Végszavazás

Tóth Szabolcs Töhötöm
2005. 12. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez év január 18-án a Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet húsz, sárga ruhát viselő aktivistája vonult a Miniszterelnöki Hivatal budapesti épülete elé. A tüntetők fehérre festett arcát a génmódosítást szimbolizáló fekete X ékesítette. Az aktivisták a génmódosított kukorica magyarországi engedélyezése elleni tiltakozásképpen több zsák kukoricát öntöttek az épület bejárata elé.
A Greenpeace, több környezetvédő szervezettel karöltve, szerte a világon tiltakozik a GM-növények bevezetése ellen. Legfőképpen arra hívják fel a figyelmet, hogy a mai napig nem készültek olyan független szakértőktől származó részletes vizsgálatok, amelyek megállapították volna a GM-élelmiszerek biztonságát.
A kormány még aznap ígéretet tett: napirendre tűzi a génmódosított növények termesztésének kérdését.
Két nappal később megjelent a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium rendelete a Monsanto 810-es kukoricavonalának tilalmáról, amely moratóriumot hirdetett ezeknek a fajtáknak a termesztésére.

Nem arról van szó, hogy a Greenpeace érte el akciójával a tilalom bevezetését, de a jelek szerint a tüntetés megadta az utolsó lökést ahhoz, hogy az ez ügyben belső ellentétektől terhelt, habozó kormányzat cselekvésre szánja el magát. A jelek szerint az utolsó pillanatban ahhoz, hogy a MON–810-es termesztését Magyarországon megakadályozzák.
– Fajtát is lehetett volna minősíteni, és áprilisban el is lehetett volna vetni. Az utolsó pillanatban volt ez a stop – ismeri el kérdésemre Czepó Mihály, a Monsanto képviselője, aki azonban hozzáteszi: a Monsanto és a másik fajtatulajdonos cég egyelőre mégsem tervezte a magyar bevezetést, mivel az együtt termesztési szabályozás még nem készült el Magyarországon.
– Nyilván mi is tudtuk, mikor kell vetni a kukoricát. És hogy ehhez január–februárban meg kell venni a vetőmagot – mondta érdeklődésemre Csáki Roland, a Greenpeace aktivistája. Hangsúlyozta: már tavaly nyáron találkoztak minisztériumi illetékesekkel, és novemberben levelet is kaptak, amelyben a kormány ígéretet tett arra, hogy még 2004-ben döntés születik a moratórium ügyében. Nem született, a vetés ideje pedig egyre közeledett. Ez ösztönözte a szervezetet a látványos januári akció megtartására.
A génmódosított növények termesztését szabályozó uniós rendelkezések úgynevezett biztonsági végzáradéka lehetővé teszi ugyan, hogy az egyes tagállamok nemzeti moratóriumot hirdessenek a Brüsszel által már engedélyezett fajtákra. Ám ez esetben bizonyítaniuk kell, hogy megalapozottak egészségügyi vagy környezetvédelmi aggályaik. A fentiek értelmében Magyarország elsősorban a környezeti ártalmakra helyezheti a hangsúlyt a moratórium indoklásában.
Ebben az indoklásban kulcsszerepet játszanak az MTA Növényvédelmi Kutatóintézetének (NKI) ökotoxikológiai és környezetanalitikai osztálya, az MTA Talajtani és Agrokémiai Kutatóintézetének talajbiológiai és -biokémiai osztálya, a Magyar Természettudományi Múzeum állattára és a Szent István Egyetem állattani és ökológiai tanszéke. Ez a kutatóközösség vizsgálta a MON–810-es génmódosított kukoricafajtát abból a szempontból, hogy milyen hatása lehet a növénynek, ha „kibocsátjuk” a környezetbe. A magyar kutatókollektíva arra volt kíváncsi, hogy vajon a kukoricamoly ellen használt toxikus fehérje, amelyet ezek a növények termelnek, milyen hatással van más fajokra.
Darvas Béla, a Növényvédelmi Kutatóintézet professzora főként azt tartja veszélyesnek, hogy a vizsgált kukorica nagyon nagy mennyiségben bocsát a környezetbe ilyen toxint. Az igaz, hogy ugyanezt a fehérjét, amely nem minősül vegyszernek, biokertészetekben is előszeretettel használják permet formájában, de a mérések szerint a növények által termelt mennyiség összehasonlíthatatlanul nagyobb a permetezésekkor felhasználtnál.
– Amikor kiszámoltuk a toxinprodukciót, azaz hogy mennyi toxin terem meg így egy hektáron, akkor a kukorica esetében döbbenetes számot kaptunk – mondja Darvas Béla.
