Pénzügyi válságban a magyar állam

Pénzügyi válságban van az állam, amit a kormány statisztikai bűvészmutatványokkal, sikerpropagandával próbál meg leplezni. A kabinet kreatív könyvelése, a pályázati pénzek, támogatások visszafogása, az áfa-visszautalások leállítása bizalomvesztést okoz – nyilatkozta lapunknak Matolcsy György. A polgári kormány gazdasági minisztere kiemelte: gazdaságpolitikai fordulatra van szükség. Az uniós támogatások döntő részét pedig infrastruktúra-fejlesztésre kellene fordítani. Emellett határon átnyúló, Kárpát-medencei programokra lenne szükség, amivel a régió lakosait, magyarságát lehetne gazdaságilag egyesíteni.

Csákó Attila
2005. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság eltérő, egymásnak több szempontból is ellentmondó vélemények hangzanak el a magyar gazdaság állapotáról. A kormány egyértelmű sikerről, szárnyaló mutatókról beszél, ezzel kapcsolatban folytat kampányt az országban. Ön hogyan látja a helyzetet?
– A kormány rendkívül veszélyes vizeken evez, s úgy tűnik, ennek nincs is tudatában. Valamennyi fontos mutató romlik, az állam pénzügyi válságban van. Az ikerdeficit – az államháztartás és a folyó fizetési mérleg együttes hiánya – nemcsak az unióval összehasonlítva, de a világ 25 felzárkózó állama esetében is Magyarországon a legmagasabb. Az állam egyetlen tervét sem teljesíti, a valós számokkal való szembenézés helyett a pénzügyi drámát statisztikai bűvészmutatványokkal, sikerpropagandával próbálja meg leplezni. A kormány kreatív könyvelése, a pályázati pénzek, támogatások visszafogása, az áfa-visszautalások leállítása mind-mind bizalomvesztést okoz.
– Ennek viszont ára van…
– Valóban. Például drágábban juthat hitelekhez az ország. Ha a beruházók, hitelezők úgy gondolják, hogy kockázatos a forint, akkor nemzeti valutánk akár tíz-húsz százalékkal is leértékelődhet. Ha a Magyarországon működő multik – e cégek itthon 12 milliárd dollárt tartanak pénzügyi befektetésekben – úgy gondolják, hogy a magyar gazdaságban a kockázati szint elérte azt a mértéket, amely után az árfolyam és a kamatszint nem prognosztizálható biztonsággal, akkor akár 24 órán belül tőkekivonást hajthatnak végre.
– Összedőlne a magyar gazdaság, s kialakulhatna egy dél-amerikai típusú válság, ha nem lennénk uniós tagállam?
– Nem, ezt nem hiszem. Ugyanakkor a magyar gazdaság egészségtelen szerkezetű, a multik exportja dominál, és ez adja a növekedés négy ötödét. A globális konjunktúra, amely 1973 óta nem volt olyan erős, mint 2004–2005-ben, húzza a magyar gazdaságot. E környezetben viszont riasztó jel, hogy lassul Kína, az Egyesült Államok és az EU gazdasága is, így a világgazdaság „kipukkadására” lehet számítani. Egy ilyen helyzetben nehéz időszak elé néz Magyarország.
– Lehet tudni, hogy a következő kormány mit fog átvenni?
– Pontosan nem. Egyfelől hónapról hónapra romlik a helyzet, másfelől a Gyurcsány-kormány visszamenőleg módosítgatja a legfontosabb számokat. Ráadásul a gazdaságban számos folyamat egyik pillanatról a másikra jelenik meg, és csordul ki a pohár. Nagy a veszélye annak is, hogy a körbetartozás miatt egyik pillanatról a másikra több ezer építőipari cég húzza le végleg a rolót. A pályakezdő munkanélküliek, illetve a tartósan állásnélküliek körében a kilátástalanság, a reményvesztés pedig tömeges kivándorlást okozhat. Ez a lengyeleknél már érződik.
– A következő kabinet nem kényszerül további csomagokra, megszorításokra?
