Jóval értéke alatt adnák el a repülőteret

Háromszor annyit is érhet a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég, mint amennyit a privatizációra jelentkezők kínálnak érte – állapította meg tegnap Rogán Antal, a Fidesz képviselője. A párt ezért követeli a kormánytól a céggel kapcsolatos vagyonértékelés bemutatását.

Bákonyi Ádám
2005. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felszólítja a Fidesz a kormányt, hogy a költségvetési bizottság hétfői zárt ülésén – lehetőleg a zártkörű, egyfordulós pályázat aznapi beadási határideje előtt – mutassa be a Budapest Airport (BA) Rt. vagyonértékelését, mert szakértői becslések szerint a jelenlegi 400 milliárd forint körüli ajánlatokkal szemben a repülőtér értéke elérheti az 1400 milliárd forintot is – jelentette ki Rogán Antal, a Fidesz országgyűlési képviselője tegnapi sajtótájékoztatóján. A politikus példátlannak tartja, hogy a privatizációs pályázat szerint a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég vásárlója 75 évre szóló vagyonkezelői jogot kapna, hiszen a nemzetközi példák szerint máshol ugyanerre általában 25–40 éves futamidejű szerződéseket kötnek. A vagyonkezelői jog értékét egyes szakértők ezermilliárd forintra becsülik, már csak ezért is kíváncsi volna a Fidesz a vagyonértékelésre. Rogán szerint azzal számolva, hogy a következő években csupán a tavalyi 12,1 milliárd forintos nyereséget produkálja a cég, a részvények jelenlegi értéke a 286 milliárd forintot is elérheti. A részvények és a működéshez szükséges eszközök értéke pedig együttesen eléri a 400 milliárd forintot. Ha ehhez a vagyonkezelői jog értékét is hozzáadjuk, megkapjuk az 1400 milliárd forintot.
*
Rogán Antal elfogadhatatlannak nevezte a pénzügyminiszter magyarázatát, miszerint a környező országok légikikötőinek értékesítése magyarázná a privatizáció kényszerét. A képviselő szerint a nemzetközi példák ennek az ellenkezőjét bizonyítják: Hollandiában a Schipol Group, az Aeroports de Paris vagy a frankfurti Fraport AG mindeddig többségi állami vagy tartományi tulajdonban maradt. A varsói és a krakkói repülőtér 85 százaléka is állami tulajdonban van, a prágai száz százalékban, míg a bécsi 40 százaléka az államé, a fennmaradó rész pedig önkormányzati és befektetői tulajdon.
A Fidesz választ vár arra is: igaz-e, hogy a BA Rt. privatizációja során monopolhelyzetbe kerülhet a tulajdonos, és megtilthatja-e, hogy 150 kilométeres körzetben másik reptér létesüljön? Választ várnak arra is, hogy mit tartalmaz Kóka János gazdasági miniszter azon kijelentése, amelyben felszólította a MÁV-ot, hogy közpénzből építse meg a gyorsvasutat Budapest belvárosa és a Ferihegyi repülőtér között. Ez azért fontos, mivel a gyorsvasútnak a reptér privatizációs értékelésében is meg kellene jelennie.
Rogán Antal kárt okoz az országnak, elriasztja a befektetőket – reagált a fentiekre Podolák György, az MSZP képviselője. Természetesen van a BA Rt.-nek vagyonértékelése, de az nem nyilvános, a legszigorúbb üzleti adatok egyike – válaszolta kérdésünkre Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója. Arra a kérdésre, hogy a BA privatizációja során a tulajdonos megtilthatja-e, hogy 150 kilométeres körzetben másik reptér létesüljön, azt felelte: a nyilvános pályázati kiírásban ilyen kitétel nem szerepel.
Az osztrák konzervatív napilap, a Die Presse tegnapi számában foglalkozik a budapesti repülőtér magánosítására kiírt újabb pályázattal, mely a cikk szerint „elriasztja a befektetőket”. A brüsszeli, a római és a Sydneyben működő repülőtér üzemeltetője, a Macquarie Airports a lap szerint a szakszervezetek és a kormány egyeztetése körüli bizonytalanságok miatt vonta vissza a pályázatát.
Határozott idejű, három hónapos próbaidőre vonatkozó kikötést is tartalmazó szerződéseket köt a műszaki eszközkezelő, repülőgép-szerelő munkakörben foglalkoztatott dolgozóival az Airport Handling Kft., amely októberben átvette a földi kiszolgálást a Budapest Airport Rt.-től. A Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete szerint mindez ellentétes a BA Rt. és a hat helyi szakszervezet között szeptemberben létrejött, kollektív szerződés erejű megállapodással. A szakszervezet hangsúlyozza, hogy a munka törvénykönyve szerint a jogutódlással átvett dolgozók munkaviszonyát folyamatosnak kell tekinteni, nincs lehetőség újabb próbaidő kikötésére. Információink szerint az Airport Handling Kft.-nél kiszervezésre és elbocsátásra számíthatnak a takarítók. A társaság már eddig is többször kölcsönzött munkaerőt a B+N Kft.-től, amelyben a Malévtól korábban kiszervezett takarítókat foglalkoztatják minimálbéren. A tervek szerint februárban az Airport Handling Kft.-től is ide szerveznék ki a takarítókat, köztük lesznek olyanok, akikre elbocsátás vár.

Kóka nem tárgyal. Bár a gazdasági tárca elismerte, hogy tervezi a magyar légiforgalmi szolgálat, a HungaroControl (HC) átalakítását, melynek következtében költségvetési szervből magántársasággá válik, a szaktárca vezetője, Kóka János máig nem volt hajlandó találkozni a cég munkavállalóinak érdekképviseleteivel. Legutóbbi közös levelében a hat reprezentatív szakszervezet egyeztető tárgyalásokat kért a gazdasági minisztertől, ám november 5-én csak Dióssy Gábor államtitkár jelent meg – értesült lapunk. Az érdekvédők tőle sem kaptak a cég jövőjéről érdemi válaszokat, így a közel 700 munkavállaló körében egyre nagyobb a bizonytalanság. Értesüléseink szerint a HC átalakításáról készített második üzleti tervet is visszadobta a Pénzügyminisztérium, így már kétségessé vált, hogy még ebben a hónapban a kormány elé kerülhet az ügy. A szakszervezetek közül három sztrájkbizottságot hozott létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.