Repülőtéri privatizáció kérdőjelekkel

Ügyészségi vizsgálatok és perek sokasága vet árnyékot a Financial Times által az év reptéri kiárusításának nevezett ferihegyi privatizációra. Az elmúlt évek botrányait és pereit sorra véve jól nyomon követhető, hogy a biztos milliárdos bevételekkel és haszonnal rendelkező, ezért aranytojást tojó tyúknak is nevezett Budapest Airport Rt. folyamatosan a szocialista–szabad demokrata koalíció figyelmének középpontjában állt.

Szabó Eszter
2005. 12. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kellemetlen meglepetések érhetik még a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. új tulajdonosát, a társaság elmúlt években kitört botrányai és az ebből adódó perek közül ugyanis a legtöbbnek még nem került pont a végére. A vitatott ügyek sokaságából a legnagyobb perértéket kétségtelenül a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft. vitás kérdései jelentik, mivel korábban ez a cég kapta meg azt a használati jogot, amelyet most ismét el kíván adni a privatizációt lebonyolító ÁPV Rt.
A máig lezáratlan ügy – amellyel kapcsolatos perek értéke meghaladja immár a százmilliárd forintot – még a Horn-kormány idejére nyúlik vissza: a BA Rt. jogelődje, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) pályázatot írt ki a Ferihegy 2/A utasterminál felújítására, valamint a 2/B terminál megépítésére. A pályázatot a kanadai tulajdonú Airport Development Corporation (ADC) nyerte meg, aminek eredményeként az LRI és az ADC a Ferihegyi nemzetközi repülőtér üzemeltetésére létrehozta a FUF Kft.-t, az LRI pedig az új társaság részére 2010-ig átengedte a 2/A és 2/B terminálok használati és hasznosítási jogát. Már a társaság megalapítása is előre- vetítette a későbbi jogvitákat, hiszen a milliárdos beruházásra készülő FUF Kft. 66 százalékos LRI- és 34 százalékos ADC-tulajdoni hányaddal alakult meg, ám furcsa módon a tulajdonosok szavazati aránya ennek éppen a fordítottja volt. Az ügyletet akkor számos szakértő megkérdőjelezte, hiszen a szükséges fejlesztésekre a magyar félnek elegendő forrás állt volna rendelkezésére, az ADC bevonása így kérdéseket vetett fel. A fejlesztésekre végül a FUF 103 millió dollár hitelt vett fel, amelyhez az akkori kormány készfizető kezességet vállalt. Az erre vonatkozó szerződést Medgyessy Péter akkori pénzügyminiszter írta alá, jóllehet a Pénzügyminisztérium illetékes főosztályai nem támogatták a megállapodást, mondván: az a magyar államra nézve számos hátrányos feltételt tartalmaz. A szerződést illetően kérdéseket vetett fel az is, hogy a kontraktus aláírása után néhány perccel a kanadai cég átruházta kapott jogait egy ciprusi off-shore cégre. Az ügy körüli visszásságokat jelzi, hogy a magyar államnak hátrányos kontraktus részleteivel számos sajtóorgánum foglalkozott. A nyilvánosságra került információkon túl az ellentmondásokra 1998-ban a Rubicsek Sándor vezette Kormányzati Ellenőrzési Iroda is felhívta a figyelmet, megállapítva, hogy a megállapodás számos pontja kifejezetten előnytelen az államra nézve, s az ADC tényleges tőkebefektetéséhez képest aránytalanul részesedik a FUF Kft. hasznából.
A Ferihegyi repülőtér üzemeltetésének rejtélyes története az Orbán-kormány időszaka alatt vett fordulatot, a parlament ugyanis – éppen az előnytelen kitételek miatt – felmondta a vagyonkezelési szerződést, azaz visszaállamosította a repülőteret, kimondva: az LRI a továbbiakban nem engedheti át harmadik személynek az üzemeltetés jogát, az LRI jogutódja pedig a BA Rt. lesz. Annak ellenére, hogy Gansperger Gyula, a BA Rt. akkori vezérigazgatója többször is felajánlotta az ADC-vel történő korrekt elszámolást, a külföldi cég mégis úgy döntött: igazát bírósági úton keresi, s a Világbank mellett működő washingtoni választott bírósághoz fordul. A kereset elsősorban az üzemeltetésből származó elmaradt nyereségre és a hasznosítási jogok elvesztéséből származó károkra vonatkozott.