– Gazdaságpolitikai fordulatra van szükség, ezt azonban nem mindenki képes véghezvinni. Mi nem csomaggal, hanem egy növekedési programmal készülünk.
– A következő kormány – legyen az bármilyen színű – a kiadáscsökkentés érdekében reformokra kényszerül az államigazgatásban, a helyhatóságoknál. Mi lesz az ott dolgozókkal?
– Az államnak és az önkormányzatoknak valóban kisebbnek, szervezettebbnek, olcsóbbnak, ugyanakkor erősebbnek kell lenniük. Nem az ott dolgozókkal van baj, hiszen Magyarország legképzettebb munkaereje dolgozik e területeken, hanem a struktúrával. Az ő jövőjük megoldásában különbséget kell tenni a kormányzati alternatívák között: a jelenlegi kabinet megszorításban, megszüntetésben, lefaragásban és adóemelésben gondolkodik. Mi viszont azt mondjuk, hogy a gazdaság élénkítésével – amihez először radikális adócsökkentésre van szükség – nőnek az állami bevételek, s a jól képzett állami alkalmazottak megtalálják a helyüket az üzleti szektorban.
– Orbán Viktort a kormánypártok kritikával illették, államosítással, a befektetők elriasztásával vádolták, mert a volt miniszterelnök azt vázolta, hogy egyes, korábban privatizált cégeket az államnak érdemes lenne visszavásárolnia. Miként gondolják a viszszavásárlást?
– Ez nem ellentétes az uniós gyakorlattal, de a magyarral sem. Például a polgári kormány az M1-es, a Medgyessy-kabinet az M5-ös egy részét vásárolta vissza, így nem is értem, miről beszélnek. Elriasztásról szó sincs, közös javaink sorsát egy nemzeti vagyonleltár után nemzeti megállapodásnak kell rendeznie.
– Magyarországon konszenzus?
– Igen, a választásokat követő évben erre jók az esélyek, s ebbe nemcsak a politikát, hanem az üzleti életet, a civil társadalmat, a családokat és a társadalmi intézményeket is be kell vonni. Ennek során lehet dönteni arról, hogy mit érdemes és lehet visszavásárolni. A múlt rendbetétele azonban nehéz ügy, mert igen drága.
– Vannak olyan vélemények, hogy a csatlakozó tízek esetében az infrastrukturális fejlesztések költségeit ne számolják hozzá az államháztartási hiányhoz, hiszen történelmi okokból a 15-höz képest csupán felzárkózási időszakban vagyunk. Mit gondol erről?
– Ez nemigen járható, hiszen mi, magyarok a GDP 75 százalékát költjük fogyasztásra, 25 százalékát felhalmozásra, s az EU-ban is hasonlók az arányok. Egyébként a kormány ezt eljátszotta nálunk – ahogy emiatt az EU bizalmát is –, hiszen a legnagyobb tételt, az autópálya-építések költségét „kreatívan” kivette a költségvetésből. Ezek ugyanis rendkívül drága PPP- (Public Private Partnership, amikor az állam magántőkét von be a programjai megvalósításához) konstrukcióban valósulnak meg.
– A PPP gyökereiben rossz?
– Nem. Ez egy jó konstrukció, csak Magyarország rosszul használja. Ugyanis arra való, hogy az állam olyan területeken vonja be a magántőkét, ahol drágábban vagy rosszabb feltételekkel tudna beruházni. Az autópálya-építésekhez azonban az állam olcsóbban kaphatna hiteleket, mint a magántőke, ezért az e konstrukcióban épülő utak drágábbak.
– Mikor lehet bevezetni az eurót?
– Ha egy ország kiszolgáltatott a külső hitelezőivel szemben, túl nagy az államadóssága, nyitott a külgazdasága, a GDP-n belül magas az export aránya – Magyarország pedig ilyen –, akkor sebezhető. Euróval e kockázatok kiszűrhetők. A közös valuta bevezetésének halasztgatása káros és rossz üzenetet küld, a pénzügyi fegyelmezetlenséget mutatja, hiszen egyetlen kritériumot sem tartunk be.
