Moldovai példa

Tíz éve működik a Moldovai Köztársaság területén a gagauz területi autonómia, s ez a modell példaértékű lehet más országokban is – jelentette ki lapunknak adott interjújában Andrei Stratan moldovai külügyminiszter. Chisinau ugyanezt a megoldást ajánlja a Dnyeszteren túli területnek is. A nemrég Budapesten tárgyaló diplomata Románia és a Moldovai Köztársaság esetleges egyesülésével kapcsolatban elmondta, a két ország a nagy európai családban, azaz az unióban szeretne majd egymásra találni.

Pataky István
2005. 11. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Üzbegisztán kilépésével négy országból (Grúzia, Ukrajna, Azerbajdzsán, Moldova) álló, úgynevezett GUAM szervezet egyik fő feladata – elemzők szerint – a demokrácia exportja a posztszovjet térségben. Valóban megvan a recept a demokratizálódásra?
– Nehéz receptet adni minden egyes térségbeli országnak. A Moldovai Köztársaság is a maga útját járja. Ezt igazolják az idei parlamenti választások, amelyeket a megméretést monitorizáló szervezetek is demokratikusnak ítéltek meg. Ugyanez mondható el Grúziáról és Ukrajnáról. Ezen országok törekvései nyilvánvalók. Ami a GUAM-ot illeti – amelynek elnökségét jelenleg éppen Chisinau látja el –, egy nyitott, aktív regionális szervezetről van szó, amely reményeink szerint segít a közös problémák meghaladásában és az uniós integrációban.
– Mégis úgy tetszik, mintha a Moldovai Köztársaság az utóbbi időben közeledett volna Washingtonhoz. Moszkva ezzel párhuzamosan távolodott Chisinautól. Ezt jelzi, hogy az amerikaiak például jelen lesznek a Dnyeszteren túli területet érintő konfliktus rendezésekor is.
– Hadd pontosítsam az ön által mondottakat. Moldova nem közeledett és távolodott, maradt ott, ahol addig is volt. Az tény, és ezt értékeljük is, hogy a nemzetközi közösség a megfelelő súlyán kezeli, s nem csak moldovai belügynek tekinti a Dnyeszteren túli konfliktust. Nem szabad elfelejteni, hogy ennek a konfliktusnak az esetleges kiterjedése negatívan befolyásolhatja jó néhány EU-tagállam gazdasági és politikai érdekeit is. A rendezésben szerepet vállaló partnereink tisztában vannak azzal, hogy Moldova egyedül képtelen megoldani ezt a konfliktust. Nagyra értékeljük az Európai Unió és az Egyesült Államok aktivizálódását, támogatását annak érdekében, hogy a Moldovai Köztársaság egysége helyreálljon. A rendezési tárgyalásokon megfigyelőként vesz részt az EU és Washington, s fontosnak tartjuk azt is, hogy az unió szerepet vállal a Dnyeszteren túli terület mentén húzódó moldovai–ukrán határ ellenőrzésében (az Európai Unió Bánfi Ferenc rendőr dandártábornokot nevezte ki a Moldáv–Ukrán Határtámogató Misszió vezetőjének – a szerk.). Ezen a négyszáz kilométeres határszakaszon ugyanis de facto nincs moldovai ellenőrzés, így – a tiraszpoli vezetés hallgatólagos beleegyezésével – szabad teret kap a bűnözés, a fegyverkereskedelem. Ne felejtsük, a magát önkényesen köztársaságnak kikiáltó Dnyeszteren túli terület vezetői gyakorlatilag túszul ejtették azt a hatszázezer moldovai állampolgárt, aki azon az országrészen él.
– A megoldás érdekében nyilván egyfajta kompromisszumra van szükség. Mi az a maximum, ameddig Moldova elmegy a Dnyeszteren túli terület önrendelkezésének kérdésében?
– Kidolgozott tervünk van arról, hogyan képzeljük el a Dnyeszteren túli terület státusát a Moldovai Köztársaságon belül. Tíz éve létezik már egy területi autonómia Moldovában: Gagaúzia, amelyről elmondhatjuk, hogy nagyon hatékonyan működik. A gagaúz egyébként őslakos népcsoport ezen a területen, nincs anyaországa, és csak itt, a Moldovai Köztársaságban maradt meg önálló népként. Zavartalan az együttműködés a gagauz autonóm területtel. Gagaúzia nemcsak szociális, kulturális szempontból rendelkezik önállósággal, hanem gazdasági téren is. Ugyanezt ajánljuk a Dnyeszteren túli területnek, s ezt a tervet ellenszavazat nélkül fogadta el a chisinaui parlament. Most a tárgyalópartnereink válaszát várjuk az általunk javasolt elképzelésre.
– A világ keveset tud a gagauz autonómiáról. Mennyire széles körű önrendelkezésről van szó?
– Először is a gagauz önrendelkezést a moldovai alaptörvény is tartalmazza. 2004-ben módosították az ezt szabályozó törvény néhány passzusát, ezek bővítik az autonómia hatáskörét, s egyebek mellett pénzügyi önrendelkezésre is lehetőséget adnak. Ugyanakkor van úgy, hogy ez a terület nem tud megfelelő anyagi hátteret teremteni magának, így minden évben elkülönítünk egy bizonyos összeget a moldovai költségvetésből a gagauz autonómia fejlesztésére. El kell mondanom azt is, hogy ez az autonóm terület, annak lakossága lépést tart Moldovával, azonosak a célkitűzései. Nemrég ünnepeltük a gagauz önrendelkezés tizedik évfordulóját. Közösen jelentek meg az eseményen a gagauz és a chisinaui vezetők. Azt gondolom, hogy ez a modell példaértékű lehet más országokban is.
– Nyilván tudja, hogy Romániában is vannak autonómiatörekvések, ott a magyar közösség részéről. Példa lehet a moldovai modell?
– Románia – az összes régióját beleértve – mindent el kell kövessen annak érdekében, hogy teljesítse az uniós csatlakozás feltételeit. 2007-ben a magunk részéről is üdvözölni szeretnénk Bukarest csatlakozását az EU-hoz. Nem hiszem, hogy most területi felosztásokon kellene gondolkozni. Ezek a megoldások nem törvényszerűen járulnak hozzá egy ország fejlődéséhez.
– A kilencvenes évek elején még úgy tűnt, Románia és Moldova egyesülni szeretne. Aztán fokozatosan elhidegültek a kapcsolatok. Napirendre kerülhet még az egyesülés kérdése?
– Ma rendkívül pozitívak a kétoldalú kapcsolatok. Az ön kérdésére a két ország elnöke közösen adta meg a választ az idei év elején folytatott chisinaui találkozóján: Románia és Moldova az új európai családban szeretne egymásra találni.



