Kliper, az oroszok reménysége

Oroszország 300 milliárd rubelt (2100 milliárd forintot) szán a jövőre induló, tízéves űrprogramjára. A nagyszabású tervek között szerepel Bajkonur fejlesztése és új űrnavigációs rendszer kialakítása. A legnagyobb változás azonban a négy évtizede használt Szojuz űrhajók felváltása lenne a Kliper űrrepülőgéppel, amelynek teljes méretarányú makettjét augusztusban be is mutatták Zsukovszkijban, a VII. Nemzetközi Légi- és Űrkiállításon.

Schuminszky Nándor
2005. 09. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábbi elképzelések szerint az északi Pleszeck vagy a távol-keleti Szvabodnij katonai rakétabázist kívánták átépíteni polgári űrhajózási célokra, hogy kiváltsák a bajkonuri űrrepülőteret. Az okok egyszerűek: Bajkonur nincs orosz területen, a Szovjetunió szétesése után Kazahsztán fennhatósága alá került, és mindenképpen korszerűsítésre szorul. A pénztelenség azonban arra kényszerítette az oroszokat, hogy megegyezzenek Kazahsztánnal. A jelenlegi, ötvenéves bérleti szerződés értelmében az oroszok üzemeltetik a bajkonuri űrrepülőteret, míg a kazahok látják el minden szükséges anyaggal a várost, sőt később egy új indítóállás felépítésébe is beszállnak.
A tervezett, új űrnavigációs rendszer voltaképpen nem is új: az amerikai GPS-szel párhuzamosan már korábban is működött annak orosz megfelelője a Glonassz, kizárólag katonai feladattal. A mostani elképzelések szerint egyre jobban hozzáférhetővé tennék polgári felhasználásra, és az ehhez szükséges berendezéseket kívánják kifejleszteni. Egyúttal nem zárkóznak el egy jövőbeli együttműködés lehetőségétől a GPS-szel.
Az orosz űrtervekben a legnagyobb változást a negyvenéves Szojuzoknak az új Kliper űrrepülőgéppel való lecserélése jelenti. Mint Vlagyimir Danyejev vezető tervező az idei párizsi légi bemutatón (párizsi Air-show) elmondta: „a Kliper tervei lényegében elkészültek, a jármű ötéves intenzív fejlesztéssel megépíthető és rendszerbe állítható lenne”.
A hat személy szállítására alkalmas Kliper – amely egy űrrepülőgép és egy űrhajó keveréke – tömege 13 tonna, hasznos teherként még további fél tonnát tud Föld körüli pályára szállítani. Maga az űrrepülőgép egy lakókabinnal egészíthető ki, és a rajta elhelyezett összekapcsolóegység segítségével csatlakozhat a Nemzetközi Űrállomáshoz. A tervek szerint a 25 alkalommal felhasználható új űrjárműből ez az egység nem tér majd vissza, ugyanúgy megsemmisül a sűrűbb légrétegekben, mint a Szojuzok orbitális kabinja. Nemcsak szolgálati, hanem mentő járműnek is fel lehet használni: szükség esetén egy hetedik ember is elfér a kis űrrepülőgépben, és mivel földetérési sebessége nem lesz nagyobb a katonai repülőgépekénél, egy 3–3,5 kilométeres kifutópályán bárhol leszállhat. Bár áramvonalas alakja miatt siklórepülésre kiválóan alkalmas lesz, három ejtőernyő is segíti a lefékezését, külső burkolatának hővédelméről a Buránon is jól bevált csempék gondoskodnak.
Danyejev szerint intenzív fejlesztéssel öt év alatt készülhetne el, majd két tesztrepülés után az első emberek 2012-ben utazhatnának a Kliperrel a világűrbe. A gépet nemcsak a megszokott űrrepülőterekről, hanem az Ariane rakéták starthelyeinek is otthont adó, francia guyanai Kourou-ból is indíthatnák. A fenti időpontokból látható, hogy a Kliper fejlesztése és repülési terve lényegében párhuzamosan folyik majd az amerikai CEV űrjárművével. Nyikolaj Szevasztyjanov, az RKKE Enyergija nemrég kinevezett új igazgatója az új technológia olcsóságát emelte ki: az egy főre eső költség kisebb lesz, mint a mai Szojuzokon utazóké, és sokszorta marad el az amerikai űrrepülőgépé mögött. A pénzszűke azonban nagy úr. A tízesztendős elképzelésre az oroszok a NASA egyéves – 16 milliárd dolláros – költségvetésénél is jóval kevesebbet, csupán 10,6 milliárd dollárt (2100 milliárd forintot) tudnak fordítani.
Európa máris komolyan érdeklődik az új orosz űrjármű iránt, amelyet nemcsak a Nemzetközi Űrállomás személyzetének cseréire, hanem távolabbi célok, mint például a Hold és a Mars elérésére is fel kívánnak használni. Az ESA (Európai Űrhivatal) vezetői decemberben vizsgálják majd meg, miként kapcsolódhatnának be a Kliper-programba.



Kikötött a Progressz az ISS-en. Megérkezett szombaton a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) a Progressz. A legénység nélküli orosz teherűrhajó kétnapos repülés után közép-európai idő szerint 16 óra 42 perckor csatlakozott a Föld körül keringő űrbázishoz. A jármű összesen 2,5 tonnás szállítmányában élelmiszereken, gyógyszereken, műszaki eszközökön és hajtóanyagon kívül a családtagok személyes küldeményeit is megkapta az április óta az űrben dolgozó Szergej Krikaljov orosz parancsnok és John Phillips amerikai repülőmérnök. A most felküldött eszközök segítségével javítják meg az űrállomás „elektron”-rendszerét, amely az oxigént termeli. Magával vitte a Progressz a Radioeskaf miniműhold központi egységét is, amelyet a következő személyzet állít majd Föld körüli pályára. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.