Felszólítja a Fidesz a kormányt, hogy a költségvetési bizottság hétfői zárt ülésén – lehetőleg a zártkörű, egyfordulós pályázat aznapi beadási határideje előtt – mutassa be a Budapest Airport (BA) Rt. vagyonértékelését, mert szakértői becslések szerint a jelenlegi 400 milliárd forint körüli ajánlatokkal szemben a repülőtér értéke elérheti az 1400 milliárd forintot is – jelentette ki Rogán Antal, a Fidesz országgyűlési képviselője tegnapi sajtótájékoztatóján. A politikus példátlannak tartja, hogy a privatizációs pályázat szerint a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég vásárlója 75 évre szóló vagyonkezelői jogot kapna, hiszen a nemzetközi példák szerint máshol ugyanerre általában 25–40 éves futamidejű szerződéseket kötnek. A vagyonkezelői jog értékét egyes szakértők ezermilliárd forintra becsülik, már csak ezért is kíváncsi volna a Fidesz a vagyonértékelésre. Rogán szerint azzal számolva, hogy a következő években csupán a tavalyi 12,1 milliárd forintos nyereséget produkálja a cég, a részvények jelenlegi értéke a 286 milliárd forintot is elérheti. A részvények és a működéshez szükséges eszközök értéke pedig együttesen eléri a 400 milliárd forintot. Ha ehhez a vagyonkezelői jog értékét is hozzáadjuk, megkapjuk az 1400 milliárd forintot.
*
Rogán Antal elfogadhatatlannak nevezte a pénzügyminiszter magyarázatát, miszerint a környező országok légikikötőinek értékesítése magyarázná a privatizáció kényszerét. A képviselő szerint a nemzetközi példák ennek az ellenkezőjét bizonyítják: Hollandiában a Schipol Group, az Aeroports de Paris vagy a frankfurti Fraport AG mindeddig többségi állami vagy tartományi tulajdonban maradt. A varsói és a krakkói repülőtér 85 százaléka is állami tulajdonban van, a prágai száz százalékban, míg a bécsi 40 százaléka az államé, a fennmaradó rész pedig önkormányzati és befektetői tulajdon.
A Fidesz választ vár arra is: igaz-e, hogy a BA Rt. privatizációja során monopolhelyzetbe kerülhet a tulajdonos, és megtilthatja-e, hogy 150 kilométeres körzetben másik reptér létesüljön? Választ várnak arra is, hogy mit tartalmaz Kóka János gazdasági miniszter azon kijelentése, amelyben felszólította a MÁV-ot, hogy közpénzből építse meg a gyorsvasutat Budapest belvárosa és a Ferihegyi repülőtér között. Ez azért fontos, mivel a gyorsvasútnak a reptér privatizációs értékelésében is meg kellene jelennie.
Rogán Antal kárt okoz az országnak, elriasztja a befektetőket – reagált a fentiekre Podolák György, az MSZP képviselője. Természetesen van a BA Rt.-nek vagyonértékelése, de az nem nyilvános, a legszigorúbb üzleti adatok egyike – válaszolta kérdésünkre Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója. Arra a kérdésre, hogy a BA privatizációja során a tulajdonos megtilthatja-e, hogy 150 kilométeres körzetben másik reptér létesüljön, azt felelte: a nyilvános pályázati kiírásban ilyen kitétel nem szerepel.
Az osztrák konzervatív napilap, a Die Presse tegnapi számában foglalkozik a budapesti repülőtér magánosítására kiírt újabb pályázattal, mely a cikk szerint „elriasztja a befektetőket”. A brüsszeli, a római és a Sydneyben működő repülőtér üzemeltetője, a Macquarie Airports a lap szerint a szakszervezetek és a kormány egyeztetése körüli bizonytalanságok miatt vonta vissza a pályázatát.
Határozott idejű, három hónapos próbaidőre vonatkozó kikötést is tartalmazó szerződéseket köt a műszaki eszközkezelő, repülőgép-szerelő munkakörben foglalkoztatott dolgozóival az Airport Handling Kft., amely októberben átvette a földi kiszolgálást a Budapest Airport Rt.-től. A Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete szerint mindez ellentétes a BA Rt. és a hat helyi szakszervezet között szeptemberben létrejött, kollektív szerződés erejű megállapodással. A szakszervezet hangsúlyozza, hogy a munka törvénykönyve szerint a jogutódlással átvett dolgozók munkaviszonyát folyamatosnak kell tekinteni, nincs lehetőség újabb próbaidő kikötésére. Információink szerint az Airport Handling Kft.-nél kiszervezésre és elbocsátásra számíthatnak a takarítók. A társaság már eddig is többször kölcsönzött munkaerőt a B+N Kft.-től, amelyben a Malévtól korábban kiszervezett takarítókat foglalkoztatják minimálbéren. A tervek szerint februárban az Airport Handling Kft.-től is ide szerveznék ki a takarítókat, köztük lesznek olyanok, akikre elbocsátás vár.
Kóka nem tárgyal. Bár a gazdasági tárca elismerte, hogy tervezi a magyar légiforgalmi szolgálat, a HungaroControl (HC) átalakítását, melynek következtében költségvetési szervből magántársasággá válik, a szaktárca vezetője, Kóka János máig nem volt hajlandó találkozni a cég munkavállalóinak érdekképviseleteivel. Legutóbbi közös levelében a hat reprezentatív szakszervezet egyeztető tárgyalásokat kért a gazdasági minisztertől, ám november 5-én csak Dióssy Gábor államtitkár jelent meg – értesült lapunk. Az érdekvédők tőle sem kaptak a cég jövőjéről érdemi válaszokat, így a közel 700 munkavállaló körében egyre nagyobb a bizonytalanság. Értesüléseink szerint a HC átalakításáról készített második üzleti tervet is visszadobta a Pénzügyminisztérium, így már kétségessé vált, hogy még ebben a hónapban a kormány elé kerülhet az ügy. A szakszervezetek közül három sztrájkbizottságot hozott létre.

Magyar Péter visszalépése után közleményt adott ki a Női Sikernap szervezője