Az ügyben újabb fordulatot a Medgyessy-kabinet színre lépése hozott, a kormányváltás után ugyanis a BA Rt. vezetését azonnal lecserélték, s az igazgatóság új elnöke Apró Piroska, Gyurcsány Ferenc anyósa lett, akinek ajánlására a FUF-ügyben a Köves Clifford Chance ügyvédi iroda kapott megbízást a BA Rt. jogi képviseletére. Az ügyben jövőre várható ítélethirdetés, az állam által okozott kárt szakértők 20-40 milliárd forintra becsülik, ennyit nyerhet tehát az ADC, amennyiben a nemzetközi bíróság neki ad igazat a perben.
Ezzel azonban még távolról sincs lezárva a korábban eladott hasznosítási jog körüli hercehurca, idén ugyanis a FUF Magyarországon is pereket indított a BA Rt. ellen. Lapunk információi szerint összesen öt per van folyamatban, ezek összértéke meghaladja a 130 milliárd forintot. A követelések egy részének hátterében a FUF Kft. vitatott adófizetései állnak, mivel a cég mérlegében vagyonértékű jogként változatlanul szerepel a 2-es terminál üzemeltetése, a FUF Kft. ugyanis nem vezette ki a könyveléséből ezt a beruházást, miután korábban ezért fizetett, s a BA Rt. nem vásárolta meg tőle ezt a jogot. A perekről Mészáros Mónika, a FUF Kft. ügyvezetője nem kívánt nyilatkozni lapunknak, megbízható forrásokból azonban úgy értesültünk, hogy a BA Rt.-vel korábban lefolytatott egyeztetések nem jártak eredménnyel, ezért döntött a cég a keresetlevelek beadása mellett.
Apró Piroska elnökségének idejére nyúlik vissza az a vagyonkezelésiszerződés-módosítás, amely most a FUF-ügyön kívül még fejfájást okozhat a magánosításért felelős ÁPV Rt.-nek, az Apró-féle vezetés idején ugyanis a BA Rt. „elfelejtette” megfelelően bejegyeztetni a vagyonkezelési megállapodás törvény szerinti módosításait. Az ügyről szóló beadványt idén augusztus óta a Legfőbb Ügyészség vizsgálja, ám ha az ügyészek azt állapítják meg, hogy a Kincstári Vagyoni Igazgatóság és a BA Rt. közötti vagyonkezelési megállapodás érvénytelen, akkor ismét kérdésessé válik: vajon mit értékesít most az ÁPV Rt., milyen jogért kér cserébe több száz milliárd forintot, s egyáltalán törvényes-e a jelenlegi privatizáció.
Nem ez az egyetlen most folyó ügyészségi vizsgálat a reptéri ügyekben. Apró Piroska vezetése idején tárgyalta a BA Rt. az azóta botrányba fulladt szállítmányozási bázis tervét, amelynek ügyében a Fővárosi Főügyészség ebben a hónapban nyomozást indított. A mostani nyomozás előzménye, hogy egy magánszemély beadványban fordult az ügyészséghez, amelyben hűtlen kezelés megalapozott gyanúja miatt büntetőeljárás megindítását kezdeményezte a cargobázis szerződéskötése kapcsán. Az ügyészség által vizsgált tranzakcióról szóló megállapodást idén februárban írta alá Hárskuti János, a BA Rt. jelenlegi vezérigazgatója, ám a szerződést márciusban Draskovics Tibor akkori pénzügyminiszter megvétózta. A szállítmányozási bázishoz szükséges telek piaci értéknél kényegesen magasabb, 4,7 milliárd forintos vételára miatt kirobbant botrány után ellentmondó nyilatkozatok jelentek meg a BA Rt. és a megállapodást jóváhagyó ÁPV Rt. részéről, ám a kontraktus jóváhagyásáért a mai napig személyesen senki nem vállalta a felelősséget. Arról sem nyilatkozott semelyik fél, hogy a megkifogásolt szerződést miért kötötték meg úgy, hogy feltűnő értékaránytalanság miatt később ne lehessen megtámadni. A tranzakcióról egyébként utólag is beigazolódott, hogy az állam igencsak rosszul járt volna, ha teljesíti a szerződésben megjelölt kötelezettségeit, szeptemberben ugyanis kiderült: a reptér mellett közel száz hektár feletti uralmat biztosító ACC Kft. és CAD Rt.-ben a Leisztinger Tamás közvetett érdekeltségébe tartozó KNB-Fuente Kft. vásárolt többségi részesedést – mindössze kétmilliárd forintért, ez a vételár pedig kevesebb mint a fele annak az összegnek, amit a BA Rt. kínált húszhektárnyi földért.
