Benzinhiány fenyeget

Erdősi Csaba
2005. 09. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem véletlenül szólította fel az Egyesült Államok vezetését új olajfinomítók építésének előmozdítására Wolfgang Clemet német gazdasági miniszter: a Katrina hurrikán pusztításának egyik legsúlyosabb következményének az egész világot fenyegető üzemanyaghiány bizonyult. A helyzet rendezésére a hetvenes évek olajválsága nyomán létrehozott Nemzetközi Energiaügynökség hatvanmillió hordó kőolajat és olajterméket kénytelen a piacra dobni a rendkívüli időszakokra félretett tartalékból, és erre legutóbb az első iraki háború, vagyis 1991 óta nem volt példa. A szervezet segítségén túl tucatnyi európai tankhajó indult el a nagy rotterdami finomítókból a Mexikói-öböl irányába, és a kérdés most már csak az, meddig bírják az öreg kontinens lepárlói kiszolgálni az amerikai igényeket, illetve hogy a tengerentúli hiány meddig és milyen magasságokba tornázza fel a világpiaci üzemanyagárakat.
A lehetséges forgatókönyvek száma legkevesebb kettő. A hurrikán sújtotta térségben működő tizenhárom olajfinomító közül jelen pillanatban több működése is akadozik, hét egység pedig bizonytalan ideig egyáltalán nem lesz képes termelni. A kieső kapacitás naponta kétmillió hordónyi, így optimális esetben az energiaügynökség által piacra dobott tartalék harminc napra tömi be a piaci rést – persze csak akkor, ha a felkínált mennyiség teljes egésze finomított termék formájában érkezik meg. Ha nem, úgy minden bizonnyal megugró árakkal kísért keresleti nyomás alakul ki az üzemanyagpiacokon.
A finomítói kapacitáshiány okai a hetvenes évek olajválságáig vezetnek. Varró László, a Mol vezető közgazdásza lapunknak elmondta: a válság előtt az Egyesült Államokban elegendő lepárlóegység működött, utána azonban a megváltozott fogyasztói környezetben ezek működése gazdaságtalanná vált, így az új építkezések elmaradtak, sőt több helyütt a karbantartásra sem fordítottak elég pénzt. A finomítói árrés még négy-öt éve is olyan alacsony volt, hogy a beruházók nem szívesen költöttek új egységekre, amikor pedig a globális fogyasztás megugrásával a benzingyártás is nyereségessé vált, a környezetvédelmi szabályok nehezítették meg a beruházók helyzetét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.