Ennek oka, hogy főként a kukorica levelében található meg a transzgén miatt termelt új fehérje, amely egy-egy táblában tekintélyes mennyiséget jelent. Ez a toxinmennyiség többféle aggályt vet föl. Először is nem tudni, hogy milyen folyamatokat indít el a talajba jutva, ahol a növényi maradványokban csak hónapok múltán bomlik le teljesen.
– Bár a földi élet a talajképző mikroorganizmusokon alapszik, jó, ha ezeknek egy százalékát ismerjük faj szerint. Azaz semmit sem tudhatunk arról, hogy mi lesz velük, ha ilyen mennyiségű toxikus fehérje jut a talajba. (A Monsanto olyan vizsgálatokra hivatkozik, amelyek azt állítják: a Bt-fehérje egy éven belül biztonsággal lebomlik a talajban.)
Problémát vet fel az is, hogy senki nem vizsgálta, vajon milyen hatást vált ki az ilyen fehérjét ekkora menynyiségben tartalmazó kukoricalevél, ha állatokkal megetetik. Márpedig a kukorica termése mellett Magyarországon előszeretettel használják fel a növény szárát és leveleit is silóként, takarmányozás céljára.
– Az odáig rendben van, hogy esetleg ráírjuk majd, silózás céljára nem használható. De nagyon jól tudjuk, hogy Kelet-Európában ez semmit sem jelent. Mert az sem jelent semmit, ha egy fajtára ráírják, csak takarmányozásra használható: az emberek biciklivel kimennek a határba, és letörik a csövet a főtt kukoricához.
Czepó Mihály, a Monsanto magyarországi engedélyezési vezetője sem említ erre vonatkozó vizsgálatot, ám azzal érvel, hogy a MON–810-est Csehországban és Németországban is elsősorban silóként használják fel, és ott sem volt gond ebből.
A magyar kísérletek során találtak olyan védett lepkefajokat is, amelyekre nézve a Bt-toxin veszélyes lehet. Ám ami a MON–810-es esetében különösen elgondolkodtató, az az, hogy a kukoricamoly, amely ellen a növény képes a Bt-toxinnal megvédeni magát, Magyarországon nem jelent különösebb veszélyt a kukoricatáblákra nézve. Legalábbis ezt állította a Magyar Nemzetnek több olyan szakértő is, akikkel lapunk háttérbeszélgetéseket folytatott a témában. Nagy Barnabás (NKI, állattani osztály) szerint komoly növényvédelmi problémaként Magyarországon tízévente egyszer ha jelentkezik. Ekkor pedig kis mennyiségű Bt-toxin permetezésével lehet ellene védekezni.
– Gyakorlati szempontból nem könnyű belátni, hogy miért kellene ezekkel a fajtákkal leváltani a magyar fajtaválasztékot olyanokra, amelyek minden évben feleslegesen termelik ezt a toxint. Éppen ezért gondolom azt, hogy Magyarországnak a MON–810-es fajtákra nincs szüksége – mondja Darvas Béla.
A fajtatulajdonos Monsanto képviseletében Czepó Mihály viszont azt állítja, ez az időszakonkénti veszély is előnyössé teheti a fajta használatát Magyarországon, a fajtaválaszték leváltásáról pedig két dolog miatt nincs értelme beszélni: először is jelenleg csak két ilyen GM-növény engedélyeztetése van folyamatban Magyarországon, másodszor pedig szerinte úgyis a gazdák döntik el, milyen vetőmagot akarnak használni a földeken.
A Monsanto és e hazai kutatóközösség álláspontja tehát több kérdésben nagyon is eltér a MON–810-essel kapcsolatban. Ennél nagyobb tétje lehet azonban annak a vitának, amelyet ez a kutatóközösség az Európai Unió Élelmiszer-biztonsági Hivatalával, az EFSA-val folytat. Ennek a hivatalnak a szakvéleményét kérte ugyanis az Európai Bizottság a magyar moratórium ügyében, ám az EFSA nem fogadta el maradéktalanul a magyar kísérletek által felvetett aggályokat, és kétségbe vonta, hogy a magyarok környezettudományi aggodalmai elégségesek az elővigyázatossági lépéshez, azaz a moratórium fenntartásához.
Ez azért aggályos, mert az unió döntéshozó testülete, az Európai Bizottság várhatóan ennek alapján mondja majd ki a végső szót a magyar moratórium ügyében. Igaz, Görögország esetében hasonló helyzetben a bizottság elvetette az EFSA állásfoglalását, erre pedig Magyarországnak is jó esélye van.
Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságában a készülő koegzisztenciatörvény megvitatására külön albizottságot hoztak létre. A koegzisztencia a génmódosított, a hagyományos és a biofajták egyidejű termeszthetőségét jelenti, mikéntjének meghatározása uniós kívánalom, és ennek megfelelően születik meg várhatóan a következő hónapokban a magyar törvény is, amely életbelépésével gyakorlatilag feloldaná az év elején hozott moratóriumot.

A biztonsági végzáradék ugyanis egyes esetekben alkalmazható, ami azt jelenti, hogy a teljes tilalom fenntartásához minden, az unióban engedélyezett fajtára külön-külön alkalmazni kell, amelyhez tudományos bizonyítékokat is meg kell fogalmazni. A Brüsszel által engedélyezett fajták számának növekedésével ez nem egyszerű feladat egy-egy nemzeti kormány számára. Amennyiben azonban a moratóriumot lesöpri Brüsszel, és nincs nemzeti koegzisztenciatörvény, az azt jelentené, hogy az unió által jóváhagyott GM-fajtákat korlátozás nélkül lehetne termeszteni Magyarországon.
Az albizottság munkáját segítendő Illés Zoltán (Fidesz) országgyűlési képviselő és Darvas Béla szervezésében az ősszel háromszor is tartott megbeszélést a GMO-kerekasztal. Itt főként a jelenleg piacon lévő GM-növények kritikusai – szakértők, kutatók és egyetemi tanárok – fejtették ki véleményüket a génmódosított növényekről.
A GMO-kerekasztal november 9-én megtartott ülésén éles hangú hozzászólásokban utasította vissza az EFSA állásfoglalását, amelyet „korainak” és „felszínesnek” minősített. Egyben azzal bírálta az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatalt, hogy az EFSA GMO-panelje olyan kérdésben nyilvánított véleményt, amely nem kompetenciája. Hiszen a magyar fél nem a GM-növények élelmiszer-biztonsági kérdéseit firtatta, hanem környezettudományi szempontból tartotta aggályosnak a MON–810-es vonalat.
Mindazonáltal az EFSA állásfoglalása után előtérbe kerültek azok az érvek, miszerint Magyarországnak épp azért kellene megalkotnia a koegzisztenciarendelkezést, mert az együtt termesztést akár úgy is szabályozhatja, hogy gyakorlatilag lehetetlenné teszi a GM-növények megjelenését a hazai szántóföldeken, vagy legalábbis kedvét szegi azoknak a gazdáknak, akiknek ez megfordul a fejükben.
Orosz Sándor országgyűlési képviselő (MSZP), a parlamenti albizottság elnöke a kerekasztal vendégeként kifejtette: „úgy néz ki”, nem kerülhetjük el a moratórium feloldását, de a növények termesztésére „úgy kell az igent kimondani, hogy gyakorlatilag nemet mondunk”. Egyre világosabb, hogy az adminisztráció a tiltás fenntartásával elsődlegesen gazdasági szempontok érvényesítésére törekszik. A képviselő kifejtette: ahogy az amerikaiaknak – akik a technológiába sok milliárd dollárt fektető cégeik szempontjai szerint járnak el külföldön e növények támogatásakor –, úgy nekünk is ki kell állnunk nemzeti érdekeinkért.
Ám arra is nagy az esély, hogy a javaslat elvérzik a parlamentben, ami arra kényszerítheti a kormányt, hogy tovább küzdjön a nemzeti tilalom fenntartása érdekében. A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium képviselőivel folytatott háttérbeszélgetéseinken kiderült: a rendelet elkészítésénél szakértői munkát végzők közül is számosan meg vannak győződve arról, hogy egy ilyen koegzisztenciatörvény gyakorlatilag betarthatatlan lenne Magyarországon, és abban bíznak, olyan törvénytervezetet nyújt be majd a kormány a parlament elé, amelyből ez a honatyák számára is világossá válik.
Az csak az egyik kérdés, hogy milyen távolságra lehetne vetni a GM-kukorica-táblát a hagyományostól. Ám nem lényegtelen, hiszen a GM-növények megfelelő izolációs távolság híján beporozhatják a hagyományos és a biokukoricát, és ezzel rengeteg galibát okozhatnak az utóbbiakat termesztő gazdáknak.
Még a távolság meghatározásánál is vita van. A technológiát használó világcégek 20–30 méteres szükséges távolságról beszélnek, ám például a törvénytervezet egyik lehetséges változata 400 méteres izolációs távolságot említ, a kormány által elfogadott változat pedig a hírek szerint már 800 méteres távolságot ír elő, mint amely garantálhatja, hogy a GM-kukorica pollenje nem „szennyezi” meg a hagyományos táblákat, viszont ez – hangsúlyozzák a GMO-kerekasztal szakértői – még mindig nem elégséges a biofajták és méhészek védelmére. (A törvénytervezetet egyelőre nem terjesztették a parlament elé.)
