Müncheni borbély ’59-ből

Ókovács Szilveszter
2005. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Music To Watch: nézhető zeneművekre helyezi a hangsúlyt a világ legnagyobb klasszikus kiadója. Legújabbja egy fekete-fehér Sevillai vígoperafilm, amely a müncheni barokk kisszínházban készült 1959 karácsonyán. Egyenes adás a televízió hőskorának végén: már nézhető a kép, még valamelyest éle is van, a hang bár mono, de az énekesé jól kevert, élvezetes. Következésképp zenekarilag nem az, ám a stáb alapján még mindig ez az elvárt megoldás.
A még vadonatúj, négyemeletes Cuvilliés aranydobozka színpadán (nyitóelőadása egy Mozart-Figaro, Fricsay Ferenc vezényletével) a kor négy abszolút sztárja, akik egyenként is lúdbőrzést hoztak a szélesebb operamániákus táborra: a csicsergő szupraszubrett Erika Köth, az elegáns, még fiatal borbély, Hermann Prey, a humorérzékkel addig nemigen vádolható hősbariton Hans Hotter, s végül, de épphogy nem utolsósorban a pazar, üde tenorista, Fritz Wunderlich.
Utóbbi idén lenne hetvenöt, ha negyven éve nem csúszik meg a lépcső (allegorikusan: sikerei) tetején. Wunderlich a háború utáni német repertoár egyetlen, szó szerint lehullt csillaga, problémátlan, frissen mosolygó hangja éppúgy sikerre vitte a Böhm dirigálta Varázsfuvolát, mint operettek, vagy a Funiculi, funicula-féle nápolyi dalok lektűrirodalmát. De más olasz művekben ugyanúgy csillogott: Traviata, Szerelmi bájital vagy a Bohémélet is jól állt a Bursch-tenornak, mert ha nem is „italianitá” típus, de hiteles volt manírmentes színészetével. Hangjával pedig tényleg azt csinált, amit akart. Meg amit kértek tőle: bár azt nem nagyon hinném, hogy a bajor lokális karmester, Keilberth túlidomíthatta volna – kíséri Fritzet abban a darabban, amelynek slágeráriáihoz kötetnyi koloratúretűdöt költöttek már (elfuvoláznak itt is párat a Rossini-alapra lubickoló énekesek).
Herbert List rendezése abszolút nézhető, jelzésszerű rokokója néha még vicces is. És Wunderlich bámulatos Almaviva, és Prey tökéletes Figaro. Mi kéne még?
Legfeljebb annyi: boruljunk le a mérnök előtt is, aki kifundálta anno a DVD-szabványt, ezek a maszatos gyémántok nélküle nem volnának a vitrinünkben.
(Rossini: A sevillai borbély/ Deutsche Grammophon DVD.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.