Átszervezés után országos körút

A legnagyobb vidéki városokban hallgathatták a napokban közutas szakemberek az állami szervezet vezetőinek előadásait a régiókat érintő fejlesztésekről. Ez az információs körút a megyei közútkezelők teljes átszervezése után történt, amikor ötszáz dolgozót bocsátottak el. A legnagyobb probléma mégis az, hogy pénzhiány miatt a 2005-re tervezett útfejlesztési munkákat leginkább az Európai Unió forrásaiból finanszírozhatják a közútkezelők, illetve egyes projekteket a 2006-os és a 2007-es büdzsé terhére kezdhetnek meg.

Putsay Gábor
2005. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Közút körút elnevezésű országos rendezvénysorozaton próbálták népszerűsíteni az országos úthálózat fenntartását és fejlesztését ellátó szervezetek átalakítását a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), valamint a tárcához tartozó társaságok vezetői. A legnagyobb vidéki városokban a GKM, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig), a Nemzeti Autópálya Rt., az Állami Autópálya-kezelő Rt., valamint a Magyar Közút (MK) Kht. vezetői tartottak előadásokat a héten: a hivatalos tájékoztatás szerint azért, hogy a szakmában dolgozók naprakész információkat kapjanak a régiókat érintő fejlesztésekről. A rendezvénysorozat mostani megszervezése a szaktárca és az Ukig részéről elsősorban azért lényeges, mivel a szakmai felügyeletet ellátó igazgatóság a napokban fejezte be az útfenntartást és -fejlesztést ellátó megyei közútkezelők átalakítását, amit a szakmabeliek értetlenséggel fogadtak. Az eddig szakmai alapokon működő megyei közútkezelő közhasznú társaságokat Kóka János miniszter utasítására szüntette meg a gazdasági és közlekedési tárca, a területi egységeket az újonnan megalakult országos közhasznú társaságba vonták össze. Az új társaság tizenöt százalékos létszámcsökkentést hajtott végre, mintegy félezer ember vesztette el az állását. Az erőteljes központosítás lebonyolítását a miniszter Horváth Lászlóra, az Ukig áprilisban kinevezett igazgatójára bízta, aki ezt megelőzően a Vas megyei közútkezelő kht. felügyelőbizottságában foglalt helyet, illetve az Elender révén Kóka János üzletfele volt. Említést érdemel ugyanakkor az is, hogy Horváth László első teendői közé tartozott a megyei kht.-k felügyelőbizottságainak megszüntetése, miközben a pályázatában éppen az itt eltöltött idő szerepelt szakmai referenciaként.
Az országos közútfenntartás és -fejlesztés területén szervezeti szinten az egyik legjelentősebb változás, hogy a megyei társaságok helyett területi igazgatóságok alakultak az új országos szervezet irányítása alatt. Az igazgatóságok új vezetői a napokban kaptak pályáztatást követő megbízatást az Ukigtól. A vezetői posztokra a korábbi megyei kht.-k igazgatói is beadták jelentkezésüket: a tizenkilenc megyéből tizenkettőben maradt meg az igazgató a posztján területi vezetőként, miközben a kormánypártok képviselői legutóbb tizenhat olyan vezetőről adtak számot a Parlamentben, akik megmaradtak a helyükön. Ezzel szemben új területi vezetőknek adott megbízást az Ukig Békés, Nógrád, Komárom-Esztergom, Fejér, Veszprém, Vas és Pest megyékben. A Pest megyei kht. korábbi igazgatója, Kenderesi János pedig az országos szervezet ügyvezetője lett. A pályázat eredményéről egyébként levélben kaptak tájékoztatást az érintettek, ami elutasítás esetén értesüléseink szerint csupán annyit tartalmazott, hogy „nem nyert”. Két korábbi igazgatónak ajánlott új állást az Ukig, így például a veszprémi kht. vezetője a dunántúli régió öszszekötői posztját kapta. A hírek szerint ugyanakkor ez sem volt véletlen: annak az összegnek a kifizetését, amely a munkaviszony megszűnésével járna, az Ukig nem vállalta fel.
Az átalakítással egyidejűleg megkezdődött a legjobb szakemberek elszipkázása, jól képzett mérnököket és vezetőket „csábítottak el” a magántulajdonban levő mély- és magasépítő cégek az állami szektorból.
A legnagyobb probléma ugyanakkor továbbra is az, hogy hazai forrás alig jut az országos közúthálózat fejlesztésére. Az egyre gyengébb minőségű hálózaton szakemberek szerint a fejlesztéseket kizárólag az Európai Unió alapjaiból finanszírozhatják a közútkezelők. Az idén az útfejlesztési és -fenntartási célelőirányzatban hetvenkétmilliárd forintot lehet felhasználni. A megyék kilencven százalékában – értesüléseink szerint – ugyanakkor tisztán útfejlesztési cél-előirányzati forrás nem biztosított az idei fejlesztésekhez a harmincezer kilométer hosszú úthálózaton. A jelenlegi beruházások egyrészt 2004-ből áthúzódó munkák, másrészt az idei fejlesztéseket a 2006-os és a 2007-es büdzsé terhére kezdhetik meg a közutasok.



Összecsúszó útépítések. Három nap alatt öt megyei jogú városban tartott előadást a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium stábja. Elsőként Miskolcon és Debrecenben adtak tájékoztatást az országos közúthálózat helyzetéről, valamint arról, hogy miért alakult át az állami szervezet. Horváth Zsolt Csaba, a GKM helyettes államtitkára az átszervezést azzal indokolta, hogy az új cég lényegesen nagyobb vásárlóerőként jelenhet meg a központosított beszerzés területén. Ráadásul egyszerűbben és gyorsabban lehet dönteni a centralizált irányítás égisze alatt. A megyei hatáskörök többsége megmaradt, csupán néhány feladat került a központi irányítás kezébe. A helyettes államtitkár sajnálattal vette tudomásul, hogy a 3-as és 35-ös főutak korszerűsítésével hatalmas közlekedési káoszt okoztak az építők, s úgy fogalmazott, a helyzet valóban nem a legjobb, noha a költségtakarékos beruházás megvalósításáért áldozatot kell vállalniuk az autósoknak is. Épül az autópálya – tette hozzá –, folyik az útrekonstrukció, és sajnos a két építkezés összecsúszott. Horváth Zsolt Csaba tájékoztatása szerint 2002-ben 548 kilométernyi autópálya volt Magyarországon, 2006 végére pedig ez az adat 1100 kilométerre módosul. A helyette államtitkár kilátásba helyezte: az ígért nyolcszázból 550 kilométernyi autópálya valósulhat meg, bár a teljesítés egy része átnyúlik a választások utáni időszakra. (T. L. L.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.