– A kormány úgy teszi fel a kérdést, hogy emelkedjenek-e a nyugdíjak, a bérek, legyenek-e fejlesztések, vagy pedig az eurót vezessük be. Ön szerint e két cél egyszerre nem valósítható meg?
– A kormány által bemutatott két alternatíva nem létezik, becsapás, hiszen mindkettőhöz ugyanaz kell: jó gazdaságpolitika. Ha sikeres a gazdaságpolitika, akkor bővül a gazdaság, ezért jut pénz szociális kiadásokra, és közben javulnak az euró bevezetéséhez szükséges mutatók, s bevezethető a közös valuta.
– Az uniós pénzek felhasználását az ellenzék kritikával illeti, számháború folyik, a laikus polgárok egy része semmit nem ért az egészből, s többnyire pártszimpátia alapján vélekedik e kérdésről. Miként lehet a valós számokat, folyamatokat bemutatni?
– Magyarország esetében nemcsak az a probléma, hogy a pénzfelhasználás döcög, hanem az is: nincs eldöntve, mit szeretnénk. Például nem határozták meg a magyar gazdaság ágazati, területi és funkcionális kitörési pontjait. Másfelől az EU-tól származó támogatások döntő részét infrastruktúra-fejlesztésre kellene fordítani, s ehhez határon átnyúló, Kárpát-medencei programokra lenne szükség. Ezzel a régió lakosait, magyarságát lehetne gazdaságilag egyesíteni, ami hatalmas gazdasági potenciált jelenthetne az EU-n belül és kívül egyaránt. Az uniós programok megvalósulása kapcsán komoly aggályaim vannak, mert a gazdasági minisztérium két év alatt felére kívánja csökkenteni költségvetési fejlesztési keretét.
– A kormány azt kommunikálja, hogy az uniós projektekhez minden esetben biztosítja a társfinanszírozást.
– Ez szemfényvesztés. A szaktárca saját költségvetésében ugyanis kihúzta a támogatásokat, s csupán hitelt biztosít. A tőkejuttatás tíz, a hitel kilencven százalék lett, szemben a polgári kormány éppen fordított gyakorlatával. A Széchenyi-tervben 90 százalék volt a végleges tőketámogatás és tíz a hitel.
– A Gyurcsány-kabinet jelentős pénzekre számít az EU-tól.
– A kormány azt gondolja, hogy mindent meg tud oldani az uniós forrásokkal. A számok mögé nézve azonban mást látunk: elméletileg is csak a GDP négy százalékát hívhatjuk le uniós támogatásként. Olyan ország nincs, amely a teljes keretet le tudja hívni, így számoljunk – nagy jóindulattal – 75 százalékkal, azaz a GDP három százalékával. Egyet be kell fizetnünk, így az egyenleg mindössze két százalék lehet. Mivel Magyarországon 25 százalék a felhalmozási ráta, ezért minimum tízszer több pénzt kell és lehet a multik, a hazai vállalkozások, a családok és az önkormányzatok befektetéseivel beruházni a gazdaságba.
– Nekem ebből a Széchenyi-terv köszön vissza.
– Így van. A kormánynak a hazai vállalkozások beruházásait kellene adócsökkentéssel, állami tőketámogatásokkal elősegítenie, s nem az uniós csodára várni.
– A Gazdasági konzultáció során párbeszédet folytatnak a gazdasági élet szereplőivel, a társadalommal. A Széchenyi-tervnél is így jártak el, a 2002. évi választást mégis elvesztették, s a programért kaptak – igaz, döntően politikai indíttatásból – hideget-meleget.
– A Széchenyi-tervben annak adtunk támogatást, aki vállalta, hogy a program finanszírozásába beszáll. Ezzel „elfekvő” pénzeket tudtunk megmozdítani. A program sikeres volt, s a Fidesz nem a gazdaságpolitika területén veszített, hanem a kampányban. Negyvennégy hónap sikeres kormányzás után az utolsó négy hónap miatt maradtunk alul.
