Kultúra: No future?

Haklik Norbert
2005. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minket nem a zene érdekel, hanem a káosz – nyilatkozta valaha, a múlt század utolsó negyedének hajnalán Johnny Rotten, a Sex Pistols énekese, valamint a punkmozgalom emblematikus figurája. A punk porrá zúzta az addigi struktúrákat, s aztán újabbat, működőképesebbet hozott létre, és máig tartó hatással forradalmasította a könnyűzenét. S persze hamarosan megkomolyodtak az irányzat legjobbjai – a legkülönfélébb stílusokkal gazdagították zenéjük eszköztárát, így lépvén tovább azokon a kereteken, amelyeket híres szlogenjükkel kezdetben ekképpen határoztak meg: No future! – azaz: Nincs jövő.
Olybá tűnik mostanság, hogy Bozóki András kulturális miniszter – a vidéki könnyűzenei együttesek kitörését segíteni hivatott PANKKK-mozgalom atyja – leragadt valahol 1976 táján. Ugyanis – akárcsak akkoriban a nagy elődöket – mintha őt is csupán a káosz érdekelné miniszteri ténykedése során. Persze megválasztása remek húzás volt Gyurcsány Ferenc részéről – gondolta, majd jól felboszszantja Orbán Viktorékat azzal, hogy az egykori Fidesz-alapítót kínálja meg bársonyszékkel a kabinetben. Csakhogy a kultúra jóval fontosabb egy nemzet életében annál, hogy bárki is feláldozza a botránypolitizálás oltárán.
Széchenyi István óta minden, a kultúra sorsát rendezni hivatott közszereplő tudta ezt. Tudta Klebelsberg Kunó, de tudták ezt a Rákosi- és a Kádár-korszak miniszterei is, amikor oly nagy figyelemmel határozták meg, mely alkotóknak és műveknek legyen részük tiltásban, megtűrtségben vagy támogatásban. S láss csodát: még a legzordabb időkben is komoly művészi teljesítmények jöttek létre, már ha az alkotót szóhoz – azaz megjelenési vagy forgatási lehetőséghez – hagyták jutni. Ráadásul minden mai tollforgató visszasírja – ha mást nem is – azokat a példányszámokat, amelyekben akkortájt egy-egy könyv megjelenhetett. Igaz, hogy ebben az állami hátszélnek is komoly szerepe volt, de mégis: a diktatórikus kultúrpolitika sem feledkezett meg arról, hogy a kultúra stratégiai ágazat, még ha saját politikai céljaikra próbálta is azt felhasználni.
Mit tesz ezzel szemben Bozóki András, Klebelsbergék korunkbeli utódja? Infantilis módon játssza a vagányt a Sziget színpadán, papírkarton gitárral a kezében, Kóka miniszter társaságában, vagy éppenséggel a megasztárok dicsőségének fénykörében illegeti magát – ami nem mellékesen azt a kérdést is felveti, vajh’ miként egyeztethető össze a miniszterség egy üzleti alapon működő, kereskedelmi tévécsatorna reklámemberének szerepével.
A magyar kultúra pedig mindeközben rohamléptekkel halad a totális káosz és az összeomlás felé. A kultúrára jutó költségvetés évről évre kevesebb, ráadásul csaknem 27 milliárdos maradványképzési kötelezettség is sújtja a területet – és amikor a büdzséből működő kulturális intézmények ezt szóvá teszik, mindössze anynyit kapnak válaszként a tárcától, hogy vegyenek fel kölcsönt, aztán a minisztérium egyszer majd visszafizeti helyettük. (Nem mellékesen: miből fizeti vissza? A jövő évi költségvetésből? Nem ezt nevezik adósságcsapdának?)
Bozóki András miniszter tisztességről, esélyről és alternatíváról beszél, miközben kulturális életünk nagy múlttal és sikerekkel büszkélkedő szereplői sorra ellehetetlenülnek. A kultúra fura ura közbotrányt okoz az Operaház új vezetőségének kinevezésével – a nem kevésbé alkalmatlan Görgey Gáborban legalább volt annyi gerinc, hogy hasonló esetekben kénytelen-kelletlen visszavonta döntését –, szinte hetente kapja a művészeti szervezetektől az egyszerre felháborodott és elkeseredett, segélykiáltásnak is beillő nyílt leveleket, és nyilatkozataiban egyre gyakrabban szólal meg elfojtott énje. Ha a Szigeten a léggitározás jótékony hatásaként eluralkodik elméjén az eufória, rögvest bejelenti, hogy amennyiben jövőre is a posztján marad, a tárca nevéből eltünteti a „nemzeti” és az „örökség” szavakat, aztán sértődött kisfiúként hánytorgatja fel, hogy ezt némelyek a nemzetre történő rárontásként értelmezik, mintha nem tudna arról: az Európai Unió kulturális diskurzusában a nemzeti kulturális örökség megbonthatatlan egységet képez, mint azt több régebbi tagország szaktárcájának, valamint számtalan kulturális intézményüknek az elnevezése is bizonyítja.
