Szombaton teszik közzé a biztosítók a jövő évre szóló kötelező gépjármű-felelősségbiztosításuk díjait, ám a Pénzügyi Szervezek Állami Felügyeletének (PSZÁF) máris közbe kellett lépnie: a napokban utasították a Groupama Biztosító Rt.-t, hogy törölje honlapjáról a jövő évi tarifákat tartalmazó hirdetés azon kitételét, miszerint az ügyfél kockázati besorolásának megfelelő legkedvezőbb díjat ajánlja. Tavaly több biztosító is gumiszabályt alkalmazott, az ügyfelek nem tudták kiszámolni, hogy a következő évben mennyit kell majd fizetniük. Mások időhúzásra játszottak, hiszen a biztosítóváltás ideje így még jobban lerövidült, és az ügyfelek az adott társaságnál maradtak. A PSZÁF tavaly a tizenkét kötelező biztosítást kínáló cég közül tízre szabott ki büntetést. A felügyeletnél azt ígérik, hogy az idén is fellépnek a renitens cégek ellen, a visszaesők a múlt évinél is magasabb bírságra számíthatnak.
Azt még nem tudni, hogy jövőre milyen tarifákra számíthatunk, de azt már igen, hogy erős díjverseny lesz, legalábbis a független biztosítási alkuszok magyarországi szervezete szerint. A szövetség tegnapi tájékoztatóján a távirati iroda tudósításában elhangzott: az autósok november elsejétől harmincadikáig mondhatják fel régi szerződésüket, év végéig meg kell kötniük az újat is. Tavalyelőtt 300 ezren, tavaly 250-300 ezren vitték át biztosításukat másik társasághoz; az alkuszok az idén még nagyobb tömegű váltásra számítanak. 2003-ban a biztosításközvetítők becslései szerint évi 16 ezer, 2004-ben már átlagosan fejenként 18 ezer forinttal kevesebb díjat fizettek volna az autósok, ha a számukra legalacsonyabb díjat kínáló biztosítóhoz szerződnek. Az alkuszok szervezete javaslatot nyújtott be a PSZÁF-hez, hogy a jelenlegi egy hónapos időszakot terjesszék ki, és az év bármely időszakában nyíljék mód a biztosítóváltásra.
Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító Rt. kommunikációs igazgatója szerint az árharc mellett a szolgáltatások közti különbségek legalább ennyire meghatározzák majd az ügyfelek döntését. Az emberek ugyanis rájöttek, hogy a biztosításokhoz csatolt különféle szolgáltatásoknak egyre nagyobb, pénzben is kifejezhető értéke van. Szombat Tamás, az Aegon Magyarország Biztosító Rt. üzletág-igazgatója szerint az árverseny mértékéről csak valamennyi társaság ajánlatának ismeretében lehet beszélni. Ugyanakkor a szakember szerint a piac már nem bír el jelentős díjcsökkenést. Az Aegon Magyarország Biztosító Rt.-nél inflációkövető díjemeléssel kalkulálnak. Maják Viktor, az Union Biztosító Rt. marketingigazgatója aláhúzta: az ügyfelek döntését elsődlegesen az ár határozza meg. Fontos a szolgáltatás is, és a megfelelő környezet megteremtése. Például szükség volna arra, hogy ne az ügyfélnek kelljen beszereznie a kártörténeti igazolást, hanem egy központi nyilvántartásból hívhassák le – ahogy az Európai Unióban szokás – az adatokat a biztosítók.
Rácz István, a Biztosítás.hu Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: a társaságoktól kapott információk alapján az ügyfelek döntését továbbra is az árak határozzák meg. A társaságok által kínált szolgáltatások jelentőségével sokszor nem is vagyunk tisztában. Így a biztosítók olyanra is vállalnak kötelezettséget, ami számukra nem minden esetben jár költséggel. Rácz István példaként említette, hogy halál esetén a családnak járó összegről a hozzátartozók nem mindig tudnak. Az igazgató kiemelte: a biztosítók által korábban nyilvánosságra hozott megállapításokkal szemben – a PSZÁF döntése értelmében – ma már faxon is felmondható a régebbi és megköthető az új biztosítás. Az az állítás is megdőlt, hogy a kedvezmény a kártörténeti (bonus-malus) igazolás beszerzése esetén utólag nem érvényesíthető. Az ügyvezető igazgató úgy látja, hogy mindezek alapján az ügyfelek az on-line alkuszok által kínált megoldással járnak a legjobban, ezért érdemes felkeresni a honlapokat, és számolgatni – húzta alá Rácz István. A szakember rámutatott: aki a múlt évben már faxon vagy más módon megbízást adott alkuszának, annak nem kell ezt újból megtennie, csak azt kell eldöntenie, melyik társaságot választja a következő évre. A felmondást faxon kell megküldenie az alkusz részére. Az on-line alkuszok még a kártörténeti igazolást is beszerzik ügyfelük helyett. A kötelező biztosításoknál a társaságok által egy káresetre kifizethető legmagasabb kártérítés összege 1,75 milliárd forint. Ebből 500 millió lehet a vagyoni, 1,25 milliárd pedig a személyi kártérítés összege.

Nem tud aludni éjszaka? Így kapcsolja ki az agyát