Telítettek a szállítókapacitások Európa-szerte, s ez befolyásolja a hazai termelésű intervenciós és szabadpiaci gabona kiszállítását. Hiába kötöttek jelentős üzleteket a kereskedők és termelők még a nyáron, szállítási nehézségek akadályozzák a gabonaexportot: a Duna alacsony vízállása és a vasúti teherkocsik hiánya miatt a Mahart Duna Cargo Kft., valamint a MÁV Rt. együttesen alig több mint százezer tonna gabonát tud kiszállítani az országból havonta. Mint azt Pótsa Zsófia, a Magyar Gabonaszövetség főtitkára közölte, idén a január és augusztus közötti időszakban kétmillió tonnát lehetett kiszállítani, ugyanakkor tavalyról 3,9 millió tonna intervenciós gabona exportjára lenne lehetőség. Ráadásul az utóbbi időszakban a szállítási kapacitások csökkenése miatt a fuvarköltségek is emelkedtek. A szakember szerint a magyar gabona zökkenőmentes exportjához vasúton akár 2006-ban havi 200 ezer tonna kiszállítására lenne szükség, ugyanígy fontos lenne a dunai vízi utak mélyítése, de legalább a gázlók megszüntetése. A vasúti szállítás kapacitásnövelése nem jelentene nagy újdonságot, hiszen például 1990-ben havonta 300 ezer tonna gabonát fuvarozott a MÁV.
A vasúttársaság árufuvarozási üzletága viszont kocsihiánnyal küzd, nem beszélve arról, hogy az idei kedvező gabonatermés miatt nehéz és drága az eszközbérlés. Értesüléseink szerint a problémát tetézi, hogy a raktárkapacitások szűkössége miatt nemzetközi szinten az is jellemző, hogy a vasúti kocsikban tárolják a gabonát. A szállítási igények kielégítéséhez 1600-1700 vagonra lenne szükség, ezzel szemben a MÁV-nak 850 teherkocsi áll rendelkezésére. Problémát jelent a kocsik fordulási ideje is, Olaszországban akár több hetet is tartózkodik egy szerelvény, amíg visszajut hazánkba. Kovács Imre, a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának igazgatója lapunkkal azt közölte, hogy a kocsihiány csökkentése érdekében elsősorban a rövidebb útvonalakon – Fiume, Trieszt – vállalnak fuvart. A Trenitáliával abban állapodtak meg, hogy az Olaszországba közlekedő gabonaszállító kocsik az eddiginél lényegesen rövidebb időn belül érkeznek vissza, emellett az olasz társaság a MÁV rendelkezésére bocsát vasúti kocsikat. A vasúttársaság kétszáz-kétszáz vasúti kocsit bérel a francia és a szlovák vasutaktól.
A Mahart Duna Cargónak 120 ezer tonna hordképességű flotta áll rendelkezésére, ám havonta 45-50 ezer tonna gabonát tudnak kivinni az országból. A normális terheléshez képest ugyanis 30-35 százalékkal kevesebb árut tudnak berakodni – közölte Litvai János ügyvezető igazgató. Az Al-Dunán elsősorban Dunaföldvár környékén okoznak nehézséget a gázlók, ugyanígy az osztrák szakaszokon és a Rajnán is alacsony a vízállás.
Nagyobb árumennyiség. Az idei első három negyedévben a szállítási ágazatokhoz tartozó hazai vállalkozások 6 százalékkal több árutömeget szállítottak, mint az előző év első kilenc hónapjában, az árutonna/kilométerben számított teljesítmény 16 százalékkal emelkedett – közölte tegnap a KSH.

Erre mindenkinek figyelnie kell! Vörös riasztást adott ki a Gmail