Zarándok a gleccseren

Könyvesház

P. Szabó Ernő
2005. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Színes száriba öltözött nők állnak a parton, a folyó szürke vizét bámulják. Ott, ahol a kép készült, a Himalája és a hatalmas hindu síkság találkozásánál, Hrisikesben éppenséggel attól válik szürkévé a víz, hogy monszun idején megduzzadva fölkavarja a fenék kövei közt a homokot. Máshol, több ezer kilométer hosszan inkább attól, hogy szinte mindenütt tisztítás nélkül folyik bele a szennyvíz a városokból és a hatalmas ipartelepekről. És mégis: a száriba öltözött nők, a deréktól fölfelé meztelen férfiak olyan áhítattal merülnek meg benne, mintha élet-halál kérdése volna a rituális fürdő, amelyre minden igazi hindunak legalább egyszer sort kell kerítenie életében. És valóban élet-halál kérdése abban az értelemben is, hogy a hinduk számára a halottégető máglyák, a vízbe söpört, megszenesedett emberi maradványok éppenséggel nem csökkentik, hanem fokozzák a fürdő tisztító hatását: a megmerülő magába szívja a halottak energiáit.
Ehhez az úthoz képest semmiség mindaz, amit a zarándokoknak el kell szenvedniük sok száz kilométeres útjukon a szent városok felé, amit a szent emberek, a szádhuk kiállnak, amíg fölkapaszkodnak a Gangesz forrásához, négyezer méter magasba, a Gaumukhi fölött elterülő jégmezőig. Innen, a Gangótri-gleccsertől indulva fotózta végig a Gangesz 2700 kilométeres útját az olasz Aldo Pavan, akit a táj láthatóan éppen annyira elbűvölt, mint a folyó mellett épült városok, a forgatag, amely csak az éjszaka néhány órájára csillapodik az utcákon s a minden városban megtalálható vízparti lépcsőkön, a ghatokon.
Haridvár, Benáresz, Kalkutta szent városai a fotográfus útjának főbb állomásai, s a képek, valamint a többnyire színes felvételek közé iktatott néhány oldalas bevezetők s a képaláírások hiteles útikalauzként vezetik az album lapozgatóját nemcsak a földrajzi koordináták, hanem a hindu kultúra, vallás titokzatos világában is. Miközben bemutatják a sok ezer résztvevőt vonzó ünnepségeket, hangsúlyozzák a hindu építészetnek – a mozlimok által az elmúlt évszázadokban sajnos igencsak megtizedelt – remekeit, felvillantják a paraszti élet mindennapjait is. A fotós tudja, hogy a szent folyónál még szentebb folyó is van Indiában, nevezetesen a Dzsamuna, amelynek partján a legnépszerűbb hindu istenség, Krisna a gyermekkorát töltötte. Így Pavan alkalmat talál arra is, hogy a hindu mellett az indiai muzulmán kultúra egyik legfényesebb emlékművét, a szépségesen szép agrai Tádzs Mahalt is bemutassa, no meg magát a Dzsamuna folyót, amelynek vízszintje akkor csökkent drámaian, amikor följebb, Delhi környékén megépítették a környék öntözését biztosító gátakat. Kár, hogy Agra és Krisna szülővárosa, Mathura között nem töltött több időt a fotográfus, akkor még a „legszentebb” hindu várost is megtalálhatta volna. Nevezetesen Vindravant, az ötezer templom városát, amely azoknak a szent ligeteknek a helyén épült föl a XVI–XVII. században, amelyekben ötezer évvel ezelőtt Krisna, Visnu isten nyolcadik megtestesülése tehénlegeltetéssel, furulyázással és a szép lányok utáni leskelődéssel töltötte el ifjúságát, mielőtt komoly, isteni természetű tetteibe belefogott volna.
(Aldo Pavan: Gangesz. A szent folyó mentén. Geographia Kiadó, Budapest, 2005. Ára: 8950 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.