Tőzsdére vinnék a repteret

A privatizáció helyett a Budapest Airport (BA) Rt. tőzsdei bevezetését tartja megfelelő megoldásnak a cég fejlesztése érdekében a Forgalmi és Rámpatisztek Szakmai Szakszervezete (Fortisz) – tájékoztatta lapunkat közleményében az érdekképviselet.

Hunyor Erna
2005. 12. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leszögezték: dolgozóik azt szeretnék, hogy a Ferihegyi repülőtér a jövőben is kimagasló eredményeket produkáljon, növekedésével és korszerűsítésével megállja a helyét Európában. Ezt az utóbbi két év eredményei is alátámasztják – húzták alá. A Fortisz közölte azt is, hogy csak a médiából értesültek az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. döntéséről, miszerint a BA Rt.-re pályázó három cég közül a brit BAA-val kezdi meg a tárgyalásokat a privatizőr cég. A Hochtiefet a második, míg a Fraportot a harmadik helyre sorolták a pályázók versenyében. A Fortisz bízik abban, hogy a sorrend még változni fog, mert mint írják: „Sajnos a dolgozókkal kapcsolatos vállalások siralmas helyzetet festenek a BAA-nál”.
*
Sérelmezi a Fortisz, hogy álláspontját – amely szerint a munkavállalók szempontjából a Hochtief ajánlata a legkedvezőbb – és egyéb javaslatait az ÁPV Rt. nem vette figyelembe, így a munkavállalók jövőbeli helyzete bizonytalanná, kiszámíthatatlanná válhat. Emlékeztetnek: azt, hogy a pályázat első kiírása megbukott, az ÁPV Rt. törvénysértése okozta. „Reméljük, a jövőben ilyen nem fordul elő” – fogalmaz a Fortisz.
Válaszolt Áder János levelére Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke – mondta a főszámvevő. A Fidesz azt kérte az ÁSZ-tól, hogy folytasson rendkívüli vizsgálatot a BA Rt. privatizációjának körülményeiről és a cég vagyonértékeléséről. Kovács közölte: bár rendkívüli vizsgálatot csak az Országgyűlés rendelhet el, már a jövő év elején elkezdik az ÁPV Rt. 2005. évi gazdálkodásának ellenőrzését, amelynek keretében sor kerül a BA Rt. vizsgálatára is. Nemcsak a vételár, hanem a magánosítási eljárás minden – törvény által előírt – körülményét górcső alá veszik, sőt ellenőrzik azt is: eleget tett-e a vagyonkezelő a 2004. évi gazdálkodást vizsgáló jelentésükben foglaltaknak. Az ÁSZ nemrég megállapította: rendezetlenek a BA tulajdonviszonyai.
Akár már hétfőn kihirdetheti az ÁPV Rt. a BA Rt. magánosítási pályázatának nyertesét. Bár Veres János pénzügyminiszter nyilatkozata szerint vagyonkezelési szerződés köttetik, amitől a reptér „a miénk marad, akár piros-fehér-zöldre is festhetjük vagy ráírhatjuk, hogy magyar”, a szakszervezeteket ez nem nyugtatta meg. Újabb sztrájkbizottságot hoztak létre, amely információink szerint hétfőn összeül, hogy döntsön: melyik törvényes eszközével, s miként éljen.
Eközben – a Standard & Poor’s mellett – a Moody’s Investors Service is bejelentette: „leminősítést valószínűsítő felülvizsgálatra vette a BAA-t” a BA Rt.-ügylet kapcsán.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint ahhoz, hogy bejöjjenek a britek számításai, Ferihegy forgalmának évente jóval több, mint tíz százalékkal kellene növekednie, a termelékenységnek több mint a felével, amit valószínűleg a foglalkoztatás fog megsínyleni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.