Görög módra, magyar módra

Joggal vagyunk büszkék a magyar gasztronómiára, nemzeti konyhánkra, cukrászaink, szakácsaink, felszolgálóink nemzetközi elismeréseire. A hazánkba látogató vagy belföldi turisták túlnyomó többsége viszont nagy valószínűséggel nem a mesterszakácsok főztjével és a kitűnő tálalással találkozik, hanem – tisztelet a kivételnek – a hamar meggazdagodni vágyó vendéglátósokkal s a munkáját ímmel-ámmal végző, túlhajszolt személyzettel.

Varga Attila
2005. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mottó: Vissza kell szereznie a vendéglátásnak a hitelét, s ebben a média is segíthet, mert nemcsak a negatívumokról kell szólni, hanem erősíteni kell a saját pozíciónkat a híradásokban is. Természetes, hogy a rosszat e területen is észre kell venni, sajnos kalandorok mindig lesznek a vendéglátásban is.
(Elhangzott egy szakmai konferencián)


Mindarról, hogy hogyan kell a vendéget elkápráztatni, egy kis görög szigeten, Koson szereztem benyomásokat. A fehérre meszelt falú tavernában egy felszolgáló siet az érkező vendégek elé, s asztalhoz vezeti őket. Gyorsan távozik, és kisvártatva papír asztalterítővel és étlapokkal érkezik vissza. Gondosan végigsimítja az asztal lapján a terítőt, amelynél azért megéri néhány gondolatra elidőzni. A terítőn kék színű térkép kapott helyet a főbb strandok, üdülőhelyek és látnivalók megjelölésével. Minden étteremben ilyen abroszt használnak, és minden sziget a saját térképes terítőjét rakja az éttermek vendégei elé. Vajon a magyar tengernél, a mi Balatonunknál egy ilyen térképpel házaló ügynök milyen válaszokat kapna a vendéglátóktól?
A görög étteremben étvágycsinálóként meleg kenyeret hoznak vajjal (ez mindenkinek jár), majd a megrendelt ételeket és italokat. A csirkés-zöldséges egytálétel fenséges, a helyi termelői bor szintén. Fizetéskor a szokásos éttermi ajándék, egy-egy ouzo érkezik. Ez utóbbi egyébként általános gyakorlat a görög tavernákban, de volt olyan kávézó, ahol a mama a két kávé kifizetését követően az általa sütött édességekből hozott kóstolót. A görög tavernákban emlékeznek a visszatérő vendégekre, és mindig mosolyognak.
Lássuk a magyar módit, és figyeljünk a kedvező jelekre… Itt nem mosolyognak. A kislánynak pulikutyahaja van, és biztosan annyi lakkot fújt rá, hogy azért nem hallja, hogy mint vendég ötödjére ismétlem el a „Legyen kedvest” a budapesti Ráday utcai Fotocella kávézó teraszán. Tizenöt perce ültünk le, de a felszolgálónő csak azért sem akar észrevenni minket. Asztaltársaságunk már régebben ott ücsörgő tagjai azzal vigasztalnak, hogy ők sem voltak szerencsésebbek, mivel a kért üveges bor dugóját a leányzó gyönge fizikuma miatt nekik kellett az üvegből kihúzni. Végül a benti pulthoz vágtatok. A „főpincér” rögtön átérzi a helyzetet, és gyors felismeréssel kérdezve kiált rám. „Egyszerűsítsük a dolgot: milyen bor legyen?” Megadom a választ, és még két poharat rendelek. Bár „egyszerűsítettük”, mégis újabb tíz perc múlva jön ki egy másik felszolgáló, kezében egy üveg borral, de nem a kívánt fajtából. Mivel poharat sem hozott, ismét elmondom, hogy mit kérek. Újabb tíz perc elteltével megérkezik a megfelelő bor a poharakkal. (Az érkezésünktől kezdve 35 perc telt el.) Az est még tartogat néhány meglepetést, az ételt – amelyet más étteremben főznek – több mint egy óra elteltével hozták ki. Közben azért a pulikutya- hajú pincérnő is önérzetesen közli velünk, hallja, hogy nem voltunk a munkájával megelégedve, majd a pultnál már megismert „főpincér” is tiszteletét teszi nálunk. Jó kis pr-mondókája van, mondván: abszolút hülyékkel dolgozik, és ígéri, hogy neki ez lesz az utolsó napja itt, mert már unja ezt a sok panaszt stb. Még egy kör borra is meghív minket, aztán mégis összeszólalkozunk azon, mit is jelent az, hogy vendég. Eltérőek az álláspontok, ezért tizenvalahány-ezer forintot fizetve távozunk…

