Hangképek a Balatonnál

A nagymama rádiókészüléket vett ajándékba az unokájának. „Látod, Gyurikám – mondja –, ez egy csodálatos beszélő doboz, amely…” „Ugyan, nagyanyus – feleli a gyerek –, hogy mondhatsz ilyet! Ez egy hétlámpás készülék, membrános hangszóróval, és csak az a baja, hogy az anódkonnektor mozog, és a banándugó csavarja laza.” A tudomány folyamatos fejlődését szolgálja az a tény, hogy amit nem lehet megérteni, azt meg lehet szokni.

Kő András
2005. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezerkilencszázharmincöt októberében, a rádió tizedik születésnapján Molnár Ferenc, A Pál utcai fiúk írója jegyezte le a következőket:
„Automobil-kiállításokon gyakran látni egy különtermet, ahol mindenki mosolyog: itt vannak kiállítva az első kezdetleges, ma már nevetséges, vén kocsik. Mikor nagyon új, nagyon modern, nagyon tökéletes rádiókészüléket mutat büszkén valaki, arra gondolok: hány hónap múlva állítják ezt majd ki a nevettető teremben valami rádiókiállításon, ahol már százával fog állni az új rádió: a színes, plasztikus, televíziós, hangos készülék, életnagyságú képeivel és ismétlőszerkezetével, amellyel akár hónapok múlva is lepörgethetjük az elmúlt eseményeket…”
Erre mondják: látnoki szavak. Az író sorai óta hetven év telt el, és pontos választ adhatunk a felvetésére. De vaj mit hoz a következő hetven–nyolcvan esztendő? Ugyanezt a gondolatsort leírhatnánk ma is. Mindenesetre az „ismétlőszerkezettel” Molnár Ferenc a hangrögzítés várható csodáira célzott.
A mágneses hangrögzítés lehetőségére egy Poulsen nevű dán fizikus világított rá először. De a lehetőség nem gerjesztett hullámokat. Csak évtizedekkel később valósult meg a gyakorlatban is az, amit a dán megálmodott. A háttérben persze folytak a kísérletek, de valószínűleg nem tulajdonítottak neki akkora jelentőséget, amilyen fontossá vált később. A három-négy perces viaszlemez megfelelni látszott a kor követelményeinek.


Csakhogy az ember tudása és tudatlansága párhuzamosan fejlődött. Már Bell telefonja is zavart okozott a tudományban, hát még a rádió. „Csudálatos, mit tud az ember előidézni, csudálatos – lelkendezett Szép Ernő, majd így folytatta –: Az én édesanyám egyszer azt mondta, mikor legelőször telefonozott életében: – Nem tudom, édes fiam, nem fog-e megverni az Isten érte. Mert ha az Isten úgy akarta volna, hogy ilyen messziről halljuk egymást, olyan fület adott volna az embernek. – De ha olyan fület nem adott, észt olyat adott, lám, az embernek, hogy szólani tudunk egymáshoz a Földnek az egyik sarkától a másik sarkáig.”
Vajon mit szólt volna az író édesanyja a rádióhoz, majd az „ismétlőszerkezethez”? Elemi csapásnak tartotta volna, amely az ember nélkül pusztít?
A mérnökök azonban nem törődtek a babonákkal, és világszerte dolgoztak a hangrögzítő eljárások finomításán. Nem véletlen, hogy a kor legmodernebb berendezései közül egy-kettő a Magyar Rádióhoz is elkerült. Nevezetes esemény volt például a „zselatinvágónak” nevezett, a német Telefunken cégnél gyártott szállítható lemezvágók üzembe helyezése 1935-ben. Ennek lényege az volt, hogy a két lemezjátszókar egyike magának a hanglemeznek a lejátszására szolgált, a másik viszont egy adott forrásból felvett hangokat. Tehát: lemezt lehetett készíteni vele. Ezt hívták szaknyelven „lemezvágásnak”.
Amíg a hangrögzítés nem oldódott meg, semmilyen történelmi értékű felvételt nem lehetett eltenni az utókornak. Maradt a helyszíni közvetítés, illetve az élőbeszéd. Hogy mit pergethetünk vissza az időben? Sok mindent. Például 1927. május 20-án közvetített a rádió először magyar hangjátékot, vitéz Somogyváry Gyula Hazatérés című darabját. Egyébként Somogyváry nevéhez fűződik a hangjáték kifejezés, és ő foglalkozott először a rádió számára írt drámai műfajú írásművekkel. Vagy: 1928. április elsején kondult meg először a déli harangszó a rádióban. Monoron, a Kossuth Lajos utcában egy Borzsák József nevű úr agyában született meg az ötlet. Gyermekkorában a vasútállomás szomszédságában lakott, és az állomás jelzőharangja után igazította az egész család az órát. Ez a jelzőharang délben is megszólalt, és édesapja gyakran kérdezte délben a gyerekektől: „Szignált már?” Amikor a rádió délben bemondta a pontos időt, eszébe jutott, mennyivel szebb volna, ha ehelyett a harang szólalna meg a rádióban. A gondolat nem hagyta nyugodni, leült és levelet írt régi barátjának, volt iskolatársának, a rádió első elnökének, Szőts Ernőnek, aki azonnal elfogadta a javaslatot.
1930. március 22-én Móra Ferenc tartott előadást. Ezt a címet adta sorainak: „Megint ásunk”. 1931. augusztus 2-án Endresz György és Magyar Sándor óceánrepülőket szólaltatták meg a stúdióban. 1932. május elsején először hallhatták amerikai földön a Magyar Rádió műsorát. Horthy Miklós angolul mondott üdvözlőbeszédet. Október 2-án Jekelfalussy-Piller György olimpiai kardbajnok előadását közvetítette a rádió. December 17-én Somogyváry („Gyula diák”) zokogva jelentette be a hallgatóknak, hogy Szőts Ernő meghalt. 1934-ben Bartók Béla a magyar népzene szomszéd népekre gyakorolt hatását fejtegette „gramofonlemez és zongoraszámok bemutatásával”. Május 10-én az Üllői úton 2:1-re legyőztük az angol futballválogatottat. Pluhár István beszélt. Szeptember 14-én Németh Antal olasz nyelvű előadást tartott Az ember tragédiájáról. És így tovább.
Németh Antalnál álljunk meg egy percre, ugyanis a Magyar Rádió archívumának különleges dokumentumai közé tartozik az általa rendezett Tragédia, amelyet 1938-ban rögzítettek, és teljes egészében meg is maradt. Némethről tudni kell, hogy pályáját hírlapíróként kezdte, majd színházi rendezőként folytatta. Feltűnést keltett Az ember tragédiájáról és a Bánk bánról írott két könyve. 1935-től 1944-ig a Nemzeti Színház igazgatója volt, ugyanebben az időben a rádió dramaturgja és főrendezője. Nemcsak a Nemzetibe vitt új lendületet, hanem megújította a hangjátékot is a rádióban. Ennek egyik eredménye volt az Odeon hanglemezgyárral közösen készített, 180 percbe sűrített Tragédia hanglemezfelvétele, amelyet az 1970-es években újólag kiadott a Hungaroton. A siker a neves színészeknek és a karmesternek, Farkas Ferencnek is köszönhető.