Az izolációs távolság kérdése azért lényeges, mert szennyezés esetén a hagyományos és a bionövény termésében kimutatható lesz a transzgén, azaz a GM-növénybe beültetett új DNS-szekvencia, ami azt jelenti, hogy az előbbiek termelői nem tudják majd GMO-mentesként értékesíteni a piacon terményüket, hiszen a mentességet ellenőrző tesztek pont ezek után a gének után kutatnak.
Czepó Mihály kérdésemre azt hangsúlyozza: a távolság kérdésénél azt kell szem előtt tartani, hogy az Európai Unióban bizonyos mértékű „szennyezettség” megengedett. Azaz a 0,9 százalékos GMO-tartalomig nem kell jelölni a szállítmányt, ami nagyban csökkenti annak veszélyét, hogy valakit emiatt érjen hátrány.
További probléma azonban, hogy mivel ezek a gének a GM-növényeket előállító cégek szabadalommal védett szellemi tulajdonát képezik, a vállalatok a későbbiekben esetleg felléphetnek a termékdíjért, amennyiben a terményben kimutatható a gén. Bár a Monsanto amerikai illetékesei kérdésemre azt hangsúlyozták, hogy a vállalat csak az esetben kéri a díjat, ha bebizonyosodik, a gazda illegálisan, a vállalat megkerülésével, szándékosan vetette el a cég vetőmagját, több olyan per is folyik világszerte, ahol a termesztők azt állítják: csupán véletlen szennyeződés történt.

Sokan látnának szívesen olyan passzust is a koegzisztenciajavaslat részeként, amely arról rendelkezne, hogy a GM-növényeket termesztő gazdák valamiféle kockázati alapba külön pénzt fizessenek be, amelyből az esetlegesen bekövetkező ilyen események után kártalanítani lehetne a hagyományos növényeket termesztőket. Az eljárás nem lenne példa nélküli, a napokban az Európai Bizottság is rábólintott egy hasonló dán szabályozásra, ez tehát nem menne szembe az uniós gyakorlattal.
A második megoldhatatlan probléma az, hogy egyáltalán ki tudja majd betartatni a törvényt. Hiszen ehhez olyan ellenőrző rendszer kiépítése szükséges, amely nemcsak Magyarországon, hanem nálunk fejlettebb országokban is problémás. Nem lehet ugyanis minden GM-kukorica-tábla mellé „rendőrt” állítani, aki ellenőrizné, hogy az izolációs távolságot mindenhol betartják.
Igen kérdéses az is, hogy miképpen különítik majd el ezeket a terményeket a betakarítás, a tárolás és a szállítás során, hiszen a százszázalékos elkülönítés érdekében csaknem teljesen új rendszert kellene telepíteni a meglévő mellé, ez pedig aligha kivitelezhető.
A Magyar Hírlap című napilap három hete megjelent cikke szerint egyébként a kormány már rábólintott a végleges szövegtervezetre, amelyben számos, a GM-növények térnyerését megnehezítő kitétel szerepel. Ilyen növényeket például csak akkor lehet elvetni, ha ehhez írásban hozzájárulnak a szomszéd parcellák tulajdonosai. A forgalmazóknak öt évig rögzíteniük kell, kinek mennyi génmódosított vetőmagot adtak el, a termelők pedig kötelesek dokumentálni, mennyit vetettek el, kinek adtak el a növényből.
Miközben azonban olyan környezettudatos országokban, mint Ausztria, a szomszédok beleegyezési joga gyakorlatilag lehetetlenné tenné a GM-növények megjelenését a földeken, addig Magyarországon nem biztos, hogy ez visszatartó erőt jelent. Felmérések szerint ugyanis sok gazda megfontolná a génkezelt növények termesztését, ha ebből gazdasági előnye származna.
Megint más kérdés azonban, hogy mit gondolnak minderről a magyar fogyasztók. A felmérések szerint döntő többségük elutasítja ezeknek a növényeknek a felhasználását Magyarországon. Márpedig az országgyűlési képviselőknek, amikor az együtt termeszthetőség kérdéséről szavaznak majd a parlamentben, a hazai nemesítők és termelők érdekei mellett az ő szempontjaikat is illik figyelembe venniük.
Végső soron a parlamenti padsorokban minden voksolásnál választóikat képviselik.
Vége

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.