Lelassulhat vagy teljesen leállhat a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. privatizációja, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság ugyanis érvénytelennek nyilvánította a társaság privatizációs pályázatát. Lapunk érdeklődésére a munkaügyi bíróság sajtótitkársága megerősítette: a bíróság ítélete szerint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. által 2005. július 12-én közzétett, a BA Rt. részvényeinek értékesítésére vonatkozó pályázati kiírás érvénytelen.
Kovács Zoltán, a Repülőtéri Minibusz-gépkocsivezetők Szakszervezetének alelnöke tegnapi sajtótájékoztatóján kifejtette: a munkaügyi bíróság a privatizációs pályázat kiírását azzal az indokkal érvénytelenítette, hogy az ÁPV Rt. mulasztást követett el, amikor a pályázati kiírásról nem konzultált az üzemi tanáccsal.
*
A BA Rt. privatizációjáról szóló kormányhatározat érvénytelenítése érdekében az Alkotmánybírósághoz fordulnak a repülőtéri érdekképviseletek – mondta Kovács Zoltán.
Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke bejelentette: a Ferihegyi repülőtéren működő öt reprezentatív szakszervezet közös sztrájkbizottságot alakított. A szakszervezetek átadták a privatizációtól független követeléseiket a munkáltatónak. A menedzsmentnek hét nap áll rendelkezésére a tárgyalásra, ám ha a BA Rt. nem veszi komolyan a beadványt, a következő hét napban bármikor sor kerülhet kétórás figyelmeztető sztrájkra is.
Kovács Zoltán beszámolt arról is, hogy nem született egyezség a BA Rt. és az ÁPV Rt. között folyt tárgyalások során. A vagyonkezelő ugyanis 3,5 havi alapbérüknek megfelelő bónuszpénzt ajánlott a munkavállalóknak, ha nem sztrájkolnak, s visszavonják a már beadott bírósági keresetüket. Sőt csak ebben az esetben hajlandók aláírni a szakszervezetekkel a kollektív szerződést. – „Ezt az érdekképviseletek úgy értelmezik, mint a munkavállalók alkotmányos jogainak megvásárlását”, s ilyen feltételekkel nem tudják elfogadni az ajánlatot – fogalmazott az alelnök.
Kovács Zoltán kijelentette: a munkavállalók sem szakmailag, sem erkölcsileg nem tartják megalapozottnak a cég privatizációját, hiszen a BA Rt. megáll a saját lábán. A repülőteret üzemeltető társaság adózás előtti eredménye 33 milliárd forint, ez pedig fedezi a szükséges fejlesztések költségeit – szögezte le.
Csorba Attila, a Légi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke arról számolt be, hogy a munkavállalók között teljes a létbizonytalanság a minibuszüzletág, illetve a földi kiszolgálás kiszervezésével és az üzletrészek kiadásával kapcsolatban.
Hozzátette, hogy a privatizáció tovább növeli a bizonytalanságot, ezért garanciákat kérnek a munkáltatótól. Továbbá kifogásolják azt is, hogy a BA Rt. teljesítményének növekedésével nincsenek összhangban a munkavállalók bérjellegű juttatásai. Felhívják a munkáltató figyelmét, hogy sztrájk esetén sztrájkőrséget állítanak fel, amenynyiben a menedzsment külső cégekben foglalkoztatott vagy más helyről átirányított dolgozókkal próbálná a sztrájkot megtörni.
Tovább növeli a bizonytalanságot, hogy a Legfőbb Ügyészség egy beadvány alapján vizsgálatot rendelt el a BA Rt. vagyonkezelési szerződéséről. A lapunk birtokába került ügyészségi ellenőrzést kérő dokumentum szerint a jelenlegi cégbírósági bejegyzések értelmében nem tisztázott, hogy a BA Rt. vagyonkezelőnek minősül-e a Ferihegyi repülőtéren, mivel a társaság és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) 2002. december 28-án kötött vagyonkezelői szerződése több ponton is törvénysértő. A megállapodás hiányosságaira hivatkozva a beadvány kéri annak kivizsgálását is, hogy a vagyonkezelői jog hiányában tett szerződések kötelezettségvállalásnak tekinthetők-e.
Borbély Zoltán, a Legfőbb Ügyészség szóvivője kijelentette: a reptéri vagyonkezelést illetően ügyészségi vizsgálat folyik.
Információink szerint az elmarasztaló bírósági határozat, s a jelenleg folyó ügyészségi vizsgálat felfordulást okozott a Pénzügyminisztériumnál és az ÁPV Rt.-nél, ahol jelenleg is folyik az egyeztetés arról, milyen formában és tartalommal nyújtsák be a jogi kérelmet az ítélet ellen. Úgy tudjuk, a tárcánál attól tartanak, hogy a fejlemények akár le is állíthatják a privatizációt. Kőszegi Márk, a pénzügyi tárca sajtóosztályának helyettes vezetője elmondta: rövidesen jogorvoslattal élnek a bírósági döntés ellen.
A Heti Válasz mai száma szintén a reptér vagyonkezelési problémával foglalkozik, amelyekről megállapítja, hogy a kérdéses ingatlanok esetében a BA Rt. nem lenne jogosult a vagyonkezelésre, még privatizált formájában sem.
A privatizációs bevételeket – így a BA Rt. értékesítéséből származót is – az államadósság csökkentésére kell fordítani – állapítja meg Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a Figyelő mai számában.
A tárcavezető szerint nem volna jó, ha a magánosításból befolyó jelentős bevételeket a költségvetési problémák megoldására fordítaná a kormány.
Protestál az ÁPV Rt. Az ÁPV Rt. meglepetéssel értesült a Budapest Airport Rt. üzemi tanácsa és a BA Rt. közötti, nem peres eljárásban a Fővárosi Munkaügyi Bíróság által hozott elsőfokú végzésről. Az ÁPV Rt. leszögezi, hogy a végzésben a privatizációs eljárással kapcsolatban tett megállapításokkal nem ért egyet, és biztos abban, hogy a rendelkezésére álló jogi eszközöket sikerrel fogja igénybe venni álláspontjának alátámasztására. (H. E.)

A Pride-hatás