Stadler-vonat magyar pályán

Az elővárosi motorvonatokat szállító Stadler Rail AG saját céget alapított Magyarországon, amely elsősorban a MÁV számára szállítandó motorvonatok üzemelését és karbantartását felügyeli.

Putsay Gábor
2005. 12. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar pályákon robog a svájci vasút bemutató motorvonata jövő hét csütörtökig; a négyrészes járműhöz hasonlóak 2007 márciusától közlekednek majd három elővárosi vasútvonalon. A MÁV Rt. idén augusztusban írt alá szerződést 30+30 Flirt motorvonat szállításáról a svájci Stadler Bussang AG-vel, ahhoz azonban, hogy a gyártás megkezdődjön, még a finanszírozási szerződést is meg kell kötnie a vasúttársaságnak. A vonatok finanszírozására pályázó pénzintézetek az első fordulóban jövő hét hétfőig tehetnek ajánlatot. A társaság 144,6 millió euró eszközfedezetű hitelt vesz fel a harminc jármű megvételéhez, ami annyit jelent, hogy ha a MÁV nem tudná törleszteni a kölcsönt, a motorvonatok a finanszírozó társaság vagy konzorcium tulajdonába kerülnek. Mint arról korábban beszámoltunk, a MÁV 14 év alatt fizetné viszsza a hitelt negyedéves törlesztőrészletekben, a vonatok karbantartását – erre 30 éves szerződést kötöttek a Stadlerrel, amit 10 év után lehet felbontani – saját működési forrásaiból fedezné. Az eredeti tervek szerint a MÁV jövő tavaszszal helyezte volna forgalomba a járműveket, ám mind a szállítás, mind pedig a finanszírozás esetében a tenderezési eljárás elhúzódott. A légkondicionálóval felszerelt esztétikus motorvonatok alacsony padlós beszállóhellyel, lépcsőmentes utastérrel és nagy gyorsítóképességgel rendelkeznek, így a Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Székesfehérvár és Budapest–Tatabánya közötti vonalakon mindenképpen minőségi változást jelentenek majd.
A járműveket szállító svájci cég Stadler Trains Magyarország Kft. néven új társaságot alapított, amelynek cégbejegyzése jelenleg folyamatban van. Az új társaság legfontosabb feladata lesz, hogy lobbizzon újabb megrendelések megszerzéséért, illetve ez a cég felügyeli a pusztaszabolcsi karbantartóbázis működését – nyilatkozta lapunknak Dunai Zoltán ügyvezető igazgató. Dunai ezt megelőzően a Stadler hazai partnerének, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nek volt a vezérigazgatója. A pusztaszabolcsi bázis 30–50 embernek ad munkát: itt látják el egyrészt a motorvonatok napi karbantartását, szerelését, tisztítását, továbbá a szállítói szerződés szerinti ötévenkénti nagyjavításukat is. A járművek rendelkezésre állása 95 százalékos, ami annyit jelent, hogy egyszerre legfeljebb két vonat tartózkodhat a forgalmi időszakban a műhelyben – közölte Dunai. A finanszírozási szerződés aláírása után a gyártóknak egy év áll rendelkezésükre ahhoz, hogy az első két járművet leszállítsák, a harmincadik pedig két éven belül áll forgalomba. A villamos motorvonatok tervezése megkezdődött, ugyanígy azoknak a főegységeknek a fejlesztése is folyamatban van, amelyek Magyarországon készülnek – mondta Dunai Zoltán. A MÁV-nak sok egyedi igénye volt, ami eltér a svájci szabványtól: így például a magyarországi motorvonatokon más lesz az ülések elrendezése, az ajtók padlószintje pedig a peronok miatt lejjebb kerül. A szállítási szerződés szerint az első tizenöt motorvonat Svájcban készül, a többi viszont a MÁV Északi Járműjavító Kft.-nél. Ezek esetében a főbb egységeket, így a futóművet, vontatómotorokat vagy a magyar fejlesztésű transzformátort itthon szerelik a motorvonatba. A hazai beszállítási hányad az induláskor húszszázalékos lesz, amikor viszont itthon készülnek a vonatok, a tervek szerint negyvenszázalékos arányban használnak fel magyar főegységeket és alkatrészeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.