Általános feltűnést keltett a közelmúltban, amikor a német Vodafone úgy módosította szerződési feltételeit, hogy a cég technikailag megakadályozza ügyfeleit a VoIP, vagyis az internetes telefonálás használatában. A cég vészreakciója beszédes: elemzők szerint a telefonköltségek nyolcvan százalékát is megtakaríthatja az, aki IP-telefont használ.
A legismertebb internetes szolgáltató, a Skype hazánkban is hozzáférhető szolgáltatása a nyáron csökkentette árait. A SkypeOut nevű rendszer használata – amely az internetről a hagyományos szolgáltatók irányába menő hívásokat bonyolítja le – pofonegyszerű. Minden felhasználóhoz tartozik egy virtuális számla, amit hitelkártya segítségével lehet feltölteni. Az igen alacsony percdíjakat erről a számláról vonja le a rendszer. A Skype weboldalán 10 vagy 25 eurós – 2460 és 6150 forintos – egységekkel tölthetjük fel számlánkat. Nem számít, hogy a hívó fél hol tartózkodik, melyik ország melyik internetszolgáltatóján kapcsolódik a világhálóra: a percdíj kizárólag a hívott fél tartózkodási helyétől függ. A Skype hálózatán belül pedig továbbra is ingyenes minden hívás.
A Skype-ot a Kazaa fájlcserélő készítői hozták létre annak érdekében, hogy teljesen ingyenes internetes telefonálási lehetőséget nyújtsanak a felhasználóknak. Más cégek is kínálnak hasonló szolgáltatást, azonban a Skype rövid idő alatt igen népszerűvé vált. A cég jelenleg több mint 47 millió felhasználóval bír, közülük csaknem 1,8 millióan telefonálnak a hálózaton kívülre. A Skype peer-to-peer technológiát alkalmaz, ami központi szerver helyett a felhasználók számítógépeire épít a telefonhívások lebonyolításában. Ez egyben azt jelenti, hogy a Skype-nak lényegében nincsenek infrastrukturális költségei, így lehet rendkívül alacsony percdíjakat elérni.
A távközlési cégek vezetői világszerte rémülettel figyelik a jelenséget, miközben felvásárlásokkal igyekeznek javítani pozíciójukon. A Skype-ért például Ruppert Murdoch ausztrál médiamágnás hárommilliárd dollárt ígért, azonban a céget nem adták oda ennyi pénzért sem tulajdonosai. A vállalkozás értékét csak növeli, hogy több hasonló elven működő, internetalapú kommunikációs cég alakul a közeljövőben. A világháló piacvezető cége, a Google is bejelentette, hogy beszáll a telefonüzletbe. A Skype egyelőre tartja vezető helyét, hiszen egyszerre átlagosan hárommillióan használják szolgáltatásait. A Google technológiai hátránya – vagyis az, hogy szolgáltatásai ma még csak interneten belül használhatók – azonban behozható, és a piacon más jelentkezők is akadnak. A nagy kérdés az, hogyan reagálnak minderre a hagyományos technológiát használó telefontársaságok: igyekeznek elszigetelni a feltörekvő fájlcserélőket, vagy maguk is felviszik forgalmuk jelentős részét az internetre.
Facebook, Apple, Amazone – elhagyhatják Európát Brüsszel miatt?