A „lemezvágás” mint új lehetőség felpezsdítette a rádiós életet. A postának volt egy félkatonai jellegű teherautója, amely a térerősség mérésére szolgált, és úttalan utakon járta be az országot. Kifundálták, hogy vigye magával a hordozható lemezvágót, amely helyszíni riportok rögzítésére, illetve megőrzésére szolgált. Egymás után szervezték a különböző programokat, többek között a Balatonhoz, ami ellen már a harmincas évek közepén többen – köztük Márai Sándor is – tiltakoztak, mondván: nem kellene ezt a műszaki újdonságot „árvalányhajas” témák felvételére használni. Leutazott a helyszínre „Gecsőné nagyságos asszony” – a megfogalmazás Szép Ernőtől való (Gecső Sándorné 1931-től a második női bemondó volt a rádióban; az első – ugyancsak 1931-től – Filotás Lili) – a stúdió vezető politikai riporterével, Budinszky Sándorral, és három-négy perces hangképeket vettek fel a szóban forgó lemezvágóval.
Ugyancsak a korszak terméke volt a Philips–Miller hangrögzítő készülék, amely mechanikus vágással filmszalagra készített hangfelvételt, de – a vele rögzített felvételekkel együtt – elpusztult Budapest ostromakor.


1948-ban megjelenik a Magyar Rádióban is a magnetofon. (A szó márkanév volt, gyűjtőfogalomként csak később használták.) Először két drótos Webster diktafon, majd a Brush papírszalagos magnó. De ezek még súlyosak és nem üzembiztosak. Az első stúdiómagnó, a robusztus, EMI-gyártmányú angol gép már kifogástalan.
Rádiós humor az őskorból:
– Nézze meg ezt a készüléket, milyen állapotban van! – mondja feldúltan a vevő a kereskedőnek. – Három héttel ezelőtt vettem magánál, és azt mondta, hogy életem végéig használhatom.
– Valóban ezt mondtam, de akkoriban olyan rosszul nézett ki uraságod…
A régi készülékeknek a múzeumban van a helyük. A rádió archívumának van is múzeuma meg nincs is. No ez kicsit bővebb magyarázatra szorul.
Az állandó jellegű rádiótörténeti kiállítás létrehozásának gondolata 1942-ben merült fel először. A rádió akkori vezetői, talán a berlini példát követve, rádiómúzeum létesítéséről döntöttek, megszervezésével és vezetésével Ortutay Gyula néprajztudóst, a rádió irodalmi osztályának helyettes vezetőjét bízták meg. A leendő múzeum – áll az egykori dokumentumban – „minden rádióra vonatkozó anyagot […] gyűjt és szakszerű kezeléssel megőriz”.
A gyűjteményben az elképzelések szerint a gépek, technikai berendezések mellett helyet kaptak volna a műsorok írásos dokumentumai, mérnöki tervrajzok és a rádió hírszolgálatának anyagai éppúgy, mint a történelmi és muzeális hanglemezek, sőt a gyűjtőkör kiterjedt volna a rádióra vonatkozó fényképekre, filmfelvételekre is. Külön gyűjteményként szándékoztak kezelni az intézmény életében fontos szerepet játszott személyekhez fűződő anyagokat, és körvonalazódott egy, a rádióval foglalkozó irodalomra kiterjedő sajtógyűjtemény is.
A háború azonban meghiúsította ennek a nagyszabású tervnek a kivitelezését. Az ostrom alatt elpusztult a történelmi hanglemeztár, sok értékes irat és a rádiózás műszaki berendezésének java. Megmaradt viszont egy (vagy több) ismeretlen rádiós jóvoltából a ma is hozzáférhető értékes folyóiratcikk-gyűjtemény, amelyben csaknem hiánytalanul megvannak a korabeli rádiós témájú újságcikkek.
