Magyar pályákon robog a svájci vasút bemutató motorvonata jövő hét csütörtökig; a négyrészes járműhöz hasonlóak 2007 márciusától közlekednek majd három elővárosi vasútvonalon. A MÁV Rt. idén augusztusban írt alá szerződést 30+30 Flirt motorvonat szállításáról a svájci Stadler Bussang AG-vel, ahhoz azonban, hogy a gyártás megkezdődjön, még a finanszírozási szerződést is meg kell kötnie a vasúttársaságnak. A vonatok finanszírozására pályázó pénzintézetek az első fordulóban jövő hét hétfőig tehetnek ajánlatot. A társaság 144,6 millió euró eszközfedezetű hitelt vesz fel a harminc jármű megvételéhez, ami annyit jelent, hogy ha a MÁV nem tudná törleszteni a kölcsönt, a motorvonatok a finanszírozó társaság vagy konzorcium tulajdonába kerülnek. Mint arról korábban beszámoltunk, a MÁV 14 év alatt fizetné viszsza a hitelt negyedéves törlesztőrészletekben, a vonatok karbantartását – erre 30 éves szerződést kötöttek a Stadlerrel, amit 10 év után lehet felbontani – saját működési forrásaiból fedezné. Az eredeti tervek szerint a MÁV jövő tavaszszal helyezte volna forgalomba a járműveket, ám mind a szállítás, mind pedig a finanszírozás esetében a tenderezési eljárás elhúzódott. A légkondicionálóval felszerelt esztétikus motorvonatok alacsony padlós beszállóhellyel, lépcsőmentes utastérrel és nagy gyorsítóképességgel rendelkeznek, így a Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Székesfehérvár és Budapest–Tatabánya közötti vonalakon mindenképpen minőségi változást jelentenek majd.
A járműveket szállító svájci cég Stadler Trains Magyarország Kft. néven új társaságot alapított, amelynek cégbejegyzése jelenleg folyamatban van. Az új társaság legfontosabb feladata lesz, hogy lobbizzon újabb megrendelések megszerzéséért, illetve ez a cég felügyeli a pusztaszabolcsi karbantartóbázis működését – nyilatkozta lapunknak Dunai Zoltán ügyvezető igazgató. Dunai ezt megelőzően a Stadler hazai partnerének, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nek volt a vezérigazgatója. A pusztaszabolcsi bázis 30–50 embernek ad munkát: itt látják el egyrészt a motorvonatok napi karbantartását, szerelését, tisztítását, továbbá a szállítói szerződés szerinti ötévenkénti nagyjavításukat is. A járművek rendelkezésre állása 95 százalékos, ami annyit jelent, hogy egyszerre legfeljebb két vonat tartózkodhat a forgalmi időszakban a műhelyben – közölte Dunai. A finanszírozási szerződés aláírása után a gyártóknak egy év áll rendelkezésükre ahhoz, hogy az első két járművet leszállítsák, a harmincadik pedig két éven belül áll forgalomba. A villamos motorvonatok tervezése megkezdődött, ugyanígy azoknak a főegységeknek a fejlesztése is folyamatban van, amelyek Magyarországon készülnek – mondta Dunai Zoltán. A MÁV-nak sok egyedi igénye volt, ami eltér a svájci szabványtól: így például a magyarországi motorvonatokon más lesz az ülések elrendezése, az ajtók padlószintje pedig a peronok miatt lejjebb kerül. A szállítási szerződés szerint az első tizenöt motorvonat Svájcban készül, a többi viszont a MÁV Északi Járműjavító Kft.-nél. Ezek esetében a főbb egységeket, így a futóművet, vontatómotorokat vagy a magyar fejlesztésű transzformátort itthon szerelik a motorvonatba. A hazai beszállítási hányad az induláskor húszszázalékos lesz, amikor viszont itthon készülnek a vonatok, a tervek szerint negyvenszázalékos arányban használnak fel magyar főegységeket és alkatrészeket.

Szijjártó Péter: nem hagyjuk, hogy a magyarokkal fizettessék meg Ukrajna esztelen támogatásának az árát