Részleges szabadságkorlátozás a börtön helyett

Hazánkban határozott jogalkotói törekvés, hogy a szabadságvesztés helyett másféle büntetést szabjanak ki a bíróságok a bűncselekmények elkövetőire. Ugyanakkor a Németországban a hetvenes évek közepén hasonló alapelven kidolgozott liberális büntetés-végrehajtási reform megbukott. Egyre több a bűnöző, hosszabb a kiszabott szabadságvesztések ideje, s mind kevesebb a kedvezmény. A börtönvilág „aranykorának” is vége.

Zsilka László
2005. 11. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezeket az embereket örökre be kell zárni, és a kulcsot eldobni – fakadt ki Gerhard Schröder még kancellárként, amikor hírét vette, hogy egy szabadlábra kerülő visszaeső bűnöző brutálisan meggyilkolt egy fiatal fiút. Ez az eset, majd a szaporodó erőszakos bűncselekményekről közölt részletes médiabeszámolók megdöbbentették a német közvéleményt. Ma már egyre többen követelik a büntetőpolitika szigorítását. Az 1976-ban hatályba lépő, liberális alapelveken nyugvó, a börtön elviselhetőségét megkönnyítő, a szabadságvesztést csak a végső esetben alkalmazó büntetés-végrehajtási törvény megbukott, illetve egyes rendelkezéseit a korábbinál jóval korlátozóbb jellegű paragrafusok váltják föl. Mindezt a német Friedrich Schwenger, a börtönlelkészek nemzetközi egyesületének elnöke mondta a Bűnelkövetés és büntetés a mai társadalomban című konferencia második napján, szombaton megtartott előadásában. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Justitia et Pax Bizottsága és más szervezetek által megrendezett fővárosi tanácskozás első napjáról lapunk szombati számában olvasható tudósítás.
A gazdasági fejlődés megtorpanása és a bűncselekmények számának drasztikus növekedése átformálta a jóléthez és biztonsághoz szokott német polgárok véleményét a bűnözőkkel szembeni állami fellépés mikéntjéről. A bírósági ítélkezési gyakorlat is megváltozott. Egyre több a bűnöző, hosszabb a kiszabott szabadságvesztések ideje, s mind kevesebb a kedvezmény. A börtönvilág „aranykorának” is vége. Egy németországi rabnak joga volt a cellájában rádiót és televíziót tartani, családtagjaival sűrűn beszélhetett, egyházi és civil szervezetek sokasága gondoskodott lelki és fizikai épüléséről. Egy ottani büntetőjogász szerint úgy éltek, mintha szállodában lennének. A munkanélküliség, a bevándorlás és a drog elterjedése, a sok visszaeső, a temérdek bűncselekmény azonban keresztülhúzta a jóléti korszak reformjogászainak számítását: nem lett kevesebb a bűn, sőt. Napjainkban a börtönök túlzsúfolttá váltak, a segítőkre és a szakszolgálatokra sem jut elég pénz. Anyagi megfontolásból csökkentik az őrszemélyzet létszámát is, a kevesebb foglárnak viszont több munkát kell elvégeznie, ezért türelmetlenné és idegessé váltak – osztotta meg tapasztalatait a konferencia résztvevőivel az evangélikus börtönlelkész. Mindez oda vezetett, hogy a német állam privatizálni fogja a fegyintézetek egy részét, mert költségvetési forrásból nem tud elegendő mennyiségű újat építeni és fenntartani.
A bűnelkövetőnek és a társadalomnak egyaránt az az érdeke, hogy a normaszegő egyén visszataláljon a szabálytisztelő közösséghez. A büntetés-végrehajtás és a megelőzés, a prevenció területén dolgozó szakemberek, egyháziak, állami tisztségviselők ezt a folyamatot reintegrációnak nevezik, és szükségességét nem vitatják, ám hogy miként valósuljon meg Magyarországon, arról már nincs egyetértés közöttük. Az utóbbi évek jogalkotása a szabadságvesztéssel járó büntetés háttérbe szorítására, illetve felváltására irányuló törekvéseket tükrözi. Az alternatív szankciók, a bűn útjáról elterelő ideiglenes joghátrányok bevezetéséhez nélkülözhetetlen volt a pártfogó felügyeleti szolgálat megújítása 2003-ban. Hatvani Erzsébet, az Igazságügyi Minisztérium szakhivatalának főigazgatója a pártfogói rendszer lényegét a kontroll és a támogatás együttes hatásában látja. Az elkövető nem szakad ki környezetéből, ha cselekménye miatt – például – közérdekű munkára ítélik, vagy elhalasztják vele szemben a vádemelést, netán egészségügyi kezelésre, önképzésre kötelezik. Ezeknek a szabályoknak a betartását a felügyelők ellenőrzik, hogy megakadályozzák a bűnismétlést.
A közösségben végrehajtott alternatív szankciók szabadságkorlátozással járnak, az elkövetőnek el kell viselnie a tiltásokat, és be kell tartania az előírásokat. Ugyanakkor az imént említett kör, valamint a börtönviseltek számára a pártfogó segítséget nyújthat a közösséghez való visszataláláshoz. A felügyelő szerepet kaphat már a büntetőeljárás bírósági szakaszában: véleményét meghallgatják, környezettanulmányt készíthet. Közreműködhet az elítéltek szabadulás előtti felkészítésében, valamint utógondozásukban. A civil szervezetek munkatársai és az egyházak lelkészei ebben a stádiumban kapcsolódhatnak be a leghatékonyabban a reintegráció folyamatába. Kérdéses viszont, hogy milyen eredménnyel alkalmazható az alternatív szankció azoknál a bűnelkövetőknél, akiknek nincs hová visszatalálniuk.



Börtönélet. Hazánkban egy szabadságvesztéssel sújtott elítélt átlagosan négy év és négy hónapot tölt el a büntetés-végrehajtási intézet valamely fokozatában. Az összes rab tíz százaléka nő. A fogvatartottak döntő többsége alacsony iskolai végzettségű, nem ritka közöttük az analfabéta. Rendszerint rossz fizikai és egészségi állapotban kerülnek be a fegyintézetbe, ahol az ingerszegény környezet és a bezártság miatt depresszióba esnek. A börtönlelkészek pasztorációs tevékenységét semmi nem pótolhatja körükben – mondta zárszóként Mayer Mihály pécsi megyés püspök, a Justitia et Pax Bizottság elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.