Szeretem Budapestet. Ez nem csupán egy kijelentő mondat, hanem egy pártpolitikai áskálódásoktól független mozgalom neve is. Építészeket és laikusokat, mestereket és diákokat tömörít. Mások is elrebegnek hasonló szerelmi városvallomásokat – ez a mozgalom azonban cselekszik is. Legutóbb pályázatot hirdettek a kihasználatlan, az emberektől elvágott Dunára koncentrálva: tervezzen bárki építészeti szimbólumot az elhanyagolt Budapestnek! Kilencvenöt pályamunka érkezett be: fantáziaképek egy fantáziátlan városban. A díjazottakat szerdán megnevezték, a pályaművek egy hónapig megtekinthetők a Dorottya utcai galériában.
A zsűriben neves építészek, építészetkritikusok és urbanisták – Kapy Jenő, Czigány Tamás, Fazakas György, F. Kovács Attila, Pazár Béla, Bojár Iván András, Lukovich Tamás – mellé laikusokat is felkértek: Hankiss Elemért, Geszti Pétert, Eszenyi Enikőt, Kovács Ákost. A zsűrielnök Fürjes Balázs – aki a Budapest Aréna biztosaként tette le névjegyét – hangsúlyozza is: ez ötletpályázat volt, nem építtető írta ki. A siker azonban igazolja a kezdeményezést: végre történjen valami szellemi értelemben is a tespedő fővárossal! „Nem szeretjük, ahogy mennek a dolgok, de azt végképp nem, ha állnak” – fogalmaz. Az ötlet kiindulópontja az, hogy ami jó volt az elmúlt tizenöt évben Budapesten, az nem a városvezetéstől, hanem alulról vagy „oldalról” – az emberek, a közösségek, a vállalkozók és a beruházók irányából –, vagy épp az állam felől érkezett. A mozgalom a legjobb szimbólumötletekkel nemcsak döntéshozókat, de ingatlanfejlesztő cégeket is megkeres, hogy legalább néhány projekt megvalósuljon a számos remek ideából.
S hogy milyen ötletpetárdákkal találkozhat a kíváncsiskodó? A profi kategóriában az első díjat a 4D építészstúdió három óriás kábelből összesodort dunai gyaloghídja megosztva nyerte el az Arcnikon csoport ugyancsak dunai Dokkolójával. Második díjat érdemelt ki a Finta-stúdió gárdája a Margit hídra felkúszó „Budapest Szeme” látomásával; a harmadik díjon pedig a Balázs Attila és csapata által megálmodott kötélpálya és gyaloghíd osztozott az Aether Architecture mozgó autós járdájával. Az építészhallgatók között Kápolnás Gergely úszó vaskápolnája vitte el a pálmát.
A 4D stúdió (Koszló József, Rohács Viktor, Szabó Ádám, Éles Péter, Ferenc Tamás) gyalogos- és kerékpárhídja a Vigadó tér és a Várkert bazár között kötné össze a Duna két partját. A kávéházat, éttermet, hajóállomást is magában foglaló, a hídpilléreken és a hídfőknél elhelyezendő dobozok között magát a hídszerkezetet három egymásba sodort, négy méter átmérőjű átlátszó cső alkotja az alsó és felső rakpartokat összekötve. A másik nyertes pályamű, a Dokkoló voltaképpen egy városjelképként funkcionáló vízibusz, amelynek megállói a Duna mentén megjelenő dokkok, a központi megálló pedig egy úszó rendezvénysziget. Az ötletgazdák (Nagy Csaba, Niszler Katalin, Benedek Botond és Kugler Péter építészek, valamint Máder Barnabás iparművész) olyan folyami szimbólumot álmodtak meg, amilyenek például a híres londoni emeletes buszok. A Finta-stúdió csapata (Tarczi Péter, Ágó Arnold, Fortvingler Éva Eszter, Kopár Andrea, Raúl Torres Martin) olyan turisztikai központot képzelt el a Margit hídra ráültetve, ami virtuális szemként alkalmas a Belváros nevezetességeinek megtekintésére: információs pont, kilátó, kávézó és étterem is egyben.
A harmadik díjas Művészetek Szigete az ötletgazdák (Karádi Zsófia, Czeglédi Péter, Benkő Roland, Balázs Attila) szerint olyan köztér lehetne a Margit-sziget csúcsánál, amelynek vízi arénája egyedülálló fesztiválok helyszínéül szolgálhatna. Kiegészíti a víziót egy gyalogoshíd a Belváros és a Vár között; egy kötélvasút a Gellért-hegyre, amely a Citadella hasznosítását is megoldja; illetve az új Gellért rakpart homokos partja: egy igazi plázs a Belvárosban. Az Aether-féle pályamű (Pozna Anita, Kangyal András és Somlai-Fischer Szabolcs munkája) olyan autós sétányt képzel el, ahol az autók helyett az utat mozgatják a Duna energiájával, s elektromágneses térben kötik össze az autók kabinjait a közösségteremtés érdekében. De gondoltak profi kacsázópályára is (a jelenlegi világcsúcs 38 ugrás). Kápolnás Gergely vas hajókápolnáját a Hajógyári-szigeten hegesztenék össze ócska hajóroncsokból. Egyfajta zarándokhely lenne, de jeles ünnepeken maga is zarándokolna: elvontatnák messzi vizekre, ahol Budapest és a hit jeleként volna jelen…
Fürjes Balázs szerint ezenkívül még számos meglepő és életrevaló ötlet felmerült (biciklisztráda; szmogszipka; a Dunába merülő, kádban ülő női aktot formázó ötméteres szobor). Jövőre megismétlik a pályázatot – valószínűleg a rakpartokra vagy a gyaloghídra koncentrálva. Budapestet ugyanis nem elég ötletszerűen szeretni. Folyamatosan törődni is kell vele.

Deák Dániel: A Momentum után Gyurcsányékat is eltakarították a globalisták