Hátország

Bár a kínai haderőről világszerte mindenkinek a tömeg jut eszébe, ez a hiedelem napjainkban már nem fedi a valóságot. A jövőt tekintve pedig nyilvánvaló, hogy a minőség megjelenésével a pekingi diplomácia egyre nagyobb kísértést érez arra, hogy újdonsült katonai képességeit külpolitikai céljai eléréséhez vesse latba.

2005. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha valahol, hát az Egyesült Államokban aggodalommal követik a kommunista Kínában végbemenő katonai fejlesztéseket, azt, hogy a fejlett technológia egyre nagyobb teret hódít a hatalmas ország védelmi szférájában. A Pentagonban a fenyegetettségelemzés sokkal inkább egy-egy ország valós katonai képességeinek megítélésén nyugszik, mint szándékainak figyelembevételén, így az utóbbi időszak Kínára vonatkozó kijelentései javarészt nem abból fakadtak, hogy Peking – szokásához híven – harcias nyilatkozatokat tett Tajvant és Japánt illetően. Mielőtt Donald Rumsfeld védelmi miniszter a potenciálisan ellenséges, de mindenképpen rivális országba utazott volna, többször hangsúlyozta aggodalmait, amelyek központjában a megerősített, illetve újonnan létrehozott kínai katonai képességek álltak. „Mire akarja mindezeket használni Kína, ha senki sem fenyegeti?” – tette fel a kérdést az amerikai védelmi ügyek irányítója, ismét csak arra világítva rá, hogy Washingtonban nem az a kérdés, hogy „mit akarsz”, hanem az, hogy „képes vagy-e rá”.
Kína egyre több olyan teljesítményre képes, ami korábban fel sem merülhetett. A kínai társadalmat is mélyen érintő globalizáció és a technológiai felzárkózás miatt a védelmi szféra is megnyílt, még ha erre a nyitásra, annak spontán volta miatt, Pekingnek nincs is mindig közvetlen ráhatása. A digitális fényképezőgép és az internet, a központi kormányzat erőfeszítései ellenére, segítettek abban, hogy a világ – akár nem hivatalos módon is – bepillantást nyerjen a katonai fejlesztésekbe, míg más esetben éppen maga Peking áll az újabb és újabb technológiákat felvonultató katonai eszközökről szóló hírek nyilvánossá tétele mögött, a nagyobb hitelesség kedvéért gyakran kiszivárogtatásnak álcázva. A kínai katonai fejlődés külső ellenőrzésének indirekt módszere az amerikai reakciók figyelésében rejlik. A különböző kategóriájú ballisztikus rakéták elleni védelem fejlesztése sokszor a kínai képességeket tükrözi, mint ahogy az amerikai flotta vagy légierő modernizációs erőfeszítései is. A Pentagon – bár deklaráltan az úgynevezett aszimmetrikus fenyegetésekre koncentrál – súlyos dollármilliárdokat költ olyan fegyverrendszerekre is, amelyeknek feladatai – a mai technológiai szinten – a hidegháborús környezetre emlékeztetnek, azaz egy másik nagyhatalommal való összecsapás viszonyaira. Bár Washingtonban – már csak a ma aktív döntéshozók múltjára való tekintettel is – nem hagyják figyelmen kívül a stabilizálódó Oroszország katonai-ipari lépéseit sem, egyértelmű, hogy rövid és középtávon Kína rendelkezik olyan a gazdasági háttérrel, amellyel kiterjedten finanszírozhatja az Egyesült Államokra és érdekeire fenyegetést jelentő katonai képességek megteremtését. Mi tagadás, az orosz és a kínai fenyegetés között van némi politikai, de inkább haditechnikai összefüggés. Moszkva az elmúlt másfél évtizedben ugyanis részben azzal tudta megoldani katonai-ipari komplexumának (beleértve az értékes kutatás-fejlesztési bázisokat) túlélését, hogy kritikus technológiákat exportált Kínába. Ma javarészt ezek a haditechnikai eszközök okoznak fejtörést Washingtonnak, a korábban (1989 júniusa, tehát a Tienanmen téri vérengzés előtt) Kínába jutott és önállóan továbbfejlesztett amerikai és nyugat-európai technológiák mellett, hogy a kérdéskör legellentmondásosabb szereplőit, az izraelieket ne is említsük.