– A gazdaság szereplői sokszor nincsenek közös állásponton, elvárásaik, igényeik nem mindig azonosak. Lehet a szereplők véleményét, javaslatát a Gazdasági konzultáció kialakításában egy madzagra felfűzni?
– Közös nevezőre hozhatók az érdekek. Egy hónapos tapasztalatunk szerint a gazdasági szereplők véleményei kiegészítik egymást. Szinte valamennyien az első helyen említik, hogy hiteles, kiszámítható gazdaságpolitikát kívánnak, s azt szeretnék, az állam adjon iránytűt, lehessen tudni, az elkövetkezendő öt-tíz évben mit fog tenni. A kicsik tőkeinjekciót, a magyar nagytőke hitelgaranciát, a külföldi befektetők kiszámíthatóságot és jó infrastruktúrát várnak. Ezek az igények összeegyeztethetők. A külföldi befektetők elsősorban a képzésben, a szakképzett munkaerő hiányának felszámolásában várnak fordulatot. Utóbbi érdekében a szomszédos országokban élő szakképzett magyar munkaerőt is érdemes lenne beengedni.
– Milyen új, eddig kevésbé megismert elképzelést hallottak a vállalkozóktól?
– A számos kiváló javaslat között nagyon tetszik az az elképzelés, amely a minisztériumok kivételével egyes állami intézményeket vidékre telepítene. Ezzel egyfelől a vidéki értelmiség is megtalálhatná számítását, másfelől csökkenteni lehetne a Budapest-központúságot.
– Ha a Fidesz nyer 2006-ban, mikorra tudja rendbe tenni a gazdaságot?
– Attól függ, mit találunk. A kormány kommunikációval, trükkökkel elfedi a gazdaság valóságos helyzetét. Azt sem lehet tudni, hogy addig még milyen kötelezettségeket vállal az állam. Annyi biztos, hogy gazdaságpolitikai fordulatot kell végrehajtani, és erre valóban a Fidesz a legalkalmasabb.



Matolcsy György 1955-ben született Budapesten. Iskolai végzettsége: 1973–1977 között szerzett ipari közgazdaságtan diplomát Budapesten, a közgazdaság-tudományi egyetemen, majd 1981-ben a közgazdasági tudományok doktora lett. Első munkahelyén 1977–1978-ban az Iparszervezési Intézetben előadóként dolgozott. 1978–1984 között főelőadó a Pénzügyminisztérium ipari főosztályán, majd 1984–1985 között osztályvezető-helyettes ugyanott. Az ezt követő két évben kutatóként dolgozott a Pénzügykutatási Intézetben, majd 1987-től 1990-ig a Pénzügykutató Rt. tudományos főmunkatársa. 1990. december és 1991. április között államtitkár, a miniszterelnök főtanácsadója, a Miniszterelnöki Hivatal gazdaságpolitikai titkárságának vezetője, a gazdasági kabinet titkára, a privatizációs politikai bizottság vezetője. Azt ezt követő év január és október hava között a Tulajdon Alapítvány alapítója és igazgatója, októbertől 1994 áprilisáig az EBRD igazgatóhelyettese, majd az év végéig az EBRD igazgatója Londonban. 1995–2000 között a Tulajdon Alapítvány, a Növekedéskutató Intézet igazgatója. Gazdasági miniszter 2000 januárjától 2002 májusáig, majd júniustól a Növekedéskutató Intézet igazgatója, s ezzel párhuzamosan 2003 októberétől a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány elnöke.



A javaslatokat decemberben öszszegzik. A Széchenyi-terv megalkotói által nemrég elindított Gazdasági konzultációban a vállalkozók és a polgárok által megfogalmazott javaslatok leginkább adózási, adócsökkentési, munkahely-teremtési kérdésekről, valamint a bürokrácia felszámolásáról szólnak. A www.gazdasagikonzultacio.hu internetes oldalon az adatokat, elemzéseket hetente frissítik, s indítanak újabb rovatokat. A konzultáció tapasztalatait, eredményeit pedig december végén összegzik, s készítik el végleges javaslataikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.