Kötelező biztosítás: kezdődhet a harc

A hét végén eldördül a startpisztoly, szombaton lapunkban is nyilvánosságra kerülnek a kötelező biztosítások jövő évre tervezett díjai. Az esetleges váltásra november végéig van lehetőség. Szakemberek tanácsai szerint döntés előtt ne csak az árat, hanem a biztosítócég által kínált szolgáltatások színvonalát is tegyük mérlegre.

Csákó Attila
2005. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombaton teszik közzé a biztosítók a jövő évre szóló kötelező gépjármű-felelősségbiztosításuk díjait, ám a Pénzügyi Szervezek Állami Felügyeletének (PSZÁF) máris közbe kellett lépnie: a napokban utasították a Groupama Biztosító Rt.-t, hogy törölje honlapjáról a jövő évi tarifákat tartalmazó hirdetés azon kitételét, miszerint az ügyfél kockázati besorolásának megfelelő legkedvezőbb díjat ajánlja. Tavaly több biztosító is gumiszabályt alkalmazott, az ügyfelek nem tudták kiszámolni, hogy a következő évben mennyit kell majd fizetniük. Mások időhúzásra játszottak, hiszen a biztosítóváltás ideje így még jobban lerövidült, és az ügyfelek az adott társaságnál maradtak. A PSZÁF tavaly a tizenkét kötelező biztosítást kínáló cég közül tízre szabott ki büntetést. A felügyeletnél azt ígérik, hogy az idén is fellépnek a renitens cégek ellen, a visszaesők a múlt évinél is magasabb bírságra számíthatnak.
Azt még nem tudni, hogy jövőre milyen tarifákra számíthatunk, de azt már igen, hogy erős díjverseny lesz, legalábbis a független biztosítási alkuszok magyarországi szervezete szerint. A szövetség tegnapi tájékoztatóján a távirati iroda tudósításában elhangzott: az autósok november elsejétől harmincadikáig mondhatják fel régi szerződésüket, év végéig meg kell kötniük az újat is. Tavalyelőtt 300 ezren, tavaly 250-300 ezren vitték át biztosításukat másik társasághoz; az alkuszok az idén még nagyobb tömegű váltásra számítanak. 2003-ban a biztosításközvetítők becslései szerint évi 16 ezer, 2004-ben már átlagosan fejenként 18 ezer forinttal kevesebb díjat fizettek volna az autósok, ha a számukra legalacsonyabb díjat kínáló biztosítóhoz szerződnek. Az alkuszok szervezete javaslatot nyújtott be a PSZÁF-hez, hogy a jelenlegi egy hónapos időszakot terjesszék ki, és az év bármely időszakában nyíljék mód a biztosítóváltásra.
Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító Rt. kommunikációs igazgatója szerint az árharc mellett a szolgáltatások közti különbségek legalább ennyire meghatározzák majd az ügyfelek döntését. Az emberek ugyanis rájöttek, hogy a biztosításokhoz csatolt különféle szolgáltatásoknak egyre nagyobb, pénzben is kifejezhető értéke van. Szombat Tamás, az Aegon Magyarország Biztosító Rt. üzletág-igazgatója szerint az árverseny mértékéről csak valamennyi társaság ajánlatának ismeretében lehet beszélni. Ugyanakkor a szakember szerint a piac már nem bír el jelentős díjcsökkenést. Az Aegon Magyarország Biztosító Rt.-nél inflációkövető díjemeléssel kalkulálnak. Maják Viktor, az Union Biztosító Rt. marketingigazgatója aláhúzta: az ügyfelek döntését elsődlegesen az ár határozza meg. Fontos a szolgáltatás is, és a megfelelő környezet megteremtése. Például szükség volna arra, hogy ne az ügyfélnek kelljen beszereznie a kártörténeti igazolást, hanem egy központi nyilvántartásból hívhassák le – ahogy az Európai Unióban szokás – az adatokat a biztosítók.
Rácz István, a Biztosítás.hu Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: a társaságoktól kapott információk alapján az ügyfelek döntését továbbra is az árak határozzák meg. A társaságok által kínált szolgáltatások jelentőségével sokszor nem is vagyunk tisztában. Így a biztosítók olyanra is vállalnak kötelezettséget, ami számukra nem minden esetben jár költséggel. Rácz István példaként említette, hogy halál esetén a családnak járó összegről a hozzátartozók nem mindig tudnak. Az igazgató kiemelte: a biztosítók által korábban nyilvánosságra hozott megállapításokkal szemben – a PSZÁF döntése értelmében – ma már faxon is felmondható a régebbi és megköthető az új biztosítás. Az az állítás is megdőlt, hogy a kedvezmény a kártörténeti (bonus-malus) igazolás beszerzése esetén utólag nem érvényesíthető. Az ügyvezető igazgató úgy látja, hogy mindezek alapján az ügyfelek az on-line alkuszok által kínált megoldással járnak a legjobban, ezért érdemes felkeresni a honlapokat, és számolgatni – húzta alá Rácz István. A szakember rámutatott: aki a múlt évben már faxon vagy más módon megbízást adott alkuszának, annak nem kell ezt újból megtennie, csak azt kell eldöntenie, melyik társaságot választja a következő évre. A felmondást faxon kell megküldenie az alkusz részére. Az on-line alkuszok még a kártörténeti igazolást is beszerzik ügyfelük helyett. A kötelező biztosításoknál a társaságok által egy káresetre kifizethető legmagasabb kártérítés összege 1,75 milliárd forint. Ebből 500 millió lehet a vagyoni, 1,25 milliárd pedig a személyi kártérítés összege.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.