkaügyi bíróság sajtótitkársága megerősítette: a bíróság ítélete szerint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. által 2005. július 12-én közzétett, a BA Rt. részvényeinek értékesítésére vonatkozó pályázati kiírás érvénytelen.
Kovács Zoltán, a Repülőtéri Minibusz-gépkocsivezetők Szakszervezetének alelnöke tegnapi sajtótájékoztatóján kifejtette: a munkaügyi bíróság a privatizációs pályázat kiírását azzal az indokkal érvénytelenítette, hogy az ÁPV Rt. mulasztást követett el, amikor a pályázati kiírásról nem konzultált az üzemi tanáccsal.
*
A BA Rt. privatizációjáról szóló kormányhatározat érvénytelenítése érdekében az Alkotmánybírósághoz fordulnak a repülőtéri érdekképviseletek – mondta Kovács Zoltán.
Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke bejelentette: a Ferihegyi repülőtéren működő öt reprezentatív szakszervezet közös sztrájkbizottságot alakított. A szakszervezetek átadták a privatizációtól független követeléseiket a munkáltatónak. A menedzsmentnek hét nap áll rendelkezésére a tárgyalásra, ám ha a BA Rt. nem veszi komolyan a beadványt, a következő hét napban bármikor sor kerülhet kétórás figyelmeztető sztrájkra is.
Kovács Zoltán beszámolt arról is, hogy nem született egyezség a BA Rt. és az ÁPV Rt. között folyt tárgyalások során. A vagyonkezelő ugyanis 3,5 havi alapbérüknek megfelelő bónuszpénzt ajánlott a munkavállalóknak, ha nem sztrájkolnak, s visszavonják a már beadott bírósági keresetüket. Sőt csak ebben az esetben hajlandók aláírni a szakszervezetekkel a kollektív szerződést. – „Ezt az érdekképviseletek úgy értelmezik, mint a munkavállalók alkotmányos jogainak megvásárlását”, s ilyen feltételekkel nem tudják elfogadni az ajánlatot – fogalmazott az alelnök.
Kovács Zoltán kijelentette: a munkavállalók sem szakmailag, sem erkölcsileg nem tartják megalapozottnak a cég privatizációját, hiszen a BA Rt. megáll a saját lábán. A repülőteret üzemeltető társaság adózás előtti eredménye 33 milliárd forint, ez pedig fedezi a szükséges fejlesztések költségeit – szögezte le.
Csorba Attila, a Légi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke arról számolt be, hogy a munkavállalók között teljes a létbizonytalanság a minibuszüzletág, illetve a földi kiszolgálás kiszervezésével és az üzletrészek kiadásával kapcsolatban.
Hozzátette, hogy a privatizáció tovább növeli a bizonytalanságot, ezért garanciákat kérnek a munkáltatótól. Továbbá kifogásolják azt is, hogy a BA Rt. teljesítményének növekedésével nincsenek összhangban a munkavállalók bérjellegű juttatásai. Felhívják a munkáltató figyelmét, hogy sztrájk esetén sztrájkőrséget állítanak fel, amenynyiben a menedzsment külső cégekben foglalkoztatott vagy más helyről átirányított dolgozókkal próbálná a sztrájkot megtörni.
Tovább növeli a bizonytalanságot, hogy a Legfőbb Ügyészség egy beadvány alapján vizsgálatot rendelt el a BA Rt. vagyonkezelési szerződéséről. A lapunk birtokába került ügyészségi ellenőrzést kérő dokumentum szerint a jelenlegi cégbírósági bejegyzések értelmében nem tisztázott, hogy a BA Rt. vagyonkezelőnek minősül-e a Ferihegyi repülőtéren, mivel a társaság és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) 2002. december 28-án kötött vagyonkezelői szerződése több ponton is törvénysértő. A megállapodás hiányosságaira hivatkozva a beadvány kéri annak kivizsgálását is, hogy a vagyonkezelői jog hiányában tett szerződések kötelezettségvállalásnak tekinthetők-e.
Borbély Zoltán, a Legfőbb Ügyészség szóvivője kijelentette: a reptéri vagyonkezelést illetően ügyészségi vizsgálat folyik.
Információink szerint az elmarasztaló bírósági határozat, s a jelenleg folyó ügyészségi vizsgálat felfordulást okozott a Pénzügyminisztériumnál és az ÁPV Rt.-nél, ahol jelenleg is folyik az egyeztetés arról, milyen formában és tartalommal nyújtsák be a jogi kérelmet az ítélet ellen. Úgy tudjuk, a tárcánál attól tartanak, hogy a fejlemények akár le is állíthatják a privatizációt. Kőszegi Márk, a pénzügyi tárca sajtóosztályának helyettes vezetője elmondta: rövidesen jogorvoslattal élnek a bírósági döntés ellen.
A Heti Válasz mai száma szintén a reptér vagyonkezelési problémával foglalkozik, amelyekről megállapítja, hogy a kérdéses ingatlanok esetében a BA Rt. nem lenne jogosult a vagyonkezelésre, még privatizált formájában sem.
A privatizációs bevételeket – így a BA Rt. értékesítéséből származót is – az államadósság csökkentésére kell fordítani – állapítja meg Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a Figyelő mai számában.
A tárcavezető szerint nem volna jó, ha a magánosításból befolyó jelentős bevételeket a költségvetési problémák megoldására fordítaná a kormány.

Protestál az ÁPV Rt. Az ÁPV Rt. meglepetéssel értesült a Budapest Airport Rt. üzemi tanácsa és a BA Rt. közötti, nem peres eljárásban a Fővárosi Munkaügyi Bíróság által hozott elsőfokú végzésről. Az ÁPV Rt. leszögezi, hogy a végzésben a privatizációs eljárással kapcsolatban tett megállapításokkal nem ért egyet, és biztos abban, hogy a rendelkezésére álló jogi eszközöket sikerrel fogja igénybe venni álláspontjának alátámasztására. (H. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.