De miről is van szó? Míg korábban egy esetlegesen Tajvan megvédésére induló amerikai seregnek az jelentett problémát, hogy a több ezer elavult kínai támadó repülőgép közül egy se csúszhasson át a védernyőn, addig ma már azzal is számolni kell, hogy minőségi elemekkel tűzdelik meg ezt a tömeget. Ha a kínai J–6-osok és J–7-esek (a szovjet MIG–19 és MIG–21 kínai kópiái) „csordáit” néhány tucat SZU–27-es vagy SZU–30-as kíséri, az amerikaiaknak már más harcászatot kell alkalmazniuk, s a saját veszteségek törvényszerű növekedésének elkerülése végett új technológiák bevezetésére kényszerülnek. A helyzetet tovább rontja a javarészt izraeli fejlesztésű J–10-es vadászgép megjelenése, amelynek elterjedése akár néhány éven belül várható a kínai vadászrepülő-ezredeknél. Az új repülőgépek mellett a csendes (hagyományos és nukleáris hajtású) tengeralattjárók megjelenése, újabb, nagy pontosságú és alacsony sebezhetőségű rakéták bevezetése, a rádióelektronikai harc alkalmazása nagy fenyegetést jelent a térségben megjelenő amerikai repülőgép-hordozó harci kötelékre nézve.
Stratégiai szinten sem jobb a helyzet, s az itt jelentkező kínai eredmények vannak talán a legnagyobb hatással a pekingi diplomácia mozgásterének bővítésére, az elrettentési képesség megteremtése révén. A nukleáris erőkről van szó, és arról, hogy ezek miként mérhetnek csapást magára az Egyesült Államokra. Ezek közül a nukleáris meghajtású rakétahordozó tengeralattjárók megjelenése a legveszélyesebb fejlemény. A hajók felderítése nehéz, s azok csendben közel lopózhatnak célpontjaikhoz, ahonnan rakétáikkal úgy mérhetnek csapást, hogy a védelemnek csak rendkívül kevés ideje marad a cselekvésre (a szárazföldi bázisú interkontinentális rakéták támadásával összehasonlítva). Az űr kínai meghódítása ugyanebbe a képbe illeszkedik, még akkor is, ha ez a fejlemény rövid távon főként az amerikai erők harcászati tevékenységét befolyásolhatja a kommunikációs, felderítő és navigációs (GPS) műholdjaikra leselkedő fenyegetés miatt. Ismét csak nem véletlen, hogy a Pentagon felélesztette az űrhadviselésre vonatkozó terveit, amelynek alaptétele, hogy a saját űreszközök védelmének fokozásával meg kell őrizni azt a dominanciát, amelyet az Egyesült Államok élvez a világűr katonai felhasználása terén. Nem kell lángésznek lenni ahhoz, hogy tudjuk, ezek a mondatok ma nem annyira Moszkvában, mint Pekingben rezonálnak.
Noha megfigyelők arra emlékeztetnek, hogy Kína sok tekintetben még mindig óriási hiányosságokkal küzd a nagyhatalmi ranghoz vezető úton, kétségtelen, hogy az ilyen irányú politikai ambíció nem hiányzik Pekingből. Amennyiben a gazdasági háttér támogatásával sikerül leküzdenie a gondokat, nem elképzelhetetlen, hogy hosszú távon sikerül elérnie stratégiai célját, azaz a hagyományos nagyhatalmak rovására kibővíteni a kínai mozgásteret. Ebből a szempontból Tajvan „átengedése” szimbolikus jelentőséggel bírna, a kommunista Kína új státusának elismerését jelentené.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.