Gond a gabona kiszállítása

Szállítási nehézségek akadályozzák a magyar gabona exportját, így még a tavaly eladott termény egy részét is raktárakban tárolják a termelők. A két legnagyobb fuvarozó, a MÁV és a Mahart együttes kapacitása alig haladja meg a 100 ezer tonnát havonta, viszont csak intervenciós tavalyi gabonából 3,9 millió tonnát lehet exportálni.

Putsay Gábor
2005. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Telítettek a szállítókapacitások Európa-szerte, s ez befolyásolja a hazai termelésű intervenciós és szabadpiaci gabona kiszállítását. Hiába kötöttek jelentős üzleteket a kereskedők és termelők még a nyáron, szállítási nehézségek akadályozzák a gabonaexportot: a Duna alacsony vízállása és a vasúti teherkocsik hiánya miatt a Mahart Duna Cargo Kft., valamint a MÁV Rt. együttesen alig több mint százezer tonna gabonát tud kiszállítani az országból havonta. Mint azt Pótsa Zsófia, a Magyar Gabonaszövetség főtitkára közölte, idén a január és augusztus közötti időszakban kétmillió tonnát lehetett kiszállítani, ugyanakkor tavalyról 3,9 millió tonna intervenciós gabona exportjára lenne lehetőség. Ráadásul az utóbbi időszakban a szállítási kapacitások csökkenése miatt a fuvarköltségek is emelkedtek. A szakember szerint a magyar gabona zökkenőmentes exportjához vasúton akár 2006-ban havi 200 ezer tonna kiszállítására lenne szükség, ugyanígy fontos lenne a dunai vízi utak mélyítése, de legalább a gázlók megszüntetése. A vasúti szállítás kapacitásnövelése nem jelentene nagy újdonságot, hiszen például 1990-ben havonta 300 ezer tonna gabonát fuvarozott a MÁV.
A vasúttársaság árufuvarozási üzletága viszont kocsihiánnyal küzd, nem beszélve arról, hogy az idei kedvező gabonatermés miatt nehéz és drága az eszközbérlés. Értesüléseink szerint a problémát tetézi, hogy a raktárkapacitások szűkössége miatt nemzetközi szinten az is jellemző, hogy a vasúti kocsikban tárolják a gabonát. A szállítási igények kielégítéséhez 1600-1700 vagonra lenne szükség, ezzel szemben a MÁV-nak 850 teherkocsi áll rendelkezésére. Problémát jelent a kocsik fordulási ideje is, Olaszországban akár több hetet is tartózkodik egy szerelvény, amíg visszajut hazánkba. Kovács Imre, a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának igazgatója lapunkkal azt közölte, hogy a kocsihiány csökkentése érdekében elsősorban a rövidebb útvonalakon – Fiume, Trieszt – vállalnak fuvart. A Trenitáliával abban állapodtak meg, hogy az Olaszországba közlekedő gabonaszállító kocsik az eddiginél lényegesen rövidebb időn belül érkeznek vissza, emellett az olasz társaság a MÁV rendelkezésére bocsát vasúti kocsikat. A vasúttársaság kétszáz-kétszáz vasúti kocsit bérel a francia és a szlovák vasutaktól.
A Mahart Duna Cargónak 120 ezer tonna hordképességű flotta áll rendelkezésére, ám havonta 45-50 ezer tonna gabonát tudnak kivinni az országból. A normális terheléshez képest ugyanis 30-35 százalékkal kevesebb árut tudnak berakodni – közölte Litvai János ügyvezető igazgató. Az Al-Dunán elsősorban Dunaföldvár környékén okoznak nehézséget a gázlók, ugyanígy az osztrák szakaszokon és a Rajnán is alacsony a vízállás.

Nagyobb árumennyiség. Az idei első három negyedévben a szállítási ágazatokhoz tartozó hazai vállalkozások 6 százalékkal több árutömeget szállítottak, mint az előző év első kilenc hónapjában, az árutonna/kilométerben számított teljesítmény 16 százalékkal emelkedett – közölte tegnap a KSH.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.