Megvalósítatlan tervek Transznisztriára. Miközben a szakadár Dnyeszter menti köztársaságban gőzerővel folyik a december 11-én tartandó parlamenti választásokat megelőző kampány, mindeddig rendre kútba fulladtak a Transznisztria státusát rendezni hivatott tervek. Az 1997-ben az orosz Jevgenyij Primakov, 2003-ban Dmitrij Kozak, majd az idén az ukrán elnök, Viktor Juscsenko által kidolgozott stratégiák egyaránt két alapvető célt körvonalaztak: önálló politikai és adminisztratív hatalommal felruházni az egyetlen nemzetközi szervezet által el nem ismert területet, továbbá megtartani az ott állomásozó orosz katonai csapatokat és fegyverzetet. Eközben a Moldovai Köztársaság abban reménykedik, hogy Moszkva és az Európai Unió beleegyezésével vissza tudja csatolni területéhez Transznisztriát, viszont eme törekvésében nem kap elegendő támogatást a Kremltől. Terry Davis, az Európa Tanács főtitkára a napokban Bukarestben közölte, a testület álláspontja világos, a szakadár, nemzetközileg el nem ismert Dnyeszter menti állam a Moldovai Köztársaság szerves része, és az ET mindenben támogatja Moldova területi integritását. (R. Sz.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.