Nem sokkal a telekbotrány kipattanása után újabb megbízás borzolta a kedélyeket a reptéren. Az ÁPV Rt. nem kevesebb mint nettó 624 millió forintért bízta meg a Credit Suisse First Boston (CSFB) céget azzal, hogy privatizációs tanácsokat adjon a BA Rt. magánosítását illetően. Az ügy érdekességét a magas megbízási díjon kívül az jelentette, hogy a tanácsadási pályázaton a második legkedvezőbb ajánlatot az a KPMG Tanácsadó Kft. adta, amely mindössze 290 millió forintért vállalta volna el ezt a feladatot. A tanácsadói munkával kapcsolatos kritikák elsősorban a magánosítási kiírásra vonatkoztak, mivel szeptemberben a Fővárosi Bíróság jogerősen is kimondta: az üzemi tanács jogának megsértése miatt a társaság privatizációs pályázata érvénytelen volt. E mulasztás miatt az ÁPV Rt.-nek végül újabb pályázatot kellett kiírnia.
Már javában tartott a reptéri magánosítás, amikor augusztusban a BA Rt. államtitoknak minősített, kétmilliárd forintról szóló beruházásról írt alá megállapodást a Strabag Rt.-vel egy gurulóút kivitelezésére. Az ügylet a BA Rt. döntéshozó testületeinek tagjaiban is kérdéseket vetett fel, hiszen a fejlesztésre a társaság eredetileg „csupán” 600 millió forintot szánt, sőt a beruházást végül egy másik fejlesztéssel vonták össze, amelynek ürügyén a reptér az egész tranzakciót államtitokká tudta minősíttetni. Titkosnak bizonyult a BA Rt. egy másik, még alá nem írt beszerzése is, államtitoknak minősítettek ugyanis egy több mint kétszázmillió forintos informatikai beszerzést, az úgynevezett AODB-rendszer megvásárlását. A nyertes pályázó az Eclipse Rt. lett, amelynek felügyelőbizottságában az a Tuller András dolgozik, aki a 4,7 milliárd forintos telekügyben már képviselte a BA Rt.-t.
A reptér legújabb vitatott ügyletét a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. megvásárlása, azaz a Malév Rt. üzemanyag-kiszolgálásának átvétele jelenti. A tranzakcióban vevőként szereplő BA Rt. felügyelőbizottsága információink szerint ezen a héten fenntartásokat fogalmazott meg a szerződés vételárával kapcsolatban, s a vételár megalapozottságának felelősségét áthárította a társaságot felügyelő ÁPV Rt.-re. Az ügylet azért különleges jelentőségű, mert a hétmilliárd forintos adásvétel jóváhagyása a privatizáció előtt álló légicég pénzügyi problémáinak enyhítését jelenti. Ha a vételárra rá is bólint majd az ÁPV Rt., a reptérnek újabb gonddal kell szembenéznie, a tartozások levonása után kifizetendő mintegy ötmilliárd forintot ugyanis elő kell teremtenie valahonnan, márpedig a szeptember végéig 9,4 milliárdos eredményt produkáló társaság nyereségét az ÁPV Rt. elvonja, a költségvetésnek ugyanis minden fillérre szüksége van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.