1945 után hosszú évek múltak el anélkül, hogy a rádió komolyan vette volna egy állandó rádiómúzeum létesítését. Csak egy-egy időszaki kiállítás sikere jelezte az igényt. Előrelépés volt, hogy 1956-ban önálló hangdokumentációs osztály kezdte el a főleg prózai hanganyagok feldolgozását.
1975-ben, a Magyar Rádió 50. születésnapján jubileumi rádiótörténeti kiállítás nyílt a Nemzeti Múzeumban. Ez volt az első olyan tárlat, amelyen a rádiózás technikatörténeti nevezetességei mellett nagy hangsúlyt kaptak egyéb rádiós iratok is.
– Az, hogy a Nemzeti Múzeum rádiótörténeti bemutatója felnőtt az ünnepi alkalomhoz, nem kis részben egy rádiós mérnök, Szabó Miklós érdeme – említette Szűcs László, a múzeum munkatársa –, aki 1957-től kezdve 1992-ben bekövetkezett haláláig megszállottan gyűjtötte a magyar rádiózás múltjának dokumentumait, tárgyi relikviáit. Dédelgetett álma volt egy önálló, a Magyar Rádió kebelén belül kialakítandó rádiómúzeum megteremtése.
A Bródy Sándor utcai álmok beteljesülése még váratott magára, amikor 1995-ben a diósdi rádióállomás épületében megnyílt a hírközléstechnika történetét bemutató első – ma is látogatható – hazai múzeum. Ezzel egy időben a rádió vezetése a múzeum alapításának egyik előfeltételeként rögzítette, hogy a közgyűjtemény később a megfelelő törvényi szabályozás mellett önálló múzeummá alakulhat. Az elnökség 1995 májusában támogató nyilatkozatban erősítette meg a dokumentációs igazgatóság előterjesztését.
1995. november 22-én a Magyar Rádió Hangmúzeuma – mint országos gyűjtőterületű szakgyűjtemény – működési engedélyt kapott. Újabb időszaki kiállítások voltak soron, majd 2002 júniusától a Magyar Rádió Hangmúzeumát – Rádiómúzeum elnevezéssel – a dokumentációs igazgatóság utódaként alakult archívum egyik önálló szervezeti egységévé nyilvánították.
Kondor Katalin volt az első elnök, aki a Magyar Rádió szervezeti és működési szabályzatába beiktatta a Rádiómúzeum létét.
Minden tárgy tartogat valami titkos jelszót. A rádió muzeális darabjaira is igaz ez, köztük arra a 700 rádióra, amelyek egyelőre, fájdalom – megfelelő helyiségek híján –, csak rejtőzködnek. Ezért aztán hiába az érdeklődés, látogatni nem lehet a múzeumot, mert nincs bejárata. Ugyanakkor rengeteg magángyűjtő van az országban, különösen vidéken, akik úgymond „rádiómúzeumot” létesítettek. Nógrád megye egyik falujában két és fél éve szalagosmagnó-múzeum nyílt; kezdetben 113, ma már 200 magnóval ismerkedhet meg a látogató, és valamennyi működik! A tulajdonos saját maga javította meg őket, és mind a kétszázról az adott kornak megfelelő zene szól.
– Az összefogás tűnik itt alkalmatos kifejezésnek – mondta Salamon István, a Rádiómúzeum vezetője. – S ebben a közös szándékban a rádiónak kellene vállalnia a szakmai irányítást, a mentor szerepét. Egyelőre azonban csak a remény élteti azokat, akik ezért a nemes feladatért dolgoznak.
1934 szilveszterén hangképeket állítottak össze az év folyamán felvett viaszlemezek anyagából. Egy cigányzenekar is játszott a mikrofon előtt. Radó Árpád bemondó magyarázta nekik, hogy a rádió mennyire népszerűvé tesz mindenkit.
– Higgye el, barátom – mondta a prímásnak –, hogy a maguk játékát is jó néhány százezer ember hallgatja odahaza.
– Mit ér ez, nagyságos uram – legyintett a prímás –, ha nem lehet tányérozni…
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.