Eközben – míg a miniszter a Hit Gyülekezetébe is ellátogat, csak hogy tudjuk, mik a prioritások – az 1853-ban alapított Budapesti Filharmóniai Társaság a tavalyi 50 millió helyett mindössze 12 milliót kap éves működésére, s a fennmaradó összeget kompenzáció révén kénytelen pótolni, és a könyvtárak működtetésére szánt támogatásból sem jut pénz az állománybővítésre. Magyarán ha valaki majd évtizedek múltán ellátogat közkönyvtárainkba, és annak próbálna utánajárni, mi történt a magyar irodalomban 2005 tájékán, alig talál majd olyan könyvet, amibe belelapozhatna…
Ezalatt csaknem százmillió jut a könnyűzenei együttesek támogatására – mintha a terület nem működne már a rendszerváltozás óta üzleti alapon –, és ötszázmilliót tapsolnak el A Nagy Könyvre, hogy ország-világ megtudhassa: a magyar olvasók körében az Egri csillagok meg A Pál utcai fiúk a legnépszerűbb. Az egyik államtitkárnak gyorsan bérel a tárca egy hétmilliós gépkocsit – pedig már van egy szolgálati autója –, miközben némely irodalmi lapok ennek az összegnek mindössze a töredékét kapják éves működésükre állami támogatásként.
Persze hazudnánk, ha azt állítanánk: nem történnek stratégiai lépések a kulturális tárca részéről. Dehogynem: rohamléptekkel folyik a Nemzeti Kulturális Alapprogram (NKA) viszszaalakítása Nemzeti Kulturális Alappá – a szómágia mögött pedig sokak szerint az a törekvés rejlik, hogy a kultúrafinanszírozás legfőbb szereplőjeként működő intézmény egy esetleges kormányváltást követően is megőrizhesse a jelenlegi kurzus által létrehozott struktúrát és működési gyakorlatot. Az már csak hab a tortán, hogy a szakkollégiumok tizenkét kurátora közül ez idáig hatot nevezett ki a miniszter, míg hatot a szakmai szervezetek, azonban a jelenlegi tervezet szerint a döntnökök másik felét is a tárca vezetője választhatja meg, s a szakma szereplői csupán javaslatot tehetnek kilétükre. Olybá tűnik tehát: ha a szükség úgy diktálja, a káosz szépen megfér a központosítási törekvésekkel, valamint az NKA végrehajtó szervvé alakításával. Az alapprogram eközben mindössze 120 milliót fordít az irodalmi folyóiratok támogatására, s a fennmaradó összeget a jövő évi keret terhére pótolja – mindeközben az intézmény vezetősége a kurátorok meghallgatása nélkül döntötte el, hogy a pályázók által kérvényezett támogatás nyolcvan százalékánál kevesebb összeget nem ítélhet meg a támogatásért folyamodó orgánumoknak a szakkollégium. Nemigen kell matematikai előképzettség ahhoz, hogy belássuk: ha a folyóirat-támogatási tortából hatalmi verdiktre csak vaskos szeleteket lehet kiporciózni, akkor bizony elkerülhetetlenül sokan maradnak éhesek. S hogy jövőre emiatt nagy múltú irodalmi lapok szűnhetnek meg pénz híján, az a jelek szerint kulturális életünk mindenhatói közül senkit nem érdekel.
Így állunk most. Ha a kulturális kormányzatot valóban csak a káoszteremtés érdekli, akkor kétségtelen: jó munkát végzett. S hogy a No future szlogen végül miként teljesedik be – Bozóki minisztersége, avagy a magyar kultúra előtt zárul be a jövőbe vezető út, az majd tavasszal, a szavazófülkékben dől el. Csak reménykedhetünk benne, hogy addigra nagybeteg kultúránk állapota nem válik visszafordíthatatlanná.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.