Jó kis szakszervezeti íze van a dobogókői Hotel Nimródnak, látszik, hogy évek óta az állagmegóvás lehet a tulajdonosok egyik jelszava. Az ár már európaibb: éjszakánként két főre reggelivel tizennégyezer forint. Ahogy a kocsihoz megyek a pakkokért, látom, hogy a szakácsnő és egy másik hölgy alkalmazott a benti úszómedence szabad égre nyíló kijáratánál nyugágyakon napozik. Mellettük egy autó parkol, amit a bentről kivezetett slaggal mos valami bennfentes. A szakácsnő behunyt szemmel megmerítkezik a nap sugaraiban, és felkiált: „Olyan jó idő van, hogy mindjárt orgazmusom lesz!” Hangos vihogás, bökdösődés követi mindezt. Nyilván azt mondja neki a másik, hogy halkabban, mert egy vendég bíbelődik az autójánál. A szakácsnő azért még megemlíti, reméli, nem lesz vacsoravendégük, mert most nincs kedve dolgozni. Nem is megyünk este oda. Viszont másnap nyolc és tíz óra között a reggeli ebben a műintézményben vár minket. Svédasztalos. Kilenckor már hiányzik a sajt az egyik tálról, gondolom, hoznak még. Más viszont ugyanezt észlelve bekopog a konyhaajtón, ahonnan kopott farmernadrágban és felgyűrt ujjú ingben egy nagy karikafülbevalós fiatalember lép ki, s azt mondja: Sajttál? Az már elfogyott, abból már nincs…

A fertőrákosi Öreg Halászban annyi a szúnyog, hogy az ember nem győz maga körül kapkodni. Sebaj, azért ez még lehet jó hely. Az ételhez soproni kékfrankost kérünk kimérve, ezt kortyolgatják a németül beszélő vendégek is. A kihozott lőre oly pocsék, ráadásul dugó- és hordóízű is, hogy – utólag bevallom – a felét a földre löttyintettük. Nézem az itallapot, vannak itt jó borok is Gerétől, Thümmerertől is, igaz, más árfekvésben. Közülük kérnék egy üveggel, de elfogyott minden, ezért beérjük a legjobb kaphatóval, egy olyannal, amelyet a legalsó sorban árusítanak a bevásárlóközpontokban. Fizetéskor megállapítjuk, ennyiért jobban éreztük volna magunkat a Fertő tó osztrák oldalán, Mörbischben, azaz Fertőmeggyesen, vagy Rustban. Ehhez hasonló élményben volt részünk egy futószalag-vendéglátós (elfoglalt pincér, ne fárasszon a kérdéseivel stílus) tokaji csárdában (Tisza-parti csárda) is, ahol a hordóízű lőre – szamorodni – decijét 450 forintért árusították.
n
Egy vidéki nagyváros patinás szállodájában az önkormányzat meghívására egy újságíró-delegáció tagjaként vagyok vendég. A szoba elég nagy, az ágynemű tiszta. Viszont itt valami érdekes okból kifolyólag az ágytól hat méterre található, 31 centiméteres képernyőátlójú televízióhoz nem jár távkapcsoló, s a készülékben elalváskapcsoló sincs. Így gondos csatornaválasztást követően tévézgetek, majd hamar el is alszom. Reggel az ágy mellett talált kettévágott csótány társaságában átgondolom a napomat. A reggeli valóban kiadós, igaz, a székek huzata és az asztalterítők pecsétesek. A cikóriából főzött kávé nem dob fel, ezért egy, a településen még sohasem járt kolléga társaságában rövid sétát téve átmegyünk a város egyik cukrászdájába. Már éppen büszkén mondanám neki, hogy ez a hely pár éve Európa legjobb cukrászdája díjat kapott, amikor a fiatalember a pincérnőhöz fordul.
– Hölgyem, van egy kis probléma – mondja, majd elfordítja a kávéscsészét, melyen egy hatalmas rúzsfolt éktelenkedik.

Erdélyi barátaink állampolgársági esküjét követően, tíz óra előtt hét perccel kellemes helyet keresünk a budapesti Gellért tér közelében, hogy egy pohárkával igyunk a nagy pillanatra. Az elegánsan öltözött hölgyek és férfiak be is mennek a nyitott ajtón az egyik étteremfélébe. Látszik rajtunk, hogy valami alkalmat ünneplünk, de ez nem hatja meg a felszolgálónőt. Ijedten nyeli le a sztaniolpapírba csomagolt hamburgeréből harapott falatot, s ránk rivall: Ne jöjjenek még be, mert csak tízkor nyitunk!
Oda kell figyelnünk a kedvező jelekre is. Görög módra, magyar módra…



Szaporodó tesztek. Ahogy a fogyasztói igények nőnek, egyre több internetes fórum foglalkozik a hazai vendéglátó-ipari létesítmények tesztelésével. Ilyen amatőr hobbioldal a www. medwe.hu, ahol Medwe szubjektív beszámolói és receptjei olvashatók. Medwe független magánszemély, mezei fogyasztó, működését saját és az olvasói örömére maga finanszírozza, oldalai reklám- és ellenpropaganda-mentesek.. Az éttermeket hét kategóriába sorolja: a förtelmestől, a határozottan jón és egyenesen kiválón át egészen a fenomenálisig. Az átfogó tesztek során arra is felhívja a figyelmet, hogy ételszagú lett-e a pincér által elvitt kabátja vagy sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.