GATS-szerződés, avagy a közszolgáltatás vége?

Ivád, az alig félezer lelkes hevesi zsákfalu a kistelepülési posták felszámolása elleni harcban tett szert országos hírnévre. Az ivádiak most már elmondhatják magukról azt is: településük ugyanabba az övezetbe tartozik, mint Párizs, Oxford vagy éppen Firenze. A helyi képviselő-testület ugyanis egyhangúlag megszavazta, hogy a falu legyen „GATS-mentes övezet”. Hogy mi fán terem a GATS? Ezt sajnos a legtöbb honatya sem tudja, nemhogy az állampolgárok.

Szarka Ágota
2005. 10. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GATS a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) részeként működő egyezmény, amely a szolgáltatások kereskedelmének liberalizációjáról szól. 1995-ben csaknem másfél száz állam, köztük Magyarország is aláírta. Az egyezmény célja, hogy világszerte mielőbb megvalósuljon a szolgáltatások privatizációja, deregulációja. Csakhogy ez a közszolgáltatásokra is vonatkozik – pontosabban – az egyezmény egyáltalán nem ismeri azt a fogalmat, hogy közszolgáltatás. Tehát a nemzeti egészségügy, oktatás, ivóvíz-szolgáltatás, pontosan olyan privatizálható dolog, mint egy kozmetikai lánc vagy mondjuk a bútoripar. A megállapodást aláíró országok még 1994-ben vállalásokat is tettek, hogy mely szektorokat nyitják meg a liberalizáció előtt. Megdöbbentő, egyben beszédes tény: mikor a Védegylet szakemberei az illetékes külügyi tárcánál érdeklődtek, hogy a magyar kormány mit is ajánlott fel az egyezmény keretében, csak homályos válaszokat kaptak. „Miért érdekli ez magukat? A szakértők még dolgoznak” – ilyen és hasonló válaszokkal kellett beérni. Végül a WTO honlapján találták meg a magyar államigazgatástól hiába kért adatokat. Ezekből kiderült, Magyarország már 1994-ben többek közt a vasúti és közúti közlekedést, az egészségügyet és az oktatást érintő liberalizálási felajánlásokat tett. Ennek fényében elgondolkodtató, hogy mi értelme volt például a kórház-privatizációról szóló népszavazásnak, ha azt így is, úgy is meg kell csinálni, ugyanis WTO-val nemigen lehet kukoricázni. A GATS-ból gyakorlatilag nem lehet kilépni, és a kereskedelmi világszervezetnek megvannak azok a gazdasági eszközei, amelyekkel a vonakodókat rá tudják venni a „vállalások” betartására. Az egyezményt különböző – köztük európai – szolgáltatói lobbicsoportok nyomására és bábáskodása mellett úgy alkották meg, hogy az egyszer s mindenkorra bebetonozza a viszonyokat. A szerződés szerint a szolgáltatások liberalizációra való felajánlása során megkötéseket, feltételeket csak az ajánlás megtételekor lehet támasztani. Ez azt jelenti, hogy egy későbbi, előre nem látható esemény – mondjuk elemi csapás, éghajlatváltozás – miatt már nem. Tehát ha valahol drámai vízhiány lép fel, az állam a vízszolgáltatóval szemben nem kényszerítheti ki például a lakosság ellátását – az állam a szerződés aláírásával pont úgy elveszti minden beleszólási jogát a dolgok menetébe, mint bármely más, magántulajdonú cég esetében. Pedig a vízszolgáltatás az alapvető létfeltételek körébe tartozik, amit minden állampolgárnak biztosítani kell.
De súlyos következményekkel járhat az is, ha egy ország felajánlott liberalizációra egy szolgáltatást, a liberalizáció megtörtént, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Dél-Afrikában például súlyos kolerajárvány lépett fel a vízszolgáltatás privatizációja során az egekig tornázott árak és az elmaradt fejlesztések miatt, de csak három év múlva vonható vissza a felajánlás, és akkor is csak úgy, ha „jóvátételként” egy ugyanolyan értékű, másik szolgáltatást ajánlanak fel a privatizátornak, vagy készpénzben kompenzálják a kárát. Ez azt jelenti, ha Magyarország megnyitja az egészségügyet a liberalizáció előtt, és kiderül, hogy nem jól működik a rendszer, csak úgy tud kimászni belőle, ha súlyos anyagi áldozatokat hoz. Nem beszélve arról, hogy a GATS-egyezményt aláírók a természeti erőforrások megóvása érdekében nem korlátozhatják a szabad kereskedelmet. Ez magyarra fordítva azt jelenti, hogy hamarosan eljöhet az az idő, mikor hiába tiltakozik egy település lakossága akár népszavazással az ellen, hogy területén mondjuk veszélyeshulladék-lerakót építsen egy cég.
Az egyezmény nemcsak az önkormányzati, hanem az állami jogköröket is jelentősen csorbítja, mivel előírja: tilos a befektetők között diszkriminálni, vagyis nem adhatók nemzeti támogatások például az állami oktatásnak, ugyanis ha valaki kap valamiféle támogatást, akkor arra az összes többi automatikusan jogosult. A GATS-egyezmény felülírja az önkormányzati és az állami jogköröket is, alapjaiban támadja a demokratikus alapelveket, mivel egy közösség tagjai, demokratikusan választott vezetői tulajdonképpen nem szólhatnak bele a közösséget érintő alapvető kérdésekbe. A demokrácia intézményrendszere totálisan kiüresedik, helyét felváltja a multinacionális világkereskedelmi diktatúra. Ahogy a Védegylet megfogalmazza: a GATS-tárgyalásokról nyilvánosságra került levelek, dokumentumok egyértelműen bizonyítják, hogy a tárgyalók kapcsolatban állnak az üzleti körökkel, véleményüket figyelembe veszik. A társadalom előtt azonban titokban tartják a fejleményeket. „Az állam és az üzleti világ közötti privilegizált együttműködésnek nincs helye egy demokratikus társadalomban” – summázza a Védegylet. Magyarország Boross Péter alatt elfogadta, Horn Gyula alatt, 1995-ben aláírta a GATS-egyezményt, majd belépett az unióba. Az uniós kampányban egyetlen párt sem tért ki a GATS-ra és a hozzá tartozó problémákra. Pedig mivel az unió a kereskedelmet érintő kérdéseket saját hatáskörbe vonta a nemzetállamoktól, valamint az unió is aláírta az egyezményt, így a GATS- egyezménnyel kapcsolatos tárgyalásokat az unió illetékes kereskedelmi testülete irányítja.
A Védegylet úgy véli: elérkezett az idő, hogy az állampolgárok kezükbe vegyék a dolgokat. Ki kell menni az utcára, és politikai nyomást kell gyakorolni a döntéshozókra, hogy függesszék fel a tárgyalásokat, amíg nem készülnek el az átfogó, stratégiai jellegű fenntarthatósági hatástanulmányok. Követelni kell, hogy a közszolgáltatásokat emeljék ki a tárgyalások hatásköréből. Lehetővé kell tenni, hogy minden érintett bevonásával társadalmi párbeszéd induljon a szolgáltatások liberalizálásáról, és el kell érni, hogy a fenntartható fejlődés elvei megfelelő szakpolitikai intézkedések keretében érvényesüljenek a GATS kapcsán is. A magyar kormányon, a képviselőkön keresztül kell nyomást gyakorolni a tárgyalásokban részt vevő Európai Unióra. A GATS-tagállamoknak 2002 júniusában meg kellett tenniük a liberalizációs követeléseiket, 2003. március végéig pedig meg kellett tenniük piacnyitási ajánlataikat. Az egyeztetett tárgyalások folynak. A Védegylet az ezzel kapcsolatos információk teljes nyilvánosságát követeli. Ivád polgármestere, Ivády Gábor a Védegylet által szervezett sajtóbeszélgetésen elmondta: nem szeretnének mást, mint hogy a döntéshozók legalább hallgassák meg azokat, akikről döntenek. A polgármester azt kéri a kollégáitól, csatlakozzanak a GATS-mentes övezethez a demokrácia, az önkormányzatiság védelmében. Nemrégiben Belgiumban találkoztak a GATS-mentes önkormányzatok, decemberben újabb tárgyalási forduló kezdődik a GATS-ról, most már legalább eggyel több protestálóval: a magyarországi Ivád faluval.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.