Semmis lehet a privatizáció

Úgy látszik, törvénysértésektől sem riad vissza a kormány, ez nemcsak a Budapest Airport (BA) Rt. eladása miatt több bírósági beadványt megfogalmazók, hanem az Állami Számvevőszék által az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. 2004. évi vagyongazdálkodást vizsgáló, BA Rt.-t érintő megállapításokból is kitűnik. Kiderült, a BA Rt. valóban rendelkezik vagyonkezelői szerződéssel, amelyet az ÁPV Rt. szóvivője lapunknak korábban is megerősített.

Munkatársunktól
2005. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyanakkor mindmáig hiába kérték az Országgyűlés költségvetési bizottságának ellenzéki képviselői, hogy azt, illetve az érvényes vagyonértékelést a pénzügyminiszter mutassa be nekik. Veres János azt a választ adta, hogy december 7-e, a BA Rt. privatizációs pályázatának lezárása után áll a bizottság rendelkezésére. Ám úgy tűnik, Tony Blair brit kormányfőt nem foglalkoztatták ezek az aggályok, hiszen magyarországi tartózkodása során nemcsak az uniós költségvetésről, hanem a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. privatizációs tenderéről is egyeztetett Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel. A Londonból is sugárzó amerikai Bloomberg televízió információi szerint a brit kormányfő meg szeretné győzni a magyar miniszterelnököt a BA Rt. British Airports Authoritynek (BAA) történő eladásáról. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. által meg nem erősített információ szerint a mostani pályázat során a BAA adta a legmagasabb árajánlatot a BA Rt.-re.
*
Ismert, a brit cégen kívül még két cég van versenyben: az esélyesebbnek tartott Hochtief és a harmadik helyen álló Fraport. Újabb hírek szerint a Magyar Nemzeti Bank tartalékait növeli majd a BA Rt. privatizálásából származó bevétel. A Reuters értesülése alapján így a bevételek nem gerjesztenek piaci forintkeresletet, az állam nem a piacon, hanem közvetlenül a jegybanknál váltja át a több mint négyszázmilliárd forintra becsült bevételt. Ez az összeg közvetlenül a tartalékokat növeli. A tender győztesét jövő hét szerda után hirdetik ki.
Ugyanakkor a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) keresetet nyújtott be a Fővárosi Bíróságra, kérve, hogy súlyos törvénysértések miatt függessze fel a BA Rt. részvényeinek privatizálására kiírt pályázatot.
Időközben megérkezett a beadvány a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetétől a Fővárosi Bíróságra – erősítette meg Wéber Edina, a Fővárosi Bíróság szóvivője.
Csorba Attila, a LDFSZ elnöke lapunknak úgy nyilatkozott: keresetükben elsődlegesen azt kérték, a bíróság nyilvánítsa semmisnek a 2002. december 28-án született vagyonkezelői szerződést, amely KVI és a BA Rt. között köttetett. Ebben rögzítik, hogy a magyar állam nevében a tulajdonosi jogokat a KVI gyakorolja, a vagyonkezelést pedig a BA Rt. végzi. A vagyonkezelői szerződést a KVI és a BA Rt. azzal a céllal kötötte, hogy a ferihegyi repteret üzemeltető társaság biztosítsa az általa kezelt kincstári vagyonnal történő szakszerű vagyongazdálkodást, a vagyon megőrzését, gyarapítását, az építményeire vonatkozó fenntartási követelmények teljesítését – a környezeti és természetvédelmi szempontokat is figyelembe véve – a BA Rt. alapító okiratában rögzített tevékenység folytatása során. Az érdekképviselet véleménye szerint a BA Rt. ilyen formán történő magánosítása pedig nem felel meg a szerződésben foglaltaknak. Ugyanennek betartását kérte számon az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a BA Rt. gazdálkodásának vizsgálatakor, amelynek során több szabálytalanságot is feltárt. Az ÁSZ jelentése megállapította, hogy rendezetlen a BA Rt. vagyonkezelési szerződése, vitatható a bérleti díjak szedésének jogossága, és zavarosak a területhasználati jogok. Az ÁSZ leszögezte, hogy a vagyonkezelési szerződés szerint „a szerződés tárgyát képező kincstári vagyon egy részének történt csak meg a vagyonértékelése… a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (a BA Rt. jogelődje – a szerk.) teljes kezelt vagyonának ismételt áttekintését, valamint a vagyon végleges értékelését követően a vagyonkezelési szerződést közös megegyezéssel módosítják, és a vagyonkezelői jog megszerzése és gyakorlása ellenértékének összegét 2003. július 30-ig pontosítják”. Ez azonban a mai napig nem történt meg. Az ÁSZ véleménye szerint a BA Rt. vagyonkezelési szerződésének rendezetlensége veszteségeket is eredményezett. A KVI és a BA Rt. e szerződésben rögzítette, hogy jogutódlás folytán a vagyonkezelői jog 2002. január 1-jén keletkezett, amelyet a 2002. december 28-án aláírt vagyonkezelési szerződéssel határozatlan ideig megerősítettek. A szerződés szerint a BA Rt. a vagyonkezelői jogát kizárólag a KVI előzetes írásbeli engedélyével ruházhatja csak át, amelyben ennek indokairól és módjáról is tájékoztatnia kell a KVI-t. Amenynyiben a vagyonkezelői jog esetleges átruházásáról szóló engedélyben foglalt feltételektől eltérnek, akkor azt a szerződést semmisnek kell tekinteni. Az LDFSZ kereseti kérelmében éppen arra az 58/2005. számú kormányrendeletre hivatkozik, amely az ilyen módon megkötött szerződés semmisségéről rendelkezik. A Magyar Nemzet értesülései szerint éppen az áll a KVI vezérigazgatója menesztésének felröppent híre mögött, hogy a szervezet vezetője be kívánja tartani ezt a kormányrendeletet, s nem hajlandó a törvénysértésére. Mindez azt jelenti: ez a kormányrendelet vonatkozik az ÁPV Rt.-re is, és a szakszervezet ennek alapján azt kérte a bíróságtól, hogy mint jogszabályba ütköző egyoldalú nyilatkozatot, nyilvánítsa semmissé a BA Rt. privatizációjára kiírt pályázati felhívást. A szakszervezet azzal érvel, hogy a közeljövőben döntés várható a BA Rt. többségi tulajdonának értékesítéséről, amely véleményük szerint a jelenleg is hatályban lévő vagyonkezelési szerződés többszörösen jogszabálysértő rendelkezései miatt a leendő új tulajdonos számára a vagyonkezelési szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítésének meghiúsulását eredményezhetik. Az ÁSZ jelentése is megállapítja, hogy „a nyereségesen működő, folyamatosan növekvő utasforgalmat lebonyolító BA Rt. értékesítésének előkészítése – fontos dokumentumok hiánya, a korábbi szerződések rendezetlensége, valamint az előd szervezettől (LRI) átvett ügyek lezáratlansága miatt bizonyos kockázatokat hordoz”, továbbá „az alapítás óta nincs elfogadható vagyonértéke a társaságnak”. Mindebből az következik a számvevőszék szerint, hogy a tervezett értékesítés olyan valószínűsíthetően viszszafordíthatatlan következményekkel járhat, amely egyrészt a magyar állam tulajdonát képező vagyonelemekben bekövetkező vagyonvesztéssel járhat, a fennálló jogi rendezetlenség miatt további jogvitákra adhat okot, amely ezzel közvetetten a szakszervezet által képviselt munkavállalók állását is veszélyeztetheti. Ezért az LDFSZ ideiglenes intézkedés iránti kérelmet terjesztett elő, amelynek keretében kéri a bíróságot, hogy kötelezze az ÁPV Rt.-t a BA Rt. értékesítésére kiírt privatizációs pályázat felfüggesztésére. A szakszervezet azt is kezdeményezte keresetében, hogy a bíróság tájékoztassa az ügyészséget, mert az keresetet indíthat a közérdekben okozott sérelem megszüntetése érdekében a szerződés semmisségének megállapítása iránt.
Az ÁSZ jelentése szerint megsértették a számviteli törvényt, s kiderült az is, hogy az ÁPV Rt. igazgatósága 2003 decemberében felkérte a felügyelőbizottságot, hogy a Ferihegyi Repülőtér 2B termináljának megépítésére, és a 2A termináljának átalakítására létrehozott Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft. által végzett beruházás megvalósítását és annak finanszírozási körülményeit vizsgálja meg. A felügyelőbizottság jelentésében közölte, hogy nem tudott eleget tenni a felkérésnek, mivel fontos dokumentumok hiánya miatt nem vált lehetővé tényfeltáró vizsgálat végrehajtása. Ezért a felügyelőbizottság csak egy tájékoztató részjelentés formájában tudta összeállítani a jelenlegi helyzetet is bemutató törvénytelen állapotokat, amelyben támaszkodott a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal és annak jogelődje által elvégzett 1998–99. évi vizsgálataira is. Az ÁSZ azt is megállapította, hogy a KVI és a BA Rt. közötti vagyonkezelési szerződést 2003. április 11-én egyoldalúan módosították. Emiatt jogilag bizonytalan helyzet állt elő, aminek következtében a FUF Kft. 2003 óta nem rendelkezik elfogadott éves beszámolóval. A 2002. gazdálkodási év eredménye után a tulajdonosokat megillető osztalék elvonására a könyvvizsgálói záradék kiadásának hiánya miatt nincs lehetőség. A vitatott helyzet megoldása érdekében sem a BA Rt., sem az ÁPV Rt. nem tette meg a szükséges intézkedéseket. Ezekre a megállapításokra is hivatkozott beadványában a szakszervezet, mivel álláspontjuk szerint azok az általuk is ismertetett jogszabálysértések tényét tételesen megerősítik. Ezért arra kérték a bíróságot, hogy a KVI-t és a BA Rt.-t kötelezze a 2002. december 28-án létrejött vagyonkezelési szerződés benyújtására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.