Fogyasztóvédelmi csúcshivatal alakul?

A jövőben négy hivatal összehangoltan vizsgálja majd az áram- és gázszolgáltató társaságokkal szemben felmerült fogyasztói panaszokat. A tavalyi adatok azt mutatják, hogy főleg a gázszolgáltatókkal elégedetlenek a fogyasztók.

Erdősi Csaba
2005. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem tudni, milyen változásokat hoz a fogyasztók és a vezetékes energiaszolgáltatók életében az a tény, hogy a jövőben az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, a Gazdasági Versenyhivatal és a Magyar Energia Hivatal közösen vizsgálja majd a fogyasztói panaszokat, hiszen az érintett hivatalok már eddig is értesültek egymás munkájáról. A szolgáltatók szerint az összehangolt munka bejelentése önmagában nem jelent túl sokat, ha azonban az együttműködés egy fogyasztóvédelmi csúcshivatal megalakulásának első lépcsője, az valószínűleg komoly előrelépést jelentene az ügyben. Boross Norbert, a Budapesti Elektromos Művek és az Észak-magyarországi Áramszolgáltató szóvivője legalábbis úgy látja, hogy ha az eddig különböző hivatalok között szétszóródó ellenőrzési tevékenységet egy hivatal fogná össze, az a szolgáltatóknak és a fogyasztóknak is hasznára válna.
A négy hivatal egyebek mellett azzal indokolta az összefogás szükségességét, hogy az utóbbi időben a szolgáltatók nagymértékű díjemeléseket hajtottak végre a csak az általuk elvégezhető beavatkozások esetében. A beavatkozások után elkészített számlák sok esetben olyan elemeket tartalmaztak, amelyeket a fogyasztó nem tudott beazonosítani, a szolgáltatók pedig kérésre sem adtak elegendő mértékű magyarázatot, s az előzetes tájékoztatások sem voltak kielégítők. Boross Norbert ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az általa képviselt cégek nem maguk végzik a kifogásolt tevékenységet – például a szolgáltatás be- és kikapcsolását –, hanem közbeszerzési eljárással kiválasztott alvállalkozók. Kérdés tehát, mit ér a négy hivatal azon felszólítása, hogy a társaságok „változtassanak eddigi magatartásukon, s fogyasztói szolgálati tevékenységük árait önkéntesen korlátozzák a társadalom számára elfogadható mértékűre” – túl azon, hogy a társadalom számára elfogadható mértéket meglehetősen bajos pontosan meghatározni.
A Magyar Energia Hivatal minden esztendőben fogyasztói elégedettségi vizsgálatot végez. Az idei eredményekre egyelőre várni kell, az előző évek vizsgálatai ugyanakkor folyamatosan emelkedő számú panaszról tanúskodnak. A fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ügyek száma 2004-ben 3,5 százalékkal haladta meg az egy évvel azelőttit. Az áramszolgáltatásra vonatkozó panaszok mennyisége 5 százalékkal csökkent, míg a gázszolgáltatásra vonatkozók száma 44 százalékkal emelkedett. A legtöbb panasz pontatlan mérés és hibás számlaadat miatt érkezett, s ezek csaknem fele bizonyult csak